Ejendomsvurdering bevares

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Ejendomsvurdering bevares

Indlægaf Peter » 4/12/2008 14:28

"Skatteminister Kristian Jensen freder ejendomsvurderingerne indtil ny lovgivning er på plads i 2009."

Artikel:
http://www.berlingske.dk/article/200812 ... 812030456/

Ingen har for nyligt talt om at fjerne maksimalprisreglerne, og muliggøre realkreditbelåning.

Men hvad finder politikerne på i 2009?

Måske nøjes de blot med at beskatte yderligere. Politikerne går måske fejlagtigt rundt og tror, at andele (kontantomregnet) handles til ejerbolig-priser, hvilket slet ikke altid er tilfældet.
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Løvendahl » 4/12/2008 18:27

Jeg tror at andelsboligvurderingen (ejendomsvurderingen) kommer til at give et smæk til mange andelsboligejere, da ejendommene måske bliver vurderet lavere end sidst. Dette kan medføre ruin for mange, da tidligere pantsikrede lån pludselig falder udenfor maksimalprisen på andelsboligen, hvortil det ikke er ualmindeligt, at banken kræver en eller anden form for garanti for de ikke dækkede beløb. Kan denne ikke stilles, vil en del lån kunne opsiges, og de andelshavere som har købt i de sidste par år vil lide store tab.

Jeg tror den del i desperation vil ty til valuarvurderingen, hvis den lover status quo, og med rigtigt mange andelsboliger, som vurderes efter valuarmetoden, hvad bliver så det næste….
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Bentzen » 9/12/2008 21:03

Er der nogen af jer kloge hoveder, der kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg er i bestyrelsen for en lille A/B med 8 rækkehuse fra 2002. Vi er en del af 20 næsten ens huse bygget på samme tid og de 16 resterende boliger blev i 2002 solgt som ejerboliger. Vores 8 huse blev dengang så også udmatrikuleret som ejerboliger, men kunne ikke sælges som ejerboliger, derfor blev det til en andelsboligforening. I vores A/B benytter vi ejd. værdien i beregningen af andelsboligværdi, men vores 8 boliger bliver af SKAT vurderet som ejerboliger i de år som ejerboliger nu får en vurdering. Jeg har kontaktet kommunen, som har anført vores boliger som andelsboliger - ejendomsvurderingerne bliver også sendt samlet i een kuvert, 8 stks til vores formand - og de siger det vil blive en bekostelig affære at få een ejd. vurdering på hele foreningen pga en landmåler skal skal skaffes. Jeg har kontaktet den afdeling på det lokale skattecenter, der sender ejd. vurderinger ud, og det gjorde da ikke dem noget at vor Andelsboligforening blev vurderet på den måde.
Jeg er bare blevet lidt bange for, at en køber af een af vores andelsboliger senere hen kan anfægte prisen på boligen. fordi den er blevet vurderet efter et forkert grundlag, altså at vurderingen ikke er sket som en udlejningsejendom men som en ejerbolig. Bør vi i bestyrelsen insistere over for skat over at vores A/B skal vurderes som en sådan - og hvem har pligt til at bekoste evt. landmåler og hvad der nu skal til for at få samme vurdering som andre andelsboliger, og få vurderingerne i samme år?
Bentzen
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20/05/2007 11:29
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 9/12/2008 22:46

Bentzen, er det korrekt forstået at der er tale om 8 ejerlejligheder som ejes af en andelsboligforening hvor hver andelshaver har brugsret til 1 ejerlejlighed ?

Hvis svaret er ja må det være ok at de er vurderet som ejerlejligheder, da det jo er det de er.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Bentzen » 10/12/2008 19:25

Nej - vi bor i 8 separate rækkehuse i en A/B hvor vi hver ejer brugsretten til et rækkehus med hver vores lille have. Det er en lidt småborgerlig måde at bo på, som vi her i provinsen bruger meget:). Ordet ejerlejlighed indgår ikke i noget dokument. Vores boliger bliver hver især vurderet sammen med almindelige parcelhuse i samme år, som ejer parcelhuse bliver vurderet.
Bentzen
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20/05/2007 11:29
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Løvendahl » 10/12/2008 21:10

Hvis der laves et regnskab, hvor andelsboligerne er vurderet enkeltvist, kan revisoren bemærke, at dette er udsædvaneligt for andelsforeninger. Hvis en senere køber får regnskabet udleveret i god tid før han køber, eller på anden måde bliver gjort opmærksom på det udsædvanelige i vurderingsmetoden, så kan denne ikke senere kræve erstatning fordi han købte for dyrt, men han er berettiget til at klage over en for lav ejendomsvurdering / bringe dette op på generalforsamlingen.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Bentzen » 10/12/2008 22:08

Godt brølt. Det lyder ok i mine øren. Godt udsagn - maybe jeg kan use det over for my revisor - Jeg will prøve it.
Bentzen
Novice
Novice
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20/05/2007 11:29
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Løvendahl » 10/12/2008 23:03

Bentzen skrev:Godt brølt. Det lyder ok i mine øren. Godt udsagn - maybe jeg kan use det over for my revisor - Jeg will prøve it.


"Det bår dejli"...
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster