Formand

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Formand

Indlægaf Hybens » 14/01/2005 11:43

Jeg er blevet opfordret til at stille op som formand ved næste generalforsamling men, jeg vil gerne hvis der er nogle der vil skrive hvad formandens rolle helt nøjagtig går ud på. Gerne skåret meget ud i pap da jeg skal bruge det til at vurdere om jeg stiller op...

På forhånd tak

En andelshaver
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 14/01/2005 17:45

hvad formandens rolle helt nøjagtig går ud på.


http://www.andelsbolig-debat.dk/Normalvedtaegt1988.htm
Normalvedtægten siger i § 29. Generalforsamlingen vælger en bestyrelse til at varetage den daglige ledelse af foreningen og udføre generalforsamlingens beslutninger.
§ 31, stk. 2. Der tages referat af bestyrelsesmøderne. Referatet un­derskrives af de bestyrelsesmedlemmer, der har deltaget i mødet.
Stk. 3. I øvrigt bestemmer bestyrelsen selv sin forretningsorden.
§ 32. Bestyrelsesmøde indkaldes af formanden eller i dennes forfald, af næstformanden, så ofte der er anledning hertil, samt når 1 medlem af bestyrelsen begærer det.

Det ser jo meget overskueligt ud.

Der findes ikke en liste med det arbejde som en formand skal udføre, da opgaverne kan være forskellige fra den ene forening til den anden.
Formanden kan derfor selv udfylde rammerne for sit arbejde. Ofte er formanden det mest aktive bestyrelsesmedlem, f.eks. som kontaktperson til administrator. Det kan være praktisk at fordele arbejdsopgaverne blandt bestyrelsesmedlemmerne, men det enkelte medlem bestemmer selv hvor meget han/hun vil påtage sig. Dovne bestyrelsesmedlemmer kan måske få svært ved at opnå genvalg på generalforsamlingen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Hybens » 14/01/2005 23:23

Okay formanden er altså kun en slags stik i rend dreng og ellers bare medlem af bestyrelsen
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 15/01/2005 01:42

Formanden kan jo forsøge at uddelegere arbejdet til de øvrige bestyrelsesmedlemmer, så de bliver stik i rend drenge. :smile5:

Som aktiv formand har man stor mulighed for at præge udviklingen i foreningen, og sådan synes jeg ofte det fungerer. :smile10:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Bestyrelsesarbejde - belastning

Indlægaf Behring » 17/09/2005 23:41

Er der nogen der ud fra egen erfaring ved , hvor meget reelt arbejde der er ved posten som formand?

Jeg savner lidt mere uddybning, hvis nogen har erfaring.

Er det ikke reelt administrator og revisor som står for "tænke- regne og skrivearbejdet" mens man som formand / bestyrelsesmedlem mest er kontaktperson / koordinator.

Ændrer det sig når foreningen har 1-2 medarbejdere.

Jeg er særlig interesseret fordi vores bestyrelse hver får udbetalt 30.000 kr./år ved siden af middage ved hvert bestyrelsesmøde. Posten på budgettet for honorar, møder, telefon og Generalforsamling udgør 174.000 svarende til 4% af budgettet.

Er det normalt??????
Behring
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/09/2005 23:13

Indlægaf Andels And » 18/09/2005 13:02

Hvor mange lejligheder i jeres forening? Vi får 1000kr hver hos os inkl. alt arbejde, telefoner. Men nogle foreninger har mere travlt end andre.

Det lyder meget Brixtofteagtig! Udbetalinger er vel blevet godkendt af generalforsamling???
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf kandidat » 19/09/2005 00:44

vi får 2000,- da det er grænsen så man ikke skal betale skat af pengene.

30.000,- synes jeg lyder i overkanden, med mindre bestyrelsen laver alt arbejde og I derfor ikke har en administrator. Men man kan få meget administration for 170.000,-. Vi er 86 lejligheder og giver ca. 120.000,-
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron