Lovligt forslag?

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Lovligt forslag?

Indlægaf Ben » 14/10/2004 14:37

Vi er en mindre andelsforening på 18 andele og havde generalforsamling den 29. september. Her kom Bestyrelsen med følgende forslag:

Bestyrelsen stiller forslag om alle andelshavere i xxx indbetaler kr. 8.000 til andelsforeningens konto i oktober 2004 med det formål, at en renovering af trappeopgangen kan finde sted i løbet af efteråret 2004

Spørgsmålet er om det er lovligt at afgøre ved en demokratisk afstemning, hvorvidt der skal indbetales x kr indenfor en meget kort frist, uden forudgående at have informeret eller talt med andelshaverne om dette?

Det skal lige pointeres at vi har en sund økonomi og der er penge nok til at renovere trappeopganen. Bestyrelsens argument for indbetalingen, er at der kan komme uforudsete udgifter.
Hilsen Ben
Ben
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14/10/2004 13:21
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Ben » 16/10/2004 15:43

Hej interesserede,

Jeg har selv fundet svaret på mit spørgsmål. Forslaget om indskud til vedligeholdelse kan kun gennemføres med enstemmighed, dvs. alle andelshavere skal være enige om det. Ellers kan der stilles forslag om optagelse af lån/forhøjelse af boligafgiften, som kan afgøres ved simpelt flertal på en generalforsamling (dog har mange med i vedtægterne at 2/3 skal være for forslaget).

:o)
Hilsen Ben
Ben
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14/10/2004 13:21
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf HansL » 17/10/2004 00:53

Hej Ben,

Hvordan er du kommet frem til det svar? Står der noget om emnet i jeres vedtægter?

Er der forskel på det du kalder "indskud til vedligeholdelse" og det jeg vil kalde "et ekstra bidrag til boligafgiften"? Bestyrelsen kan jo lige så godt foreslå, at boligafgiften i oktober sætte til normalbeløbet+8000 kr. Det giver samme resultat. Og så kræves der pludselig kun almindeligt flertal.

Man kan godt træffe beslutning om f.eks. en stigning i boligafgiften uden varsel, ja endog med tilbagevirkende kraft, hvilket betyder at pengene skal falde med temmelig kort varsel, og kan det ikke være lige meget om pengene skal gå til vedligeholdelse eller hvad?

Kan du forklare, hvorfor du mener svaret er, som du skriver.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf HansL » 17/10/2004 02:35

Hej Ben,

Hvorfor stiller du det samme spørgsmål i to forum'er? Tænk hvis alle gjorde det - så kunne det være svært at finde rundt her.....
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Ben » 17/10/2004 13:28

Hej Hans,

Jeg er kommet frem til svaret ved at studere loven omkring Andelsboligforening. I Andelsboligforeningsloven af Mette Neville side 90 står der: Det følger oftest af vedtægterne, at generalforsamlingen træffer beslutninger med simpelt eller kvalificeret flertal. Flertallets kompetence har dog visse grænser... flertal kan ikke gøre indgreb i deltagernes velerhvervede rettigheder... Det kræver endvidere enstemmighed at pålægge andelshaverne en yderligere indskudspligt eller væsentlig øgede økonomiske forpligtelser.

Der står dog også at: Normalvedtægten og Standardvedtægten indeholder bestemmelser, som gør det muligt for generalforsamlingen med simpelt flertal at beslutte at optage lån af en vis størrelse, samt forhøje boligafgiften ganske betydeligt for at sikre større vedligeholdelses- og forbedringsarbejder kan gennemføres.

Dvs. det er ikke muligt ved flertal at afgøre om andelshaverne skal indbetale et nyt indskud. Men det er muligt at flertallet kan afgøre om der skal ske en stigning i boligafgiften. Dog må den ikke være væsentlig, men kun ganske betydelig hvilket er en definitionssag, som kan afgøres ved domstolen, hvis det skulle komme så vidt.

Jeg var ikke sikker på hvor forslaget hørte hjemme, synes det passede begge steder så derfor.

Tak for dit svar og interesse :o)
Hilsen Ben
Ben
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14/10/2004 13:21
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf HansL » 17/10/2004 22:58

Hej Ben,

Jeg mener ikke, du har ret i din tolkning. De 8000 kr. kan næppe betegnes som et indskud, hvis de går til vedligeholdelse, som det er tilfældet her. Ved indskud forstås det basale beløb som man betaler ved stiftelse eller indmeldelse i andelsboligforeningen. Hvis der senere skal betales yderligere indskud, kan det f.eks. skyldes, at der ændres på nogle fordelingstal mellem andelene, så der er nogle der skal betale mere i indskud. Der vil muligvis også være nogle, der skal have indskud tilbagebetalt.

De 8000 kr. må betragtes som en ekstra boligafgift, og kan derfor vedtages med almindeligt flertal. Men jeg giver dig ret i, at det kan være en stor mundfuld for den enkelte. Hvis beløbet blot skal indbetales, for at foreningen kan klare uforudsete udgifter, vil det være bedre, hvis der f.eks. indbetales 800 kr. om måneden de næste 10 måneder, eller 700 kr/md det næste år, eller lign. Prøv at foreslå det i stedet.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indskud eller boligafgiftforhøjelse

Indlægaf Ben » 18/10/2004 09:30

Hej Hans,

Jeg er sikker på jeg har fortolket rigtigt (er vant til at læse lovgivninger fra erhvervsjura på HD-studiet). Og som du rigtig nok antyder er det ikke muligt/lovligt at afgøre et nyt indskud til vedligeholdelse uden at alle samtykker, men det er muligt at flertallet bestemmer en forhøjelse af boligafgiften. Dog må det ikke være en væsentlig forhøjelse, men kun en betydelig forhøjelse og så må vi i fællesskab afgøre hvad betydelig er.

:o)
Hilsen Ben
Ben
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14/10/2004 13:21
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron