Ugyldig beslutning

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Ugyldig beslutning

Indlægaf Andelshaveren » 2/05/2012 10:32

Vi har lige truffet en beslutning om at give en andelshaver lov til at inddrage hele loftsarealet over sin lejlighed (lejligheden er på 80 m2). Det er sket i form af en 30-årig brugsret til 30.000 kr.

På generalforsamlingen protesterede flere imod det lave beløb og spurgte, på hvilket grundlag man var nået frem til det.
Svaret var, at bestyrelsen fandt det passende, og at man i øvrigt havde konfereret med administrator og et byggerådgivningsfirma. Man havde ikke regnet det ud på baggrund af m2.

Flere protesterede også imod, at der ikke opkræves en boligafgift, som vist er gængs praksis, og som vi i øvrigt også har gjort det i et andet tilfælde.
Administrator, der fungerede som dirigent, fastholdt, at man ikke kunne opkræve en boligafgift. Den pågældende andelshaver oplyste desuden, at kommunen ikke ville give byggetilladelse, hvis der blev opkrævet en boligafgift.

Jeg har efterfølgende kontaktet både ABF og kommunen og fået at vide, at det ikke passer. ABF oplyser også, at det er standard, at man både opkræver en overdragelsessum og en boligafgift.

Er beslutningen ikke ugyldig, når man har afgivet urigtige og vel egentlig vildledende oplysninger?
Hvordan får vi den i givet fald omstødt?
Hvordan tildeler I andre loftsarealer til enkelte andelshavere?


På forhånd tak :smile2:
Andelshaveren
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 27/06/2004 19:23

Indlægaf molan » 2/05/2012 12:50

Jeg vil mene at det er som ABF oplyser altså at man både opkræver en overdragelsessum og en boligafgift.

Kan ikke sige at det gør vi fordi, vi har ikke stået i den situation. Men jeg ville ikke accepter andet end en overdragelsessum og en boligafgif, da alternativer er at min andels reelt formindskedes uden kompensation.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 2/05/2012 23:36

I nogle tilfælde refunderes en del af købesummen til delvis dækning af udgifter til indretningsudgifter, men der bør betales fuld boligafgift pr. kvm.

30.000 / 80 kvm. / 30 år = 12,50 kr. pr. kvm. pr. år
De 12,50 burde nærmere være 500 kr. pr. kvm. pr. år. - afhængigt af hvad de øvrige andelshavere betaler.

Det lyder som en rådden sag, som bør ændres på en ny generalforsamling hvor korrekte oplysninger gives til andelshaverne inden afstemning.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf pemi » 7/05/2012 18:10

"... men der bør betales fuld boligafgift pr. kvm."

Hvordan kommer man igennem med at opkræve fuld boligafgift pr. kvm for loftsrummet, hvis boligafgiften iflg. vedtægterne beregnes ud fra andelshavernes andele i formuen ?
pemi
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/09/2011 08:07

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/05/2012 19:42

Loftets andel i foreningens formue kunne fastsættes som et gennemsnitstal for andel pr. kvm. Herefter vil boligafgiften kunne beregnes på sædvanlig måde.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf pemi » 8/05/2012 10:07

Forudsætter det, at andelshaveren betaler et indskud svarende til det beløb, som loftets andel i formuen skal udgøre ?

Og hvordan med de øvrige andelshavere - skal de afgive andelsværdi for at give plads til det ny boligareal ?

Det interessserer mig en del, da vi har en sag, som minder en del om den her.
pemi
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/09/2011 08:07

Indlægaf pemi » 16/05/2012 12:02

Nå, men det er der nok ikke rigtigt nogen, der kan svare på.
pemi
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9/09/2011 08:07


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster