Håndtering af fuldmagter.

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Håndtering af fuldmagter.

Indlægaf KKK » 3/03/2004 15:32

Hej. Jeg har erfaret at et bestyreslesmedlem går og samler fuldmagter ind hos beboere i ejendommen som ikke ønsker at møde op til generalforsamlingerne. Derefter deler han dem ud til venner af bestyrelen ved generalforsamlingernes start. Og det skal siges at hele bestyrelsen altid selv er i besiddelse af fuldmagter så de altid har to stemmer.
Spørgsmålet lyder: er det lovligt at videregive en fuldmagt til en tredie person.
KKK
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3/03/2004 15:03

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/03/2004 17:50

Foreningens vedtægter indeholder formentlig bestemmelse om anvendelse af fuldmagter. Dirigenten afgør om fuldmagterne er gyldige.
Hvis en andelshaver udsteder fuldmagt til Olsen, så kan Olsen ikke videregive fuldmagten til andre.
Hvis fuldmagten udstedes til Olsen med substitutionsret, kan Olsen give fuldmagten videre.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Håndtering af fuldmagter

Indlægaf KKK » 3/03/2004 19:32

Tak for dit svar.
Jeg vil gerne lige kort skrive hvad vores vedtægter siger: En andelshaver kan kun give fuldmagt til sin ægtefælde eller et myndigt husstandsmedlem, eller til en anden andelshaver. En andelshaver kan dog kun afgive èn stemme i henhold til fuldmagt.
Spørgsmål: Vil det så sige at man godt kan give en fuldmagt til en tredie person, eller hvad mener du?
KKK
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3/03/2004 15:03

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/03/2004 21:50

en tredie person

Har du et eksempel på "en tredie person"

Man kan give fuldmagt til den personkreds som er nævnt i vedtægterne og ikke til andre.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf KKK » 4/03/2004 12:46

Hej igen. Det jeg mener med tredie person er: Flere andelshavere ønsker ikke at komme til generalforsamlingen. De giver derfor deres fuldmagter til et bestyrelsmedlem. Bestyrelsesmedlemmet overdrager derefter disse fuldmagter til beboere som møder op på generalforsamlingen. Og kun til dem som han ved vil stemme for bestyrelsens forslag. Altså, de andelshavere som har afleveret deres fuldmagt til bestyrelsesmedlemmet ved ikke hvem der sidenhen får deres fuldmagt.
Spørgsmål: Kan det være rigtigt at man må gøre sådan med andres fuldmagter?
Forøvrigt, mange tak for dine gode svar til brugerne af Andelsbolig-debat :smile22:
KKK
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3/03/2004 15:03

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 4/03/2004 22:37

Det kan lade sig gøre hvis andelshaveren udleverer en fuldmagt hvor der ikke er indsat navn på fuldmagtsmodtageren. Det svarer til at der gives fuldmagt med substitutionsret.

Hvis fuldmagten indeholder navn på fuldmagtsmodtageren, kan fuldmagten som udgangspunkt ikke gives videre.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf KKK » 5/03/2004 12:21

Tak for disse svar. Nu forstår jeg det bedre. Og det er lige det jeg kan bruge i vores AB.
Mange tak for denne gang. Jeg vil gerne vende tilbage en anden gang, hvis jeg skulle få brug for det. :smile22:
KKK
Novice
Novice
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3/03/2004 15:03


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster