Afstemning om forslag

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Afstemning om forslag

Indlægaf ankere » 22/03/2005 16:39

Hvordan håndterer man 5 forskellige forslag som alle udelukker hinanden (5 forskellige forslag til hvor meget der skal henlægges i regnskaberne) ved en afstemning. Et forslag kræver flertal, men teoretisk set vil hvert forslag få 1/5 af alle stemmer tilstede og dermed ikke blive godkendt...

Hvordan sikrer vi, at der bliver vedtaget mindst et forslag for at vi kan få vores regnskaber godkendt?
ankere
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7/07/2004 11:44

Indlægaf JG12 » 23/03/2005 07:36

I kan ordne de forskellige forslag, f.eks. i den orden de bliver stillet (modtaget) og herefter stemme om hvert enkelt forslag i denne rækkeføge. Det sidst vedtagne forslag vil være det gældende.


Alternativ: Hvis der udelukkende er tale om én post, f.eks. hvormeget der skal henlægges i vedligeholdelsesfond, kan man ordne de forskellige forslag efter størrelse (startende med forslaget med den mindste henlæggelse). Herefter kan man stemme om man minimum skal henlægge X kr (forslagets bud på henlæggelse) i vedligeholdelsesfonden. Når et forslag ikke kan samle flertal, vil det sidst vedtagne forslag gælde.

Eksempel på den sidste løsningsmetode:

Forslag:

Forslag A: henlæg 1.000 kr
Forslag B: henlæg 7.000 kr
Forslag C: henlæg 3.000 kr
Forslag D: henlæg 9.000 kr

Ordnet efter størrelse:

Forslag A: henlæg 1.000 kr
Forslag C: henlæg 3.000 kr
Forslag B: henlæg 7.000 kr
Forslag D: henlæg 9.000 kr

Afstemning:

1. afstemning: Skal vi minimum henlægge 1.000 kr
Afstemningsresultat: Ja

2. afstemning: Skal vi minimum henlægge 3.000 kr
Afstemningsresultat: Ja

3. afstemning: Skal vi minimum henlægge 7.000 kr
Afstemningsresultat: Nej

Samlet resultat: Der henlægges 3.000 kr

Ingen af metoderne sikrer et flertal for mindst ét forslag, men vil resultere i at der ikke henlægges yderligere (0 kr) til vedligeholdelse - altså en afklaring.


I kunne jo også bruge jurymetoden og bure jer inde indtil der er flertal for netop ét forslag. :smile5:
Thomas Hansen
JG12
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2/02/2005 07:32
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf ankere » 23/03/2005 13:48

Hej Thomas,

Tak for svaret. Vi har imidlertidig 2 faktorer:
1. Størrelse på henlæggelseskonto
2. Valuar eller offentlig vurdering

Hvordan løses dette problem nemmest?

Mvh,

ankere
ankere
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7/07/2004 11:44

Indlægaf JG12 » 24/03/2005 11:06

Hej Ankere

Hvis jeg forstår dig ret, indeholder 1 eller flere af forslagene en blanding af vurderingsmetode og størrelse på henlæggelseskonto. F.eks. "gå over til valuarvurdering og henlæg yderligere 1.000.000 kr".
Alternativt drejer det sig om forslag, der holder sig til enten vurderingsmetode eller henlæggelse og gensidigt "udelukker" hinanden. F.eks. "Forslag A: behold offentlig ejendomsværdi (stigning i ejendomsværdi: 300.000 kr). Forslag B: henlæg yderligere 1.000.000 kr"


Hvis du skal have et konkret svar, bør du lægge alle 5 forslag frem her.

Alligevel vil jeg lige nævne, at jeg principielt går ind for, at alle stemmeberettigede bør have mulighed for at stemme om hvert enkelt forslag - dvs., kunne stemme for mere end ét forslag (hvis ikke forslagene kan ordnes sådan, som jeg skitserede i mit tidligere svar).
Hvis man som andelshaver kun kan stemme for ét forslag, kan man jo komme i en situation hvor man skal vælge mellem 2 eller flere "gode" forslag - og vælger måske "forkert", så et af de "dårlige" forslag bliver vedtaget.
Thomas Hansen
JG12
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2/02/2005 07:32
Geografisk sted: Århus C


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster