Den sidste offentlige vurdering er udsendt!!

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Den sidste offentlige vurdering er udsendt!!

Indlægaf Repo » 4/09/2008 08:23

Ifølge dagens nyheder vil skatteministeren ikke bruge resourcer på at udsende flere vurderinger.

Betyder det mon, at andelshaverne ikke behøver at frygte en nedjustering af de gældende maksimalpriser? Hvis det er sandt er det en god nyhed.
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf AB KBH 2100 » 4/09/2008 09:57

http://epn.dk/finans/realkredit_bolig/a ... 428254.ece

Som vælgergruppe er vi jo i mindretal i forhold til ejerlejlighedsboligejerne. Så det skal blive interessant at se om regeringen vitterlig tør indføre markedspriser på andelsboliger.

Mon ikke det hele bare ender med en eller anden form for markedsregulerende indgreb på prisfastsættelsen af andelsboliger?
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf BobDylan » 5/09/2008 10:33

Jeg tror kun vurderingen bliver afskaffet for en-families boliger, hvor skattestoppet også har den største betydning.
Andelsforeninger vurderes som erhvervsejendom og jeg har ikke hørt at vurdering af disse skulle aflyses.
I øvrigt ændrer det jo ikke loven om andelsboliger og skulle vurderingen af erhvervsejendomme også afskaffes kan man så vælge at bruge den fejlbehæftede 2007 vurdering eller brug en valuar. Det i sig selv hæver jo ikke priserne på ejendommene, men giver formodentlig et mere retvisende billede.

/Bob
BobDylan
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29/08/2007 11:08

Indlægaf Simons » 6/09/2008 17:54

Når nu du skriver "mere retvisende billede" går jeg udfra at du ikke finder sidste offentlige vurdering rigtig. Mit spørgsmål er bare om næste offentlige vurdering for erhversejendomme dvs andelsboliger bliver lavere? Dermed falder også den maxpris man kan sælge sin andel for, og folk som har købt efter prisstigningen kan risikere at tabe penge.

Hvilken vej tror i næste offentlige vurdering går? Højere/lavere/uændret?
Simons
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 13/03/2007 14:20

Indlægaf Badboy » 24/09/2008 19:59

Såvidt jeg erindrer, så bliver AB´s ejendom vurderet som en boligudlejningsejendom, og ikke en erhvervsejendom. Der er stor forskel i kravet til afkast for en eventuel investor om hvorvidt det er en boligudlejningsejd. eller erhvervsejd.

Med de store off. vurd. der ses i nogle områder, så er det jo faktisk markedspriser der er gældende. Mange ejendomme er vurderet til enorme kvm.priser, som fra starten ikke har holdt stik. Og med udviklingen på markedet, så er de helt i vejret.

Er overbevist om at regeringen har en skjult dagsordenen. Trods kendskab til at en AB har mulighed for at agere udlånsvirksomhed overfor andelshaverne, og derved give dem mulighed for skattefradrag, så er hullet endnu ikke lukket. Man kunne få den tanke at regeringen på et tidspunkt vil bruge det som argument for at liberalisere boligmarkedet, og derved kunne beskatte AB.
Badboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23/09/2008 19:40

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 24/09/2008 21:20

Ifølge Skat kommer der vurderinger på andelsboliger i indeværende efterår. Den påtænkte afskaffelse af ejendomsvurderingen, som vi kender den, vil tidligst finde sted fra 2009.
http://epn.dk/finans/realkredit_bolig/a ... 436893.ece
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf AB KBH 2100 » 26/09/2008 12:35

»Det er meget vigtigt, at der findes en løsning, så andelsboligforeningerne ikke får læsset en ekstra omkostning over på sig, fordi den offentlige vurdering forsvinder. En valuar koster rask væk 20.000-30.000 kr., og det er en urimelig omkostning at læsse over på foreningernes medlemmer,« siger ABF-direktør Jan Hansen.

Hvad skal andelshaverne med en valuar vurdering?

Valuar vurderingerne er jo ikke baseret på markedspriser alligevel, så hvorfor blive ved med at fastholde et system, der ikke er en pind værd?

Og er det egentlig så urimeligt at det er andelshaveren selv, der skal tage stilling til, hvad hans andel er værd, når han vil sælge den? Og at han så må betale for vurderingsydelsen, hvis han ikke selv kan finde ud af det?

Der må da dog være grænser for, hvad skatteyderne har en interesse i at betale for?
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Badboy » 26/09/2008 20:37

Jeg er helt enig med dig AB KBH 2100.

Lur mig om størstedelen af AB´ere ikke ville bruge de 20.000-30.000 kr. hvis valuarvurd. stadig lå højere end de offentlige vurderinger.

Andelshavere må vænne sig til de nye tider, man kan ikke både puste og have mel i munden.

Ejendomsmæglerne. må gnide sig i hænderne.
Badboy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23/09/2008 19:40

Indlægaf AB KBH 2100 » 27/09/2008 00:28

Badboy skrev:Ejendomsmæglerne. må gnide sig i hænderne.


Hehe vi har haft et par salg i den andelsboligforening hvor jeg bor, hvor en ejendomsmægler har været involveret. Og jeg var egentlig ikke imponeret over rådgivningen og den udarbejdede salgsopstilling.

Bl.a. mente ejendomsmægleren i et tilfælde, at han godt kunne garantere, at der ikke ville komme nogen større vedligeholdelsesarbejder her i vores forening i de næste mange år. En garanti som vel rettelig kun kan udstedes af vores generalforsamling... Og en garanti som intet er værd...

Derudover havde han glemt at indregne et huslejestigning, som fremgik af budgettet, hvorfor sælger endte med at skulle give et nedslag i prisen på 20.000 kr. fordi køber så hævdede, at hun ikke havde råd til at bo i lejligheden og derfor måtte have kompensation for den tid hun regnede med at skulle bo der.

Så hvis jeg sælger min andel, så bliver det ikke med ejendomsmægler. Og jeg tror også godt andelshaverne kunne undvære valuarvurderingerne og selv finde ud af prisen med køber. Og det 3 timers kursus ejendomsmæglere får om andelsboliger, gider jeg i hvert fald ikke give 50.000 kr. i honorar for.

Men der kan selvfølgelig nok være folk som ved endnu mindre. Og blandt de blinde er den enøjede som bekendt konge. Så jo det kan da godt være at der er ejendomsmæglere der gnider sig selv i hænderne over de let tjente penge. Men det er jo ikke noget nyt.
AB KBH 2100
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 19/01/2006 16:37
Geografisk sted: Østerbro

Stigning i offentlig ejendomsvurdering

Indlægaf Lars og Tina » 28/04/2009 11:52

I forbindelse med ny offentlige ejendomsvurderinger (2009), der er væsentlig højere end i forhold til sidste vurdering i vores andelsboligforening ville jeg høre om det ikke skal komme andelshaveren til gode under et eventuelt salg? Ved ordinær generalforsamling september 2008 var der forslag om, at andelskronen skulle stige men der blev vedtaget at andelskronen skulle fastholdes på nuværende niveau.
På forhånd tak. Lars og Tina
Lars og Tina
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9/09/2008 20:05


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster

cron