Er der en øget risiko i et sameje?

Om boliginteressentskaber, boligkommanditselskaber, andelsforeninger, boligsamejer, boligaktieselskaber, boliganpartsselskaber og andre boligfællesskaber som ikke er andelsboligforeninger.
Om dette se også http://www.sabisaf.dk/

Er der en øget risiko i et sameje?

Indlægaf kjeldager » 22/05/2005 15:08

Jeg vil gerne vide hvordan en andelsforening, hvor andelshaverne fratrækker renteudgifterne på den fælles gæld på den personlige selvangivelse, er stillet overfor evt. kreditorer? Kan én andelshaver ruinere en hel forening, hvis man stifter personlig gæld? Kan en kreditor gøre udlæg i hele foreningen eller kun i den enkelte andelshavers andel?

Jeg tror vi har det der juridisk kaldes "sameje" - hvad er fordelene og ulemperne i denne foreningsform i forhold til en andelsboligforening hvor man ikke har fradragsret?

Tak for et godt forum!
kjeldager
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22/05/2005 14:56

Indlægaf 4ndelshaveren » 21/08/2005 15:36

Det er ulovligt at bruge rentefradraget på foreningens gæld. Kun andelshaverens renteudgifter fra den personlige gæld via lånet til indskuddet + forbedringer kan fratrækkes.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf christian K » 21/08/2005 21:05

Nu skriver Kjeldager at det er en andelsforening, og i sådan en mener jeg at det er lovligt at fratrække renterudgifterne på det fælles lån. Men om en andelshaver kan ruinere resten? Kommer lidt an på jeres vedtægter, hvis i hæfter solidarisk så ja, så kan en kreditor i principet vælge at gå til en vilkårlig andelshaver og bede vedkommende om at betale restgælden. Hvis i ikke hæfter solidarisk så kan dette ikke ske, men jeg tror dog ikke at i har kunnet optage lån uden at realkreditinstitutet har krævet at i hæfter solidarisk.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf 4ndelshaveren » 21/08/2005 21:40

Man må da ikke trække for eksempel 0,5 mio fra som rentefradrag på sin personlige selvangivelse, fordi dette svarer til foreningens renteudgifter...Tænk hvis samtlige gjorde dette... :smile6: Du kan trygt regne med det er ulovligt. En andelshaver kan IKKE ruinere en forening, da personlig gæld ikke er det samme som foreningens gæld. Kan andelshaver ikke betale husleje + afdrag, bliver andelen bare solgt til den næste på venteliste.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf christian K » 21/08/2005 22:24

Jo man kan hvis det er en andelsforening, men ikke hvis det er en andelsboligforening. Dog kan man kun fratrække renteudgifter der svarer til ens egen ejerandel, så hvis du ejer 1/7 kan du fratrække 1/7 af de samlede renteudgifter foreningen har.
Med hensyn til solidarisk hæftelse kan jeg godt se at mit indlæg kan læses som om at privat stiftet gæld kan inddrives hos de andre, det kan det selvfølgelig ikke, det er kun den gæld som er oprettet solidarisk. Jeg beklager min formulering
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf 4ndelshaveren » 21/08/2005 23:23

Du kan lige starte med at fortælle hvad forskellen er mellem en andelsforening og en andelsboligforening.... :smile1:
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43


Tilbage til Særlige boligfællesskaber

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron