Kan Bestyrelsen på forhånd forbyde ændringforslag?

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Kan Bestyrelsen på forhånd forbyde ændringforslag?

Indlægaf stringfighter » 28/01/2005 00:18

I indkaldelsen til en ekstraordinær generalforsmaling har bestyrelsen skrevet, at alle ændringsforslag (til en større plan for foreningens udendørs arealer) skal fremsendes til bestyrelsen inden generalforsamlingen.

På generalforsamlingen fremsatte jeg et ændringsforslag til en del af den fremsatte plan.
Dirigenten afslog at behandle mit ændringsforslag med henvisning til at betsyrelsen har bedt om at sådanne skulle have været fremsat på forhånd til bestyrelsen.

Det lyder ikke rigtig i mine ører?
stringfighter
 

Indlægaf HansL » 28/01/2005 23:24

Det er suverænt dirigenten, der afgør, om man kan behandle de omtalte ændringsforslag, men hvis ændringsforslagene ligger inden for rammerne imellem "vedtagelse af bestyrelsens forslag" som det mest vidtgående, og "forkastelse af bestyrelsens forslag" som det mindst vidtgående, så bør dirigenten acceptere at behandle ændringsforslagene, uanset hvad bestyrelsen har skrevet i indkaldelsen. Det, bestyrelsen har ment, har måske været, at hvis man havde ændringsforslag, som ligger uden for ovennævnte rammer, så skulle de fremsendes på forhånd (hvilket er korrekt).

Hvis man er uenig med dirigenten om dennes måde at udøve sit hverv, har man ret til at afbryde generalforsamlingen for at foreslå en anden dirigent, og eventuelt selv stille op som kandidat til dirigentposten. Forinden kan man eventuelt forsøge den bløde mellemvej: at få sat til afstemning, om ændringsforslag skal behandles eller ej, også selv om dirigenten siger nej.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron