Budget forkastet

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Budget forkastet

Indlægaf jhj » 2/04/2006 18:35

Regnskabet for 2005 blev godkendt på generalforsamlingen med et underskud på kassekreditten på 40000kr. Bestyrelsen og revisor havde fremsat et forslag til budget med en boligafgiftforhøjelse som ville dække omkostningerne for 2006 + nedskrive en mindre del af kassekreditten.
Budgettet blev forkastet, fordi et flertal af andelshaverne ikke ville betale mere i husleje. De vil også fremover bevidst underbudgettere. De vil på et tidspunkt optage et tillægslån når underskuddet er stort nok. Må man det?
Et flertal af generalforsamlingen mente, at det ikke var nødvendigt at lave et nyt budget for 2006, man kunne bare køre videre med det gamle ( altså underbudgettere), kan det være rigtigt!
jhj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6/03/2006 18:59

Indlægaf zuma » 3/04/2006 14:08

Det er aldrig særligt genialt vedblivende at budgettere med underskud, og i sidste ende koster det jo for andelshaverne, som må optage et tillægslån i ejendommen med de øgede udgifter til følge. Problemet er, hvis beboerne fortsat nægter at stige i boligafgift, så kan foreningen være nødsaget til at skære i udgifterne, ellers køres foreningen i sænk på sigt.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf jhj » 5/04/2006 12:30

Når budgetforslaget med huslejeforhøjelser er forkastet på den ordinære generalforsamling, skal der så ikke en ny ekstraordinær generalforsamling til, hvor et nyt budget bliver godkendt, så det ud af budgettet kan ses, at andelshaverne også ønsker et driftunderskud på 50000kr i 2006
Det budget, der blev vedtaget sidste år, var jo kun gældende for 2005, og hvis jeg skal sælge, skal jeg jo vise et godkendt budget til køberen
jhj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6/03/2006 18:59

Indlægaf christian K » 6/04/2006 13:28

Mener da helt bestemt der skal en ekstraordinær generalforsamling til hvis forslaget blev forkastet og der ikke blev vedtaget et andet. Skal fremgå af referatet.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf zuma » 6/04/2006 13:48

Det vil højeste sandsynligt fremgå af vedtægterne, at der skal laves et budget for 2006 og ikke blot en videreførelse af det gamle.

Det virket en smule inkompetent, at administrator ikke har reageret.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf jhj » 13/02/2007 10:01

Nu er der snart gået et år, i vores vedtægter fremgår der, at generalforsamlingen skal godkende et budget for 2006.

Jeg har for lang tid siden skrevet til bestyrelsen herom, men har fået det skriftlige svar, at bestyrelsen (ikke generalforsamlingen) har godkendt sit eget budget for 2006, som skulle svare til budgettet for 2005.

Der er altså ikke indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling for 2006 med godkendelse af budget på dagsordenen.

Referatet fra sidste års generalforsamling siger, at der skal vedtages nyt budget, når voldgiftssagerne er afsluttet. Det kan tage flere år, før de er færdige.

Hvordan skal jeg forholde mig ved næste generalforsamling, så jeg tydeligt får markeret, at generalforsamlingen skal godkende et budget
jfr følgende vedtægt, som står under de vedtægter, som vedrører generalforsamlingens dagsorden:
23.4 Forelæggelse af drifts og likviditetsbudget til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften.
jhj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 6/03/2006 18:59

Indlægaf kontapus » 13/02/2007 23:59

christian K skrev:Mener da helt bestemt der skal en ekstraordinær generalforsamling til hvis forslaget blev forkastet og der ikke blev vedtaget et andet. Skal fremgå af referatet.


Dette er helt korrekt. Hvis foreningen virkelig ikke kan få sig selv til at hæve boligafgiften, og dermed har tænkt sig at køre med underskud, bør foreningen undersøge mulighederne for at lave et nedsparingslån.

Andelsboligforeninger kan jo også "spise mursten" - så det er bare med at få fat i bank og/eller realkreditinstitut...
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster