indskud retur ved eksklusion?

Om boliginteressentskaber, boligkommanditselskaber, andelsforeninger, boligsamejer, boligaktieselskaber, boliganpartsselskaber og andre boligfællesskaber som ikke er andelsboligforeninger.
Om dette se også http://www.sabisaf.dk/

indskud retur ved eksklusion?

Indlægaf Nielsen23 » 16/05/2009 10:45

Min forening står overfor en række eksklusion (vi er store), og jeg er i den forbindelse kommet i tvivl om et meget vigtigt spørgsmål.

Hvis man/jeg ekskluderes, mister jeg så mit indskud?

Jeg har en lejlighed til ca. 1 million med en friværdi på 350.000 kr.

Hvilken pris skal foreningen giver mig - om nogen overhovedet - hvis jeg bliver ekskluderet?

- andelskrone
- forbedringer
- andet?
Nielsen23
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22/04/2009 10:53

Indlægaf Simons » 16/05/2009 20:15

Det kommer nok an på, hvad foreningen kan sælge din andel for. Hvis den kun kan sælges for 600.000 kroner, får du ikke en million.
Har du økonomiske udeståender med foreningen?

Må man spørger, hvorfor de vil ekskludere jer? Så vidt jeg ved, er det ret svært at blive ekskluderet.
Simons
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 13/03/2007 14:20

Indlægaf Nielsen23 » 18/05/2009 10:02

Jeg vil ikke så gerne kunne genkendes af min bestyrelse. Jeg har meldt min bestyrelse til politiet, og nu forsøger de på forskellige måder at tvinge mig ud af gaden.

Kan du ikke skrive noget mere. Bliver min lejlighed solgt på tvangsaution eller bliver den sat til tvunget salg? Hvad hvis der kun kommer et bud på 100.000kr. Kan de så bare sælge den? Er der en som kan henvise til nogle regler for denne situation?
Nielsen23
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22/04/2009 10:53

Indlægaf Løvendahl » 18/05/2009 19:52

Før eksklutionen har virkning, er jeg næsten sikker på, at du kan få din sag behandlet i retten, da en eksklusion fra sin bolig er et meget stort indgreb, som ofte ikke modsvares af et lige så stor ret til et få eksklutionen gennemført uanset vedtægtens bestemmelser.
Sælges din bolig, skal den minimum først udbydes til fuld pris, hvorefter prisen gradvist nedsættes til en køber bider på. Sælger bestyrelsen din bolig for 100.000,- har du gode chancer for at anlægge en erstatningssag, da de sikker i en sådan situation vil handle ansvarspådragende.
Jeg tvivler på at en bestyrelse alene kan ekskluderer et medlem, det er en generalforsamlingsbeslutning, som muligvis kan tilsidesættes, hvis den er urimelig eller vil give det uforholdsmæssige tab jfr. Aftl. § 36.
Jeg vil nok anbefale dig at få en juridisk rådgiver, hvis du mener, at du uretmæssigt er blevet ekskluderet af foreningen.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Særlige boligfællesskaber

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron