Generalforsamling

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Generalforsamling

Indlægaf Swaco » 1/07/2004 21:18

Hvornår kan en generalforsamling kendes ugyldig/ ulovlig.

Er det korekt at det kun er hvor den ikke er lovlig indvarsle??
Hilsen Swaco
Swaco
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1/02/2004 16:24

Indlægaf Andels And » 1/07/2004 23:44

Jeres vedtægter indeholder nok regler ang. indkaldelsen, behandling af forslag, stemmeret, fuldmagtsprocedur, flertalsregler...
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf JN » 2/07/2004 07:57

...samt regler for hvor mange andelshavere der som min. skal være til stede.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf HansL » 2/07/2004 08:55

Hej Swaco,

Kan du uddybe dit spørgsmål lidt - er der specielle årsager til ugyldighed, som du tænker på, siden du spørger?
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Swaco » 2/07/2004 09:13

HansL skrev:Hej Swaco,

Kan du uddybe dit spørgsmål lidt - er der specielle årsager til ugyldighed, som du tænker på, siden du spørger?

Hej HansL

Det er svært for mig at sige noget mere konkret,
men jeg har på fornemmelsenn at der er nogen der vil kalde generalforsamlingen ulovligm.m.
Men som jeg skrev i mit indlæg, er det vel kun disse punkter der
giver grundlag for at kalde den ulovlig
Hilsen Swaco
Swaco
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1/02/2004 16:24

Indlægaf HansL » 2/07/2004 09:28

Hej Swaco

Jeg tror jeg har forstået det: Der er indkaldt til en generalforsamling, og du+andre er interesseret i at generalforsamlingen bliver gennemført som en lovlig generalforsamling. Men du er lidt nervøs for om der er andre beboere, som kan finde nogle gyldige grunde til at erklære generalforsamlingen ulovlig. Er det sådan det hænger sammen?

I skal sikre jer, at der ikke er noget der strider imod vedtægternes bestemmelser med hensyn til tidsfrister, antal fremmødte mm. Hvis der ikke står noget i vedtægter om at generalforsamlingen ikke må finde sted midt på sommeren, så er det ikke noget problem, sådan firkantet set, men man kan diskutere om det er hensigtsmæssigt. Men det gør ikke generalforsamlingen ulovlig.

Dernæst kan jeg sige, at det er suverænt dirigentens afgørelse, om generalforsamlingen er lovlig. Dirigenten skal selvfølgelig have kendskab til hvad der står i vedtægterne og i øvrigt handle hæderligt og retfærdigt. Spørgsmålet om lovlighed kan ikke sættes til afstemning, men forsamlingen kan vælge en anden dirigent, hvis de ikke er tilfreds med dirigentens beslutninger. Dette kan også ske midt under generalforsamlingen.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Swaco » 3/07/2004 17:53

HansL skrev:Hej Swaco

Jeg tror jeg har forstået det: Der er indkaldt til en generalforsamling, og du+andre er interesseret i at generalforsamlingen bliver gennemført som en lovlig generalforsamling. Men du er lidt nervøs for om der er andre beboere, som kan finde nogle gyldige grunde til at erklære generalforsamlingen ulovlig. Er det sådan det hænger sammen?

I skal sikre jer, at der ikke er noget der strider imod vedtægternes bestemmelser med hensyn til tidsfrister, antal fremmødte mm. Hvis der ikke står noget i vedtægter om at generalforsamlingen ikke må finde sted midt på sommeren, så er det ikke noget problem, sådan firkantet set, men man kan diskutere om det er hensigtsmæssigt. Men det gør ikke generalforsamlingen ulovlig


Dernæst kan jeg sige, at det er suverænt dirigentens afgørelse, om generalforsamlingen er lovlig. Dirigenten skal selvfølgelig have kendskab til hvad der står i vedtægterne og i øvrigt handle hæderligt og retfærdigt. Spørgsmålet om lovlighed kan ikke sættes til afstemning, men forsamlingen kan vælge en anden dirigent, hvis de ikke er tilfreds med dirigentens beslutninger. Dette kan også ske midt under generalforsamlingen.

Hej HansL.
Ja som du skriver er det faktisk at det hænger sammen
Men Men. Problemet kan blive dirigenten, hann er nemlig indviteret af bestyrelsen, og han er helt sikke på deres side.
og da bestyrelsen sladder!! meget i foreningen, så bliver det sådan at han bliver valgt, og det er jo svært for andre at hamle op med sådan noget
fordi de er bange for at udfaldet bliver et andet end det bestyrelsen kunne ønske. vi er kun 15 i foreningen så den er ikke så stor,
derfor er det jo også nemmere, at ( rotte sig sammen )
Hilsen Swaco
Swaco
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1/02/2004 16:24

Indlægaf LHK » 23/07/2004 03:40

HansL skrev:...

Dernæst kan jeg sige, at det er suverænt dirigentens afgørelse, om generalforsamlingen er lovlig. Dirigenten skal selvfølgelig have kendskab til hvad der står i vedtægterne og i øvrigt handle hæderligt og retfærdigt. Spørgsmålet om lovlighed kan ikke sættes til afstemning, men forsamlingen kan vælge en anden dirigent, hvis de ikke er tilfreds med dirigentens beslutninger. Dette kan også ske midt under generalforsamlingen.


Og en enkelt andelshaver kan anfægte generalforsamlingens lovlighed via de danske domstole, såfremt generalforsamlingens beslutninger ikke helt er efter bogen. Det kunne f.eks. være, hvis referatet og udfaldet ikke matcher afstemning omkring et emne. Referatet kan være ændret i forhold til, hvad der egentlig blev besluttet...

Mvh, Lasse
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron