Hvordan vælter man en bestyrelse?

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Hvordan vælter man en bestyrelse?

Indlægaf Andelshaveren » 13/07/2004 19:52

Bestyrelsen i min ejendom har indkaldt til endnu en ekstraordinær generalforsamling i forbindelse med et byggeprojekt.

Jeg vil gerne fremsætte forslag om, at vi vælger ny bestyrelse. Kan jeg det? Jeg har erfaring med, at bestyrelsen afviser at medtage andres forslag på dagsordenen i forbindelse med ekstraordinære generalforsamlinger. De vil jo helt sikkert gøre det her. Er det lovligt?
Hvis ja, hvad skal jeg så gøre?

Hvis jeg selv indkalder til en ekstraordinære generalforsamling, hvor mange stemmer skal der så til for at vælte bestyrelsen.

I vores vedtægter står der:

"Generalforsamlingen tager beslutning ved simpelt flertal, undtagen hvor det drejer sig om beslutninger som nævnt i stk. 2-4. Dog skal altid mindst 1/5 af samtlige mulige stemmer være repræsenteret."

Der står ikke noget i stk. 2-4 om, hvor mange stemmer det kræver at vælte bestyrelsen. Er det så bare simpelt flertal.

Og hvad er det lige simpelt flertal betyder?

Mvh.
Andelshaveren
Senest rettet af Andelshaveren 22/04/2007 13:21, rettet i alt 1 gang.
Andelshaveren
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/06/2004 19:23

Indlægaf Hustler » 14/07/2004 01:22

Hvad står der i vedtægterne om indkomne forslag til generalforsamling?

Er der specielle regler for ekstraordinære generalforsamlinger? Hvis ikke der er det, skal du bare indlevere dit forslag rettidigt ifølge vedtægterne og så skal bestyrelsen/dirigenten lade dit forslag komme til behandling.

Du kan jo også selv prøve at blive valgt som generalforsamlingens dirigent, eller få en "medsammensvoren" valgt. Dirigenten kan bestemme næsten alt, deriblandt om et forslag skal til afstemning.

Egentlig behøver du ikke engang at indlevere et forslag. Det er antaget, at man når som helst på generalforsamlingen kan stille et mistillidsvotum til bestyrelsen. Vedtages mistillidsvotumet skal bestyrelsen gå af. Der kan dog ikke vælges en ny bestyrelse, hvis ikke det er stillet som et indkommet forslag. Dirigenten skal så indkalde til en ny generalforsamling.

Du kan normalt ikke selv indkalde til en generalforsamling. Det kan kun bestyrelsen og generalforsamlingen/dirigenten selv. Der skal være helt ekstraordinære omstændigheder før en gruppe af andelshavere selv kan indkalde til generalforsamling (hele bestyrelsen er død, eller noget i den stil...). Der står dog normalt noget i vedtægterne om, at bestyrelsen skal indkalde til generalforsamling hvis et vist antal andelshavere kræver det.

Jeg vil anbefale dig at få fat i ABF håndbog for andelsboligforeninger (de har den på de fleste kommunebiblioteker). Der står meget godt i.

/ Mogens
(Jeg er ikke ekspert, og ovenstående er muligvis helt forkert...)
Hustler
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11/07/2004 01:02

Husk også at få opbakning på forhånd

Indlægaf Repo » 14/07/2004 13:14

Jeg foreslår at du stemmer dørklokker inden indkaldelsen. Hvis ikke du har opbakning til dit forslag risikerer du at blive "jordet" af bestyrelsen.
Du skal også sørge for at have en ny bestyrelse klar. Der er jo ikke megen ide i at vælte en bestyrelse, hvis der ikke er andre til at tage over.
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf Andelshaveren » 17/07/2004 16:35

Tak for rådene.

Mange hilsner
Andelshaveren
Andelshaveren
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/06/2004 19:23

Indlægaf HansL » 29/11/2005 00:42

Hej Andelshaver,

Hvordan gik det? Er dine problemer blevet løst?
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster