Byfornyelse og BBR opgørelse

Erfaringer og regler om byfornyelse.

Byfornyelse og BBR opgørelse

Indlægaf AB KBH 2100 » 3/02/2006 15:48

Byfornyelsesselskabet stillede som krav for vores andelsforenings byfornyelse at vi sammenlagde minimum 12 lejligheder ud af 36. Det lykkedes os at imødekomme kravet. Men efterfølgende er der kommet et "måleteknisk" BBR problem. Det viser sig nemlig at hvis man blænder dør ud mod opgang i forbindelse med en sammenlægning, som ikke omfatter tilstødende lejlighed, så bliver boligarealet mindre på BBR pågørelsen. Effekten er nu at nogle lejligheder er blevet mindre og andre større uden at der reelt er sket en tilbygning. (En lejlighed er blevet 20 m2 mindre svarende til 200.000 kr. iflg. andelsværdi). Der er så at sige kun beregningsteknisk blevet flyttet rundt på kvadratmeter opgørelsen. Som bestyrelsesformand forudser jeg at der bliver ballade på kommende generalforsamling, idet nogle andelshaveres andelsværdi pludselig ved et snuptag bliver 20 kvadrat meter mindre mens andre andelshavere får en større varmeregning som følge af at deres lejlighed er blevet gjort større. De eneste udveje udaf problemet som jeg kan se er at folk reetablerer deres afblændede døre hvis de vil flytte eller at vi omfordeler på andelskronen som den beregnes nu, hvor hver kvadratmeter er lige meget værd. Er der nogen her i forummet der kender andre veje ud af problemet og er der nogen der kender til gradueret/forskellig værdi for andelskvadrat metre i deres andelsforening og er der problemer forbundet med hermed? (Jeg skal sige at sidstnævnte løsning er noget som vores administrator har foreslået mig).
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Tilbage til Byfornyelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster