Uenighed om arbejdsløn for eget arbejde samt afskrivning

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Uenighed om arbejdsløn for eget arbejde samt afskrivning

Indlægaf Esbjerg » 9/02/2009 09:21

Hej Jens

De var så venlig at sende mig skema for arbejdsløn, samt afskrivning.
Bestyrelsen vil kun give 100 kr. pr. time i arbejdsløn og der bliver afskrevet 10 % pr. år. De vil ikke give sig fordi de siger de ikke behøver at rette sig efter de papirer jeg er kommet med. Dem arbejder de ikke ud fra siger de. Der står dog i vedtægterne at der skal tagers udgangspunkt i andelsboligloven, samt at bestyrelsen selv kan sætte retningslinier. Jeg mener dog at at jeg har ret til at se disse retningslinier på skrift, men det mener formanden ikke at jeg har. De har nu trukket yderliger 10 % fordi jeg ikke ville godkende det forslag jeg fik i december.
Har jeg fat i den lange ende, eller skal jeg sælge mine forbederinger til halv pris af hvad jeg selv har givet for dem.

Kan du svare mig på dette.

med venlig hilsen

Birthe, Esbjerg
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 10/02/2009 23:53

Det lyder som om bestyrelsen er forkert på den.

Der er talt om eget arbejde i denne tråd
http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... php?t=2028
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Uenighed om arbejdsløn for eget arbejde samt afskrivning

Indlægaf Løvendahl » 11/02/2009 19:50

Esbjerg skrev:Hej Jens

De var så venlig at sende mig skema for arbejdsløn, samt afskrivning.
Bestyrelsen vil kun give 100 kr. pr. time i arbejdsløn og der bliver afskrevet 10 % pr. år. De vil ikke give sig fordi de siger de ikke behøver at rette sig efter de papirer jeg er kommet med. Dem arbejder de ikke ud fra siger de. Der står dog i vedtægterne at der skal tagers udgangspunkt i andelsboligloven, samt at bestyrelsen selv kan sætte retningslinier. Jeg mener dog at at jeg har ret til at se disse retningslinier på skrift, men det mener formanden ikke at jeg har. De har nu trukket yderliger 10 % fordi jeg ikke ville godkende det forslag jeg fik i december.
Har jeg fat i den lange ende, eller skal jeg sælge mine forbederinger til halv pris af hvad jeg selv har givet for dem.

Kan du svare mig på dette.

med venlig hilsen

Birthe, Esbjerg




På ABF's hjemmeside findes de gældende lister for værdien af eget arbejde, ligeledes kan man også anvende svendelønssatserne på tidspunktet fra arbejdets udførelse.

Husk at det er andelsbolighaver (sælger) som opgør værdien af andelsboligen jfr. vedtægterne ( jeg tager udgangspunkt i standsrdvedtægterne)
Vil bestyrelsen ikke godkende prisudspillet fra andelshaver (sælger) er det bestyrelsen som SKAL indlede en sag og bede om en voldgift eller hvad der ellers står i vedtægterne. Bestyrelsen kan ikke bare lade være med at godkende prisen, gør den det, kan de meget nemt blive ansvarlige for forsømmelighed, chikane eller andre former for forkert optræden, som vil medfører et bestyrelsesansvar.

Hold alle i kort snor
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Esbjerg » 15/04/2009 13:56

Hej igen

Jeg har stadig store problemer med bestyrelsen vedr. mine forbedringer.
Formanden siger at de altid har arbejdet med at nedskrive med 10 % pro anno. For 2 måneder siden sagde han at han ville få foreninges revisor til at se på mit forslag. Jeg talt med ham i dag og da sagde han at han lige havde hørt fra revisoren. Da jeg så bestyrelsens forslag til generalforsamlingen gik det op for mig at de har holdt mig hen fra 01/10-08. Jeg har købere til lejligheden, men de skal have deres hus solgt først.
Tror dog disse købere kender en fra bestyrlsen eller administrationen.
jeg har skrevet bestyrelsens forslag ned. Kan jeg gøre bestyrelsen ansvarlig for chikane vedr. behandlingen af beregningen af forbedringer.
Lejligheden vil blive betydelig forringet, bla. på grund af forslaget om løn for eget arbejde.
Jeg har i nedenstående skrevet de forandringer bestyrelsen ønsker at få foretaget i vedtægterne.

§ 10 Forandringer.
§ 10.1. der er pålydende:
En andelshaver er berettiget til at foretage forandringer inde i boligen. Forandring skal anmeldes skriftligt for bestyrelsen senest tre uger inden den bringes i udførelse.
Bestyrelsen kan gøre indsigelse efter stk. 3, hvilket skal ske inden tre uger efter anmeldelsen, i iværksættelse af forandringen skal da udskydes, indtil der er opnået enighed med bestyrelsen, eller det er fastslået, at indsigelsen var uberettiget.

§ 10 Forandringer.
§ 10.1. foreslås ændret til at være pålydende:
En andelshaver er berettiget til at foretage forandringer inde i boligen. Forandring skal anmeldes skriftligt for bestyrelsen senest tre uger inden den bringes i udførelse.
Bestyrelsen kan gøre indsigelse efter stk. 3, hvilket skal ske inden tre uger efter anmeldelsen, i iværksættelse af forandringen skal da udskydes, indtil der er opnået enighed med bestyrelsen, eller det er fastslået, at indsigelsen var uberettiget. Såfremt en andelshaver ikke skriftligt har anmeldt forandringer/forbedringer inden påbegyndelse af arbejdet til bestyrelsen, er andelshaveren ikke berettiget til at trække udgiften fra ved salg. Der må ikke anvendes sort arbejde. Alt arbejde skal godkendes af foreningens håndværkere. Hvis arbejdet udføres af andelshaveren, skal der føres timeregnskab. Timelønnen fastsættes af bestyrelsen.

§ 14 pris.
§ 14 pris.1. B der sålydende:
Værdien af forbedringer, jvf. 10, ansættes til anskaffelsesprisen end fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder og slitage. Bestyrelsen kan med bindende virkning fastlægge regler for afskrivning.

§ 14 pris.1. B foreslås ændret til at være sålydende:
Værdien af forbedringer, jvf. 10, ansættes til anskaffelsesprisen med fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder og slitage. Forbedringer nedskrives med 10 % p.a.

§ 14 pris.
§ 14 pris.1. C der sålydende:
Værdien af inventar der er særskilt tilpasset er installeret i boligen, fastsættes under hensyntagen til anskaffelsespris, alder og slitage.

§ 14 pris.1. B foreslås ændret til at være sålydende:
Værdien af inventar der er særskilt tilpasset er installeret i boligen, fastsættes under hensyntagen til anskaffelsespris, alder og slitage. Løsøre afskrives over 10 år.

Vil være meget glad for hvis der er en der kan fortælle mig hvad jeg nu skal gøre, da det er ved at være et nervepres for mig.

Med venlig hilsen

Birthe Esbjerg
Esbjerg
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 3/07/2008 14:46
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Løvendahl » 15/04/2009 23:11

Hvad går det forslag ud på, som du har sendt bestyrelsen?

Timelønnen kan ikke fastsættes af bestyrelsen, hvis det ikke er vedtaget på en generalforsamling, ellers ville det stå i vedtægterne. Bestyrelsen kan nægte at godkende prisen, men det er noget andet, og så kan du muligvis rejse voldgiftssag eller retssag, alt efter hvad vedtægterne siger.

Hvor I vedtægten står der, at konsekvensen for manglende anmeldelse af forbedringer medfører, at de ikke kan medtages. Dette lugter af chikane, og du har her gode kort ved en voldgift eller en retssag.

Du er oppe mod en flok inkompetente slyngler, som har en dagsorden, hvor de tryer dig.

Jeg ville lægge sag an med det samme. Jeg ville engang købe en andelslejlighed og lavede en aftale med sælger. Bestyrelsen ville ikke
godkende mig, da et bestyrelsesmedlem pludselig ville købe min andelsbolig, den jeg lige havde lavet en aftale med sælger om. Jeg gav dem et ultimatum, at hvis aftalen ikke var godkendt af bestyrelsen den følgende mandag kl. 12.00, så ville de blive stævnet for uberettiget forhaling af købet, samt med erstatning for alle omkostninger i den forbindelse incl. advokat mm.

Næste mandag havde jeg de manglende underskrifter.

De forklarede at den nye køber pludseligt havde trukket sig.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster

cron