kæmpe forskel på vurderingsrapport...

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

kæmpe forskel på vurderingsrapport...

Indlægaf larsbras » 18/01/2009 15:05

Hej allesammen,

det er et stykke tid siden jeg har været her, men jeg vil lige spørge nogen kloge hoveder.
Vi er ved at sælge vores lejlighed og har lige modtaget vurderingsrapporten.
Da vi købte den i marts 2007 var det stadig bestyrelsen der foretog vurdering. Nu er det blevet ændret til en ekstern vurderingsmand, og der er en himmel til forskel.

Istedet for at der er 12000 i forbedringer som vi skulle betale dengang, er der nu -48.000 i mangler!!!
Og det er på ting der allesammen var der da vi købte den.
Det er ting som sænkede lofter som vi skal indhente godkendelse for (kan jeg leve med da det burde være en rutinesag at få godkendelsen)
Men der er også ting som manglende fliser i badeværelse og andet for 9000, div. ting i køkkenet for 6000, løse overflader 4000, udførelse af el mangler 5000 kr, godkendelse af emhætte (der fandtes før) etc.
ALLE ting er ting der også var sådan da vi købte den!
Der var endda ting vi påpegede overfor bestyrelsen da vi købte den, som de sagde at vi "bare" skulle ordne!

Jeg forstår virkelig godt ideen med at skifte til en ekstern vurderingsmand, men kan det virkelig være vores problem 100%?
At vi fra den ene dag til den anden mister 48000 kr på vores lejlighed fordi hele foreningen vælger en ny procedure?

Burde der ikke være en eller anden overgang, eller simpelthen at det er foreningen der går ind og dækker forskellen?

En helt anden ting er at han hævder at der skal genetableres et aftræk imellem toilet og køkken, hvilket virker totalt sort for mig. Der er allerede luftkanal i toilettet ud til udenfor, og køkkenet har emhætte til udenfor. Hvad er dog meningen med at etablere luftkanal mellem toilet og køkken? Så man kan lugte ---- i køkkenet?


VH
Lars
larsbras
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8/12/2006 00:27
Geografisk sted: kbh

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 18/01/2009 19:30

Mange vedtægter indeholder en bestemmelse som:
Såfremt boligens vedligeholdelsesstand er usædvanlig god eller mangelfuld beregnes pristillæg respektiv prisnedslag under hensyn hertil.

En væsentlig ændret anvendelse af den bestemmelse bør vedtages på en generalforsamling, så det ikke pludselig går hårdt ud over nogle sælgere. Jeg har set vurderinger hvor vurderingsmandens udgangspunkt er at lejligheden skal være i super stand og hvis den ikke er det bliver der indsat fradrag for vedligeholdelsesstand.

Det er klart at der skal ske fradrag hvis der er mangler eller ulovligheder, men herudover bør vurderingsmanden ikke gå amok, medmindre det er fast praksis i foreningen.

Da du købte skulle du have påtalt manglerne og fået dem dækket af sælger.

Det kan ikke udelukkes at bestyrelsen har et erstatningsansvar for deres vurdering af forbedringerne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf larsbras » 18/01/2009 19:41

Tak for svaret!

Ja, jeg ved godt at vi måske skulle have været mere hårde omkring manglerne, men de få ting vi faktisk påtalte affejede bestyrelsen og sagde at det skulle vi bare selv ordne. Selv en ting som el-synet, der er præcis den samme som vi fik dengang er ændret. Før var den - 500 kr. Nu er den - 6000!
Problemet er også at mange af manglerne ikke er mulige for os at se. Feks. godkendelse af emhætte... Den tænkte vi slet ikke på, eller den værste: denneher lufttunnel imellem køkken og toilet, han kræver reinstalleret, men det er umuligt at se at der har været noget før, og ikke ligefrem logisk...
Det blev vedtaget på generalforsamlingen at der skulle være en ekstern vurderingsmand på, men ikke måden han skulle taksere på. Det er tydeligt han er gået amok, og kræver alt i perfekt stand.
Men tror du vi kan gøre noget?

Vh
Lars
larsbras
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8/12/2006 00:27
Geografisk sted: kbh


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster