Hvornår gælder den nye andelsværdi?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Hvornår gælder den nye andelsværdi?

Indlægaf ole rode » 5/05/2004 09:46

Jeg har solgt min andelslejlighed per 1/9-2004. Regnskabsåret i foreningen går fra 1/1 til 31/12, og på generalforsamlingen i maj fastsættes andelskronen. Jeg har boet i foreningen i 14 år, og man har gennem hele denne periode benyttede metode C (den senest ansatte ejendomsværdi) til beregning af andelskronen. Man har besluttet at benytte metode B (handelsværdi som udlejningsejendom) ved den seneste generalforsamling, og det har betydet at andelsværdien med et, er steget med ca. 90%. Har jeg på nogen måde ret til en del af denne stigning, eller har køberen bare været, så heldig at blive forgyldt med i dette tilfælde ca. 160.000 kr.
ole rode
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/05/2004 09:26

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/05/2004 21:06

Udgangspunktet er at du kan sælge til den andelsværdi der er gældende på salgstidspunktet. Hvis du ønsker den højere værdi skal du vente med at sælge til den høje værdi er vedtaget i foreningen. Vedtægterne kan indeholde bestemmelser om hvornår ny andelsværdi bliver gældende.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf ole rode » 7/05/2004 09:24

Som jeg forstår dit svar, så er det korrekt at der ikke er noget problem i at værdien stiger fra den ene dag til den anden, og at der er ikke nogen grænser for rimelighed?

Det er trods alt mig som sælger der har medvirket til foreningens værdi, og jeg har boet i foreningen i det år hvor værdien er blevet skabt (godt nok ved lidt trylleri). Er der tale om normale stigninger, kan jeg ikke se det store problem, men jeg synes det her er for ekstremt, at værdien er steget mere på 5 mdr. end i de 14 år jeg har boet der. Er der virkelig ikke noget at stille op i sådanne situationer, med mindre jeg kan finde noget i vedtægterne?

I øvrigt har jeg været uvidende om, at man har puslet med disse planer, og har derfor ikke haft mulighed for at vurdere, hvad det ville betyde.
ole rode
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 5/05/2004 09:26

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 9/05/2004 15:03

Som jeg forstår dit svar, så er det korrekt at der ikke er noget problem i at værdien stiger fra den ene dag til den anden, og at der er ikke nogen grænser for rimelighed?


Du kan ikke forlange højere betaling, efter du har solgt andelen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron