Generalforsamling overtrumfer vedtægter

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Generalforsamling overtrumfer vedtægter

Indlægaf DenAnden » 29/01/2008 12:50

På en generalforsamling besluttede man - i et specifikt tilfælde - at ændre på rækkefølgen af tildeling af ledige lejligheder. Forslaget var ikke varslet rettidigt, da situationen opstod på generalforsamlingen.

Dette strider imod vedtægterne, hvor tildelingen sker efter anciennitet. Det skal lige indskydes at vedtægterne ikke er blevet ændret som følge beslutningen på generalforsamlingen.

Vedtægter siger, at generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Er beslutningen gyldig?

Bedste hilsener
DenAnden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29/01/2008 10:12

Indlægaf aratan » 29/01/2008 23:05

Principielt set er GF den højeste myndighed, og alle beslutninger derfra skal overholdes.

Når dte er sagt, så burde dte ikke være muligt at vedtage noget som ikke er på dagsordenen, det skal dirigenten sige nej til... Da dirigenten stort set bestemmer dette alene, så skal man være omhyggelig med udpegelsen af denne...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf DenAnden » 30/01/2008 11:11

Ændringsforslaget er, som du nævner, ikke fremsendt i tilstrækkelig god tid. Jeg betragter dog dette som en mindre alvorlig fejl i formalia.

Det jeg måske fisker efter er, om ikke vedtægterne beskytter og giver rettigheder til den enkelte andelshaver, som GF ikke kan tilsidesætte?Hvad vægter højest der?
DenAnden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29/01/2008 10:12

Indlægaf aratan » 30/01/2008 20:11

Det mener jeg faktisk ikke, eneste kan være at emner som håndteres af vedtægterne ikke kan tolkes ud over vedtægterne uden at vedtægterne samtidig ændres, eller som minimum skal igennem samme procedure som en vedtægtsændring(eksempelvis kvalificeret flertal)
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster