Omgåelse af andelsboliglovens maksimalprisregel

Salg af foreningens ejendom for at opnå stor økonomisk gevinst.

Omgåelse af andelsboliglovens maksimalprisregel

Indlægaf jeppebo » 17/05/2005 11:32

Jeg har et interessant spørgsmål som omhandler omgåelse af andelsboliglovens regler om maksimalprisbestemmelser.

Vi er i færd med et investor salg til gode m2 priser. Investor garantere i købsaftale at andelshavere kan købe deres lejligheder tilbage, hvilket i sagens natur ikke er så underligt, da han gerne vil have solgt en del biletter på forhånd. Der er mellem 30-50 procent som ønsker at købe sig ind igen. Er dette en omgåelse af maksimalprisbestemmelserne idet man kunne hævde at det var den samme ejerkreds og at man havde brugt investor som stråmand for at realiserer noget kapital. Jeg er bekendt med modellen om at sælge til sig selv og advokat Winnerskjolds udtalelser tidligere i år som er beskrevet tidligere i dette forum. Jeg mener at det er baseret på at alle bliver boende et stykke tid, hvorfor man så med rette kan hævde at man har omgået andelsboligloven. Men dette er ikke tilfældet her.

Et andet problem som knyttter sig til at flytte ind igen er, for det første hvilken vurderringsmetode man skal bruge til at fastsætte værdien af ejendommen. Som jeg ser det kan der kun blive tale om handelsværdien, idet der næppe findes en valuar som vil vurdere den så højt som efter investor har været indenfor , sat nyt køkken og bad i, givet lejlighederne "monkey-shine" og iøvrigt lavet sig lidt "kage"!

Det stiller så dernæst et spørgsmål ved om det i det hele taget er muligt at sælge sin lejlighed igen efter man har købt sig ind, idet den nye andelsboligkøber kan hævde at ejendommen er købt for dyrt og ikke til det som den er værd i handel og vandel på dagen.

Så mine spørgsmål går på problematikken i denne form for dobbeltkonstruktion.
jeppebo
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28/02/2005 12:56
Geografisk sted: København

Tilbage til Salg af foreningens ejendom

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster