Udforming af dagsordenen til en generalforsamling

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Udforming af dagsordenen til en generalforsamling

Indlægaf Futo » 15/10/2004 20:53

Kære jer andre derude

Vedr. indkomne forslag til dagsordenspunkter:

I min A/B står der i vedtægterne, at dagsordenen til den ordinære generalforsamling skal indeholde 9. standardpunkter: 1. Valg af dirigent, etc.

Jeg har sendt forslag til dagsordenspunkter til min bestyrelsen. Bla. vil jeg gerne diskutere opsætning af varme- og vandmålere, fælles Internet, præsentation af hjemmeside, etc.

Jeg troede, jeg efterfølgende kunne forvente at mine forslag (nogle af dem i det mindste) ville fremgå af dagsordenen (indkaldelsen), så de øvrige beboere kan se, hvad der vil blive diskuteret på
generalforsamlingen.
Men [i]ingen [/i]et af mine punkter var med.

Næstformanden i bestyrelsen begrunder dette med, at punkterne til dagsordenen, er fastsat i vedtægterne. Og at denne liste er udtømmende, dvs. at der ikke kan komme andre punkter med ud over de "kedelige" 9 punkter om fremlæggelse af regnskab, valg, osv.

Det er bare ikke en praksis jeg kender fra andre mødeindkaldelser, hvor diskussionspunkter er anført som en del af dagsordenen, og ikke kun kan reduceres til at være et bilag under punkt 5 "Indkomne forslag" eller behandles under "Eventuelt".

Men hvad er den gængse praksis andre steder (ude hos jer)?

Benytter man sig kun af en standard-dagsorden og alt andet ryger vitterligt ind under "indkomne forslag" uden yderlige beskrivelse (ud over bilag) eller gemmes usynligt under "Eventuelt", hvor det ikke er muligt at orienteres sig yderligere om emnerne, der vil blive behandlet under punktet?

Hvad er jeres andres erfaringer med dagsorden til generalforsamlingen?

På forhånd mange tak for jeres erfaringer. De vil blive modtaget med kyshånd.

Tak for en genial hjemmeside :smile50:

Mvh M
Futo
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 9/11/2003 18:48
Geografisk sted: Købehavn

Indlægaf HansL » 17/10/2004 00:40

Det er den enkelte forslagsstillers egen opgave at informere de øvrige andelshavere om de forslag, han/hun fremsætter. Det er også i forslagsstillerens egen interesse at gøre det.

Man kan ikke stille krav om, at bestyrelsen skal medtage de enkelte forslag på indkaldelsen. Der kan også indkomme forslag til bestyrelsen, efter at indkaldelsen er sendt ud - og skal bestyrelsen (som udfører frivilligt ulønnet arbejde) så belemres med at skrive igen? Det vil dog være en god service fra bestyrelsens side, hvis bestyrelsen medtager de forslag, som er kendte på det tidspunkt indkaldelsen skrives. Det er en service, jeg selv praktiserer i den lille forening, hvor jeg er formand. Og jeg mener ikke det strider mod vedtægterne, som jeg blot opfatter som en liste over de punkter, der som minimum skal medtages.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

ugyldig dagsorden ?

Indlægaf kis » 8/04/2009 16:59

Min mor har modtaget indkaldelse til den ordinære generalforsamling i den AB- forening, hun er medlem af.

I deres vedtægter er beskrevet hvilket punkter dagsordenen skal omfatte. Der er ialt 10 punkter.
Den dagsorden som nu er udsendt til andelshaverene indeholder flere punkter, end de, der er anført i vedtægterne. Betyder det, at den udsendte dagsorden er ugyldig/ulovlig ?
De punkter, der yderligere er indsat lyder fx. Præsentation af aministrator ( de har været tilknyttet i ca. 2 år ) samt Orientering. Det handler om et vagtværn medlemmerne kan kontakte, hvis de føler sig utrygge eller ser lyssky personer i området. :smile1: ( en beslutning bestyrelsen for længst har truffet, og som formentlig er i strid med vedtægten) samt Drøftelse af foreningens Logo.

Vedlagt indkaldelsen er medlemmers forslag til vedtægtsændring. Administrator :smile24: har undladt at udsende ét ændringsforslag, da det ifølge dem ikke er korrekt formuleret. Kan de det ? Gør det eventuelt indkaldelsen ulovlig/ugyldig ?

Et af de forslag bestyrelsen selv ønsker behandlet, er i strid med gældende Lov om leje. Hvis den bliver vedtaget, kan min mor vel næppe stille noget op ?
Et andet forslag går ud på, at bestyrelsen a) vil forbyde sort arbejde iforbindelse med forbedringer/vedligeholdelse af boligen b) hvorfor bestyrelsen kræver, at andelshaverene, dels skal føre timeregnskab, for det arbejde de udfører i boligen, dels at timelønnen fastsættes af bestyrelsen.

Hvordan stiller en andelshaver en mistillidserklæring til formanden ?

Med venlig og lattermild hilsen
Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf kis » 16/04/2009 14:06

kis skrev:Min mor har modtaget indkaldelse til den ordinære generalforsamling i den AB- forening, hun er medlem af.

I deres vedtægter er beskrevet hvilket punkter dagsordenen skal omfatte. Der er ialt 10 punkter.
Den dagsorden som nu er udsendt til andelshaverene indeholder flere punkter, end de, der er anført i vedtægterne. Betyder det, at den udsendte dagsorden er ugyldig/ulovlig ?
De punkter, der yderligere er indsat lyder fx. Præsentation af aministrator ( de har været tilknyttet i ca. 2 år ) samt Orientering. Det handler om et vagtværn medlemmerne kan kontakte, hvis de føler sig utrygge eller ser lyssky personer i området. :smile1: ( en beslutning bestyrelsen for længst har truffet, og som formentlig er i strid med vedtægten) samt Drøftelse af foreningens Logo.

Vedlagt indkaldelsen er medlemmers forslag til vedtægtsændring. Administrator :smile24: har undladt at udsende ét ændringsforslag, da det ifølge dem ikke er korrekt formuleret. Kan de det ? Gør det eventuelt indkaldelsen ulovlig/ugyldig ?

Et af de forslag bestyrelsen selv ønsker behandlet, er i strid med gældende Lov om leje. Hvis den bliver vedtaget, kan min mor vel næppe stille noget op ?
Et andet forslag går ud på, at bestyrelsen a) vil forbyde sort arbejde iforbindelse med forbedringer/vedligeholdelse af boligen b) hvorfor bestyrelsen kræver, at andelshaverene, dels skal føre timeregnskab, for det arbejde de udfører i boligen, dels at timelønnen fastsættes af bestyrelsen.

Hvordan stiller en andelshaver en mistillidserklæring til formanden ?

Med venlig og lattermild hilsen
Kis
Hvordan stiller en andelshaver en mistillidserklæring til formanden ?

Jeg tillader mig at spørge igen, da den ordinære GF nærmer sig. Som et nyt indlæg i dette forum viser, er der mange problemer her i Esbjerg.
I den forening som min mor også er medlem af, er det som regel sådan, at dirigenten på GF er foreningens juridiske rådgiver, og som vist nok på en eller anden måde også er tilknyttet administrator. Muligvis derfor er det meget svært og vanskeligt at få lov til at fremsætte en mistilliderklæring, med mindre det gøres helt korrekt. Min mor forsøgte sidste år, men uden held.
Jeg vil gerne understrege, at når jeg skriver for min mor, så er det ikke fordi hun ikke selv er handlekraftig, hun gør en mega indsats, ligesom hun stiller op til valg til bestyrelsen på den kommende GF. Når man er oppe i alderen, har man altså brug for hjælp, især når man som hende er oppe imod både formanden, administrtor og foreningens juridiske rådgiver. Så bliver ordet chikane til et mildt ord. Min mor koncenterer sig regnskabet og om de mange 100- tusindvis af kroner ! bestyrelsen har brugt......
Så her er hårdt brug for al den hjælp, hun kan få.

På forhånd tak

Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Esbjerg » 27/04/2009 13:53

Der har lige været generalforsamling i vores andelsforening.
Der var 47 fremmødte. Der blev stemt om en vedtægtsændring. (faktisk flere)
Der står i vores vedtægter i § 26 at Til vedtagelse af vedtægtsændring kræves minimumstilslutning fra 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede.
Da vedtægtændringen blev vedtaget med 28 for og 12 imod, er den så lovlig? Der var kun 40 til stede til afstemningen, da 7 var gået. Kl, var blevet 23.15 inden vi nåede punktet.
På administrationen siger de at der skulle regnes med de 40. Efter vedtægterne mener jeg ikke dette passer. Kan nogen svare på dette?

Med venlig hilsen
Birthe Esbjerg
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf moccha » 27/04/2009 23:33

Tror I (Esbjerg og Kis) skal lave seperate tråde :smile10:
moccha
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 268
Tilmeldt: 18/07/2005 09:30

Re: Udforming af dagsordenen til en generalforsamling

Indlægaf Løvendahl » 28/04/2009 01:22

Futo skrev:Kære jer andre derude

Vedr. indkomne forslag til dagsordenspunkter:

I min A/B står der i vedtægterne, at dagsordenen til den ordinære generalforsamling skal indeholde 9. standardpunkter: 1. Valg af dirigent, etc.

Jeg har sendt forslag til dagsordenspunkter til min bestyrelsen. Bla. vil jeg gerne diskutere opsætning af varme- og vandmålere, fælles Internet, præsentation af hjemmeside, etc.

Jeg troede, jeg efterfølgende kunne forvente at mine forslag (nogle af dem i det mindste) ville fremgå af dagsordenen (indkaldelsen), så de øvrige beboere kan se, hvad der vil blive diskuteret på
generalforsamlingen.
Men ingen et af mine punkter var med.

Næstformanden i bestyrelsen begrunder dette med, at punkterne til dagsordenen, er fastsat i vedtægterne. Og at denne liste er udtømmende, dvs. at der ikke kan komme andre punkter med ud over de "kedelige" 9 punkter om fremlæggelse af regnskab, valg, osv.

Det er bare ikke en praksis jeg kender fra andre mødeindkaldelser, hvor diskussionspunkter er anført som en del af dagsordenen, og ikke kun kan reduceres til at være et bilag under punkt 5 "Indkomne forslag" eller behandles under "Eventuelt".

Men hvad er den gængse praksis andre steder (ude hos jer)?

Benytter man sig kun af en standard-dagsorden og alt andet ryger vitterligt ind under "indkomne forslag" uden yderlige beskrivelse (ud over bilag) eller gemmes usynligt under "Eventuelt", hvor det ikke er muligt at orienteres sig yderligere om emnerne, der vil blive behandlet under punktet?

Hvad er jeres andres erfaringer med dagsorden til generalforsamlingen?

På forhånd mange tak for jeres erfaringer. De vil blive modtaget med kyshånd.

Tak for en genial hjemmeside :smile50:

Mvh M


For at sige det lige ud af posen, så er det noget svineri, at dine forslag ikke er sendt rundt til medlemmerne. Det fremmer demokratiet at få en masse forslag ind af døren og at medlemmerne er forberedt til generalforsamlingen. Vi skal inden 7 dage fremsende forslag til generalforsamlingen, hvis de skal behandles, og hvis man kan oppe sig og sende forslaget ind 30 dage før generalforsamlingen, vil bestyrelsen kopierer det hele og sende det ud sammen med dagsordnen.

Til vores generalforsamling hedder punktet indkomne forslag og her er eks. mine forslag nævnt med 1 linje. Vedlagt dagsordnen er mit forslag i fuld tekst som kopi (flere sider).

Hvis jeg var dig, ville jeg foreslå at generalforsamlingen ikke er gyldig, da forslagene ikke er fremsendt til medlemmerne eller fremgår af dagsordnen, selvom de fremkom rettidigt. Så må diagenten tage stilling til om fremgangsmåden kan kritiseres. Jeg håber du tør og du gør det mens du tør det.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron