Bestyrelsen agerer uden at konferere med Generalforsamlingen

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Bestyrelsen agerer uden at konferere med Generalforsamlingen

Indlægaf Andelshaveren » 30/09/2004 18:39

Kære alle

Vi har vedtaget et byggeprojekt, der bl.a. indbefatter nye badeværelser, på Generalforsamlingen, hvor det blev bestemt, at højre side i den ene opgang skal inddrage et værelse til badeværelse, mens venstre side får badeværelse på bagtrappen.

1. Men bestyrelsen har efterfølgende bestemt, at bestyrelsesformandens søster, der bor i stuen i højre side, skal have badeværelse på bagtrappen, hvilket selvfølgelig så sker på bekostning af stuelejligheden i venstre side. Kan bestyrelsen give en sådan særløsning uden Generalforsamlingens godkendelse?

2. Stuelejligheden i venstre side skal endvidere afgive et værelse, som skal bruges som gennemgang til gården. Dette er heller ikke godkendt af Generalforsamlingen. Kan bestyrelsen virkelig det?

3. Stuelejligheden i venstre side var oprindelig en viceværtlejlighed. Viceværten blev smidt ud, og bestyrelsen har efterfølgende foretaget reduktionen af lejligheden som ovenfor nævnt inden salg til ny andelshaver. Disse dispositioner med at smide en vicevært ud, hyre et viceværtfirma og omdanne viceværtlejligheden til en andelslejlighed, reducere lejlighedens areal og sælge den til en andelshaver er heller ikke godkendt af Generalforsamlingen. Kan bestyrelsen det?

Håber, at I kan hjælpe mig!
På forhånd tak!!!

Mvh.
Andelshaveren
Andelshaveren
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/06/2004 19:23

Indlægaf HansL » 1/10/2004 00:22

1. Hvis naboen til formandens søster (altså den beboer, som mister et værelse) har sagt god for det, så må man vel sige, at det ligger inden for rammerne af, hvad der blev vedtaget. Hvis naboen derimod ikke er indforstået med at miste et værelse, så skal I protestere, med henvisning til at det strider imod det der blev vedtaget på generalforsamlingen. I kan henvise til det referat, som forhåbentlig er skrevet. I skal bede bestyrelsen om en skriftlig bekræftelse af, at generalforsamlingens beslutninger bliver efterlevet. I modsat fald må I forlange en ny generalforsamling, hvor bestyrelsens ændrede forslag bliver sat til afstemning, som modforslag mod det tidligere vedtagne. Se i vedtægterne, hvordan I skal bære jer ad, når I skal forlange en ekstraordinær generalforsamling.

2. Jeg ville ikke som formand gennemføre en bygningsændring af det nævnte omfang, uden at det var godkendt på en generalforsamling. Hvis arbejdet ikke er udført endnu, kan I måske nå at få det stoppet - måske skal der en ekstraordinær generalforsamling til.

3. Hvis der ikke står noget i vedtægterne om, at der skal være ansat en vicevært og at en af lejlighederne skal fungere som tjenestebolig, så vil jeg mene, at det hører til "bestyrelsens daglige arbejde" at ansætte og/eller opsige en vicevært, samt at træffe beslutning om at arbejdet eventuelt skal udføres af et servicefirma. Det hører også til "bestyrelsens daglige arbejde" at sælge lejligheder, som bliver ledige når en lejer flytter. Man kan dog sige, at det er en stor beslutning, som det ville være rimeligt at forelægge for beboerne på en generalforsamling.

Jeg synes, at I på næste generalforsamling skal anmode bestyrelsen om at være mere åbne og fremlægge deres tanker, ideer og planer til drøftelse blandt andelshaverne, inden de føres ud i livet. Hvis der er stor forskel på hvad bestyrelsen mener, og hvad de øvrige beboere mener, så var det nok på sin plads at foreslå andre personer indvalgt i bestyrelsen. Hvad med at stille op selv?
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf HansL » 29/11/2005 00:40

Hej Andelshaver,

Hvordan er det gået med disse "udfordringer"?
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Andelshaveren » 22/04/2007 13:25

Kære HansL

Jeg opgav. Den forening, jeg bor i, er gennemkorrumperet.

Mvh. Andelshaveren
Andelshaveren
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/06/2004 19:23


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron