Ejendomsværdiskat - har SKAT ret???

Om boliginteressentskaber, boligkommanditselskaber, andelsforeninger, boligsamejer, boligaktieselskaber, boliganpartsselskaber og andre boligfællesskaber som ikke er andelsboligforeninger.
Om dette se også http://www.sabisaf.dk/

Ejendomsværdiskat - har SKAT ret???

Indlægaf JSJ-FYN » 23/08/2011 23:23

Jeg har lige læst debatten her:
http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... php?t=2231

Og håber, at nogen kan hjælpe mig, da jeg står i en lignende situation.

1/11-2007 købte jeg en andelslejlighed i Odense C.
Andelsforeningen består af 4 lejligheder, hvor af min er den største andel (32%).

Her i foråret 2011 får alle 4 andelshavere et brev fra skat, der skriver, at vi skal betale ejendomsværdiskat, hvilket jeg på ingen måde har haft nogen anelse om. Vi skal betale tilbage til 1/1-2008.
Hvilket vil sige, at jeg skylder ca. 25.000 kr. for 2008+2009+2010.
Plus at jeg de sidste 6 måneder af 2011 skal betale dobbelt ejendomsværdiskat, da jeg ikke har betalt det første halve år.

Skat fortæller, at vi skattemæssigt set er en bolig i sameje..... og at vi derfor skal betale ejendomsværdiskat, uanset om vi kalder os en andelsforening eller, hvad vi gør...

Som jeg læser svarene på den nævnte debat er jeg i tvivl - er det rigtigt, at vi skal betale???

Håber, at I kan hjælpe...
JSJ-FYN
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7/02/2011 19:01

Indlægaf molan » 8/09/2011 11:00

Om I skal betale ejendomsværdiskat afhænger er om i er et boligkollektiv eller almindelig andelsforening.

Men SKAT både kan, vil og skal redegøre på anfordring om hvorfor de mener I er et boligkollektiv. Når I har fået svar, tager i den derfra.

SKAT er både professionelt drevet, så det plejer ikke at være nogen problem med at indgå i en kommunikation om hvorfor i denne sammenhæng. Så, spørg SKAT, det er nemmeste.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Særlige boligfællesskaber

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron