ekstra ordinær generalforsamling

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

ekstra ordinær generalforsamling

Indlægaf Hybens » 21/01/2005 16:31

Vi er en forening med 10 andelshavere, hvor 3 andelshavere har bebudet at vi ønsker en ekstra ordinær generalforsamling for at drøfte hvorledes vores vedtægter skal se ud efter den nye lovgivning.

Formanden nægter at indkalde til den, fordi vi aligevel skal have en ordinær generalforsamling til marts, men det mener vi ikke vi vil vente på, vi vil ha de vedtægter revideret nu for at tage stilling til om vi skal begrænse pantsætning til 80 procent af pantets værdi på lånetidspunktet.

Er det ikke et brud på vores vedtægter som klart skriver at som i § 24 stk.2 skriver at en ekstra ordinær generalforsamling afholdes når en generalforsamling eller et flertal af bestyrelsen medlemmer eller 1/4 af foreningens medlemmer forlanger det. Bestyrelsen er forpligtiget til at indkalde til at forestå indkaldelsen til generalforsmlingen.

Mit regnestykke siger at 1/4 ud af 10 = 2½ så vi har vel retten på vores side, men mit spørgsmål går nu mere på hvad gør man nu.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Andels And » 21/01/2005 21:00

Har du forlangt det med angivelse af dagsorden og med hensyn til vedtægternes §24 stk2.

Husk at 7 af dine medlemmer skal være til stede og mindst 2 trejdedel af fremmødte skal stemme ja til vedtægtsændring.

Men skal det absolut være nu? Der skal være 2 ugers varsling og så nærmer man allerede marts.

Er du stadigvæk utilfreds må du prøve at vælge en anden formand til generalforsamlingen.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

ekstra ordinær generalforsamling

Indlægaf Hybens » 21/01/2005 22:48

Nu er det jo ikke en vedtægtsændring man skal stemme om da det er loven der foreskriver at vedtægterne skal laves om, og for øvrigt er det kun 8 dage når det er en ekstraordinær generalforsamling. Men tilbage til mit spørgsmål, kan formanden nægte at afholde generalforsamling når der er 1/4 der ønsker det.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf HansL » 22/01/2005 00:18

Hvis I vil lave en 80 % begrænsning, vil jeg mene, at det bør stå i vedtægterne. Selv sidder jeg som formand i en mindre forening, hvor administrator har frarådet 80 % begrænsningen, så der er åbenbart forskellige meninger.

Andelsboligforeningens bestyrelse har pligt til at indkalde til ekstraordinær generalforsamling inden for "rimelig" tid. Hvad det vil sige, det er så spørgsmålet. Prøv at tale med bestyrelsen og forklar, hvorfor I mener det haster. Hvis I derefter er utilfreds med bestyrelsens håndtering af sagen, så må I overveje at gøre, hvad Andels And skriver: Foreslå andre personer valgt ind i bestyrelsen, eventuelt jer selv. Andre sanktionsmuligheder har I ikke.

Held og lykke.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster