af Mulleberg » 2/05/2009 09:13
Lidt i samme spor har jeg et spørgsmål ang. valg af administrator.
Sakset fra vores vedtægter:
§ 31.
Administration
(31.1) Generalforsamlingen kan vælge en administrator til at forestå ejendommens almindelige og juridiske forvaltning. Generalforsamlingen kan til enhver tid afsætte administrator. Bestyrelsen træffer nærmere aftale med administrator om hans opgaver og beføjelser.
(31.2) Såfremt generalforsamlingen ikke har valgt nogen administrator, varetager bestyrelsen ejendommens administration, og reglerne i stk. 3 og 4 finder da anvendelse.
(31.3) Bortset fra en mindre kassebeholdning hos et bestyrelsesmedlem skal foreningens midler indsættes på særskilt konto i et pengeinstitut, fra hvilken konto der kun skal kunne foreta-ges hævning ved underskrift fra to bestyrelsesmedlemmer i forening. Alle indbetalinger til foreningen være sig boligafgift, leje, indbetalinger i forbindelse med overdragelse af andele eller andet, skal ske direkte til en sådan konto, ligesom også modtagne checks og postanvis-ninger skal indsættes direkte på en sådan konto.
(31.4) Bestyrelsen kan helt eller delvis overlade bogføring, opkrævning af boligafgift, varetagelse af lønningsregnskab og udbetaling af faste (periodiske) betalinger, til et pengeinstitut eller et statsautoriseret eller registreret revisionsfirma. I det omfang en sådan overladelse ikke er sket, skal bestyrelsen af sin midte vælge en regnskabsfører, der er ansvarlig for bogholderi, opkrævninger, lønningsregnskaber og periodiske udbetalinger.
(31.5) Som sikkerhed for bestyrelsesmedlemmernes økonomiske ansvar over for foreningen, andelshaverne og tredjemand, tegner foreningen sædvanlig ansvars og besvigelsesforsikring. Forsikringssummens størrelse skal oplyses i en note til årsregnskabet.
Jeg læser overnstående som at hvis vi vil have en administrator, så skal vedkommende vælges på vores generalforsamling, men hvis vi ikke vælger en, eller afsætter den gamle i løbet af året, så skal bestyrelsen stå for det hele. De har dog mulighed for at benytte et revisionsselskab til det økonimiske.
Spørgsmålet udspringer af at vores formand mener vi i løbet af året bare kan skifte vores administrator, og derfor ikke har lyst til at tage den på generalforsamlingen (da vi har nogle sager vores nuværende administrator bør afslutte inden vi vælger en ny).
Hvad mener I? -kan vi bare skifte i løbet af året, eller er bestyrelsen pålagt at overtage forpligtigelser, hvis de opsiger administrator?
På forhånd tak!
/M