Hvor stort flertal til optagelse af gæld?

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Hvor stort flertal til optagelse af gæld?

Indlægaf tt2002 » 25/05/2008 13:12

Ved vores sidste generalforsamling skulle vi stemme om optagelse af gæld, da vi har nogle forbedringer der skal finansieres.

Formanden gjorde mig inden generalforsamlingen opmærksom på, at der skulle 2/3 flertal til, for at forslaget kunne vedtages. Jeg betvivlede dette, da vores vedtægter nævner hvilke typer forslag, der kræver kvalificeret flertal, og optagelse af gæld ikke nævnes. Formanden holdt fast i sin overbevisning, men kunne ikke henvise til lovregler eller lignende, der understøttede denne.

Forslaget blev vedtaget enstemmigt, så vi slap for diskussionen i åbent forum. Men jeg er naturligvis stadig interesseret i at høre, hvem der har ret - især for så vidt det bliver relevant på en senere generalforsamling.
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf Korkia » 25/05/2008 17:14

Det kommer an på ordenlyden i jeres vedtægter og uden den, er det lidt svært at bedømme. Men umiddelbart vil jeg give dig ret i, at det kun kræver simpelt flertal, såfremt det ikke er nævnt i vedtægterne at det kræver kvalificeret flertal. Jeg vil forslå, at du kontakter jeres administrator, eller anbefaler bestyrelsen at søge rådgivning hos en juridisk parnter, så sagen er afklaret før det bliver et problem.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Indlægaf tt2002 » 25/05/2008 17:28

Tak for hurtigt svar.

Jeg er selv medlem af bestyrelsen og læser desuden jura. Jeg er fuldstændig sikker på, at vores vedtægter ikke indeholder regler herom, men var derimod i tvivl om der andetsteds kunne være regler, jeg ikke var opmærksom på.
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf tt2002 » 25/05/2008 17:30

Reglerne i vores vedtægter angående flertal på generalforsamlingen er følgende:
"§ 26. Beslutninger på generalforsamlingen træffes af de mødende stemmeberettigede ved simpelt flertal, undtagen hvor det drejer sig om vedtægtsændring, salg af fast ejendom eller foreningens opløsning. Dog skal altid mindst 1/5 af foreningens medlemmer være til stede.
Stk. 2. Forslag om vedtægtsændringer, salg af fast ejendom, eller foreningens opløsning kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af medlemmerne er til stede og med mindst 2/3 flertal. Er der ikke mindst 2/3 af medlemmerne til stede på generalforsamlingen, men er mindst 2/3 af de fremmødte for forslaget, kan der indkaldes til ny generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med mindst 2/3 flertal, uanset hvor mange der er mødt."
tt2002
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30/08/2006 22:17

Indlægaf Korkia » 26/05/2008 09:21

I mine øjne er der ikke nogen tvivl, gældsoptagelse kræver blot et simpelt flertal. Dog vil jeg stadig anbefale, at få forenings bestyrelse til at afklare spørgsmålet med en af jeres juridiske samarbejdspartnere, så har du en uvildig vurdering du kan henvise til. På den måde slippe du for at formanden kan stille spørgsmålstegn ved din objektivitet.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

Re: Hvor stort flertal til optagelse af gæld?

Indlægaf Løvendahl » 5/06/2008 18:32

tt2002 skrev:Ved vores sidste generalforsamling skulle vi stemme om optagelse af gæld, da vi har nogle forbedringer der skal finansieres.

Formanden gjorde mig inden generalforsamlingen opmærksom på, at der skulle 2/3 flertal til, for at forslaget kunne vedtages. Jeg betvivlede dette, da vores vedtægter nævner hvilke typer forslag, der kræver kvalificeret flertal, og optagelse af gæld ikke nævnes. Formanden holdt fast i sin overbevisning, men kunne ikke henvise til lovregler eller lignende, der understøttede denne.

Forslaget blev vedtaget enstemmigt, så vi slap for diskussionen i åbent forum. Men jeg er naturligvis stadig interesseret i at høre, hvem der har ret - især for så vidt det bliver relevant på en senere generalforsamling.


Det er dirigenten, som afgør dette på generalforsamlingen. Vælg derfor gerne jeres revisor, eller administrator som dirigent, da denne ikke har specielle økonomiske interesser i foreningen. Køb evt. Håndbog for dirigenter.
Dirigentens pligt er som uvildig at tilse, at generalforsamlingen forløber efter planen. Er man uenig omkring en afstemningsprocedure, tager dirigenten stilling hertil under GF.
Som andelshaver er man til hver en tid velkommen til at tage ordet i debatten, og udtrykke mistillid til dirigenten, som kan vælge at gå af, hvis han er usikker. Hvis et flertal holder med dirigenten, skal han ikke gå af.

De bedste hilsner

Løvendahl
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron