Revisionsomkostninger

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Revisionsomkostninger

Indlægaf henrik » 3/03/2005 11:41

Hej

Jeg er kasserer i en andelsboligforening med 12 lejligheder. Vi betaler pt. godt 10.000 kr i revision, hvilket jeg synes er alt for meget for et regnskab med lige godt 100 posteringer om året.

Vi foretager selv bogføring i Excel, som vi fremsender med regnskabsbilagene, men revisionsfirmet skriver selv det hele ind i deres system.

Derudover bliver jeg altid lidt forarget over, at vi aldrig får en udspecificeret regning med timeforbrug - vi får kun en samlet pris. Beløbet stiger med omkring 5% om året, hvilket er noget mere end den normale prisudvikling.

Er der nogle, der kan sige, om prisen lyder urimelig høj? I så fald vil vi indhente nogle alternative tilbud.
henrik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3/03/2005 11:26
Geografisk sted: Vanløse

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/03/2005 12:00

Revisionsfirmaer fører normalt nøje timeregnskab, og fakturer på grundlag af medgået tid.

10.000 kr. er lidt højt, men det kan skyldes mangelfuldt materiale fra foreningen. Det kan selvfølgelig også skyldes en grådig revisor.

For nogle år siden overtog jeg administrationen af en selvadministrerende forening, som betalte 110.000 kr. til deres revisor. Kasseren synes han altid havde afleveret et godt regnskabsmateriele til revisor.
Efter min overtagelse af administrationen faldt revisorregningen til 30.000 kr. og årsagen til faldet var, at kasseren altid havde afleveret noget frygteligt roderi.

Hvis revisor modtaget et perfekt regnskabsmateriale incl. bogføring vil et honorar på 6.000-7.000 kr. være opnåeligt.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf henrik » 3/03/2005 12:10

Kære Jens

Mange tak for dit svar.

Jeg afleverer efter egen opfattelse et meget overskueligt regnskab og har endda lavet pivottabeller i excel, som laver totaler for de enkelte konti.

Er der nogle revisionsfirmaer, du kan anbefale os at kontakte?
henrik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3/03/2005 11:26
Geografisk sted: Vanløse

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/03/2005 13:55

Der kan være svært at fremhæve et bestemt firma, men du har modtaget en privat besked. :smile19:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster