Andelsbolig på tvangsauktion - lejere

Salg af foreningens ejendom for at opnå stor økonomisk gevinst.

Andelsbolig på tvangsauktion - lejere

Indlægaf Richard » 16/01/2016 11:51

Når en andelsbolig sælges på tvangsauktion, kan andelshaverne blive siddende i deres boliger på alm. lejevilkår - som jeg har forstået det. Indebærer det, at de enkelte andelshavere bliver pålagt at betale indskud/forudbetalt leje for at kunne blive i boligen ?
Richard
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 8/03/2013 07:30

Re: Andelsbolig på tvangsauktion - lejere

Indlægaf marka » 16/01/2016 14:52

Der er tit begræsninger på hvor længe man må udleje sin andel - så de kan modsat ejerlejligheder ikke blive boende for evigt :-)
De har iøvrigt ikke ret til at blive boende, andelsboliger sidestilles ofte med lejeboliger, da andelsbeviset er en brugsret man køber og samtidig er der også fra andelsforeningerne krav om at du beboer andelen personligt.
marka
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6/12/2015 00:47

Re: Andelsbolig på tvangsauktion - lejere

Indlægaf Richard » 16/01/2016 14:59

Tak for dit svar Marka. Jeg har formuleret spørgsmålet forkert. Jeg mente en hel andelsboligforening der går konkurs, hvorefter foreningens ejendom sælges på tvangsauktion, således at andelshaverne fortsætter som lejere i de enkelte boliger. Undskyld forvirringen.
Richard
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 8/03/2013 07:30

Re: Andelsbolig på tvangsauktion - lejere

Indlægaf marka » 16/01/2016 15:49

Hehe ja det er jo et lidt andet spørgsmål.

Der burde stå en del om det i vedtægterne - hvis foreningen begærer konkurs.
Ifht hvad der sker vil det som regel være sådan at du har mistet din brugsret og kurator vil sørge for at dække underskudet ind ved salg til en investor, eller deslignende. De er herefter ikke forpligtet til at lade jer blive boende. Det er sandsynligt de måske vil lave foreningen om til lejeboliger, ejerlejligheder etc.

Husk på brugsretten til andelen er købt ind i foreningen og ikke ind i den fysiske bygning.

Hvis den overgår til lejlighed kan de kræve adgang til boligen, renovere den og derefter forhøje husleje - samtidig at med at i skal renovere den ved fraflytning. Der kom dog en lov i sommers såvidt jeg husker omkring omfanget af renovering ved fraflytning. I skal samtidig også alle sammen have nye lejekontrakter og dermed også indbetale depositum, husleje osv
marka
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6/12/2015 00:47

Re: Andelsbolig på tvangsauktion - lejere

Indlægaf Richard » 16/01/2016 19:42

Mange tak for dit svar Marka.
Richard
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 8/03/2013 07:30


Tilbage til Salg af foreningens ejendom

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster