Mulige ulovlige lofter - hvem hæfter?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Mulige ulovlige lofter - hvem hæfter?

Indlægaf tvivlende » 27/11/2008 23:11

Jeg sælger en andelslejlighed, og overdragelsen er lige overstået. Ved overdragelsen gør et medlem af bestyrelsen køber og jeg opmærksom på, at et loft muligvis er ulovligt.
Jeg har ikke selv sat loftet op, og jeg ved at den person jeg købte af (en bekendt) heller ikke har sat loftet op.
Jeg sælger derfor i god tro (mener jeg).
Bestyrelsen har lavet syn ved dette salg - en halv måned før overdragelsen. Også ved salget til mig og ved salget til min sælger - og har ikke før nævnt loftet som et problem.
(den samme person har foretaget synet hver gang).

Hvis loftet er ulovligt - kan købet så hæves?
Hvis loftet er ulovligt - hvem skal hæfte for en evt. nedrivning?
Hvis loftes tages ned - hvor meget skal der så udbedres før at loftet er godkendt (Det er jo nok grimt nedenunder)

Jeg har læst mig til her: http://www.ejendomsadministration.nu/fe ... sbolig.htm i tidligere sager at betyrelsen umiddelbart ikke kan gøres ansvarlig.
Hvis min køber gør et krav om en mangel - skal jeg så gøre min sælger ansvarlig - og hun hendes sælger o.s.v.? Hvad hvis "synderen" ikke findes?
På forhånd tusind tak for svaret.
tvivlende
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/11/2008 21:32

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/11/2008 00:06

Din sag ligner meget indholdet i den dom om træloft du har set på
http://www.ejendomsadministration.nu/fe ... sbolig.htm

Det vil sige at du skal betale for nedtagning af loftet og udbedring af det oprindelige loft så det er pænt og uden huller. (Så pænt som det nedtagne loft var)

Du kan ikke hæve købet. Køber kan muligvis vælge at hæve købet, men normalt forlanger køber udbedring af manglen.

Du kan anlægge sag mod din sælger for at få dækket dine udgifter, men hvis det er mere end 6 måneder siden du købte er det ikke sikkert du får medhold.

Når bestyrelsen har påtaget sig at foretage vurderingerne har de samtidig påtaget sig et ansvar for de fejl de laver i den forbindelse. Hvis du ikke kan få penge fra din sælger, kan du forsøge dig hos bestyrelsen. Domstolene er dog som regel tilbageholdende med at slå hårdt ned på bestyrelsesmedlemmer.

Hvorfor er loftet ulovligt ?
Sælger du til maksimalprisen eller har du givet afslag i købesummen ?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf tvivlende » 28/11/2008 01:36

Hej. Tak for svar.
Det var ikke fordi jeg ville hæve købet, men jeg frygtede at køber kan/vil?

Jeg sælger 100.000+ under maksimalprisen.

Jeg købte selv i 2006 - så det er ihvertfald over 6 måneder siden.

Jeg er i tvivl om hvorfor loftet skulle være ulovligt. Loftet er et sænket træloft. Jeg ved ikke hvor stort hulrummet imellem gammelt loft og sænket loft er. Jeg ved ikke om det er overfladebehandlet.
Findes der en måde hvorpå man kan få en 100% afklaring?

Grunden til at jeg spørger, selvom jeg læste dommen i linket var, at jeg synes det stred imod fornuften, at man ikke kunne føre hæften videre til forrige sælger.

På en anden siden læste jeg desuden at et loft kunne være opført på et tidspunkt hvor det ikke var ulovligt, og så kan det ikke ulovliggøres senere.

Når det ikke er registreret hvornår loftet er opsat i nogle af bestyrelsens mange syn, hvem har så bevisbyrden for hvornår loftet er sat op?
tvivlende
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/11/2008 21:32

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/11/2008 12:28

Udgangspunktet er at lofterne er sælgers problem og at sælger kan førsøge at sende kravet tilbage i rækken af tidligere ejere af andelen.

Lofterne incl. ophængningssystemet skal være fremstillet af ubrændbare materialer, d.v.s. gibs og metal. Byggesagsafdelingen i din kommune kan formentlig oplyse nærmere om detaljerne.

Hvis det ulovlige loft var opdaget inden salget kunne du komme ud af problemet ved at skrive at køber skulle overtage de ulovlige lofter og at prisnedsalget skulle dække købers udgifter i den forbindelse. Køber ville dog så måske forlange større prisnedsalg.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/11/2008 14:12

http://www.ebst.dk/br08.dk/spoergsmaalbr08/75548/1/0

Må man have nedhængte lofter?

Svar: Loftbeklædningen kan betragtes som et nedhængt loft, hvis der mellem oversiden af beklædningen og undersiden af den overliggende etageadskillelse eller tagkonstruktion er et sammenhængende hulrum, hvis største højde overstiger 4 cm, og hvis hulrummet tillige har et volumen, der er større end 1 m

Nedhængte lofter incl. ophængningssystemet bør ikke bidrage til brand- og røgspredning i den tid, som personer, der opholder sig i rummet, skal bruge til at forlade rummet. For at opnå dette kan nedhængte lofter incl. ophængningssystemet udføres af ikke-brandbare materialer.

Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron