af Løvendahl » 14/07/2009 22:50
Hej Peter,
Du kan altid bede administatoren om en til det hjemmelsgrundlag, hvorpå han opkræver udgiften til vurderingsrapporten i lovene eller vedtægten, ellers vil du pointere, at du ikke har bestilt den og derfor ikke vil betale for den. Intet hjemmelsgrundlag ingen betaling uanset søforklaringer.
Vurderingsrapporten er vel ikke en tilstandsrapport, da tilstandsrappoter forældes efter 6 mdr. Og du skal selvfølgelig ikke betale for noget, som nu er værdiløst. En vurdering af ejendommen/andelen kan indgå i årsregnskabet og er en fællesbeslutning på generalforsamlingen. Denne betales som en driftsudgift af alle andelshavere og er derfor indregnet i fællesudgiften (huslejen).
Opgørelsen af vurderingsrapporten med kvitteringer skal fremgå som bilag i købeaftalen, med henvisninger til, at det er et lovligt krav ifølge andelsboligloven. Ellers kunne sælger i bedre tider jo bare kræve 200.000 for en vurderingsrapport, og dermed proforma blæse prisen op. Det er ikke en forbedring eller specielt tilpasset inventar eller en salgsomkostning (administrators udarbejdelse af aftalen), men en vurdering, som kan foretages uafhængigt af et salg til støtte for sælger. Var det en vurdering du skulle kunne bruge til noget, skal du og sælger sammen udpege en uvildig vurderingsmand, som laver en markedsbaseret pris. At sælger måske har fået sin ven til at lave vurderingen, som sætter boligværdien for højt, og så skal du betale for denne vurdering, det giver ingen mening. Jeg ville ikke betale den, før jeg blev tvunget med paragraffer, som siger jeg skal.
Fejl og mangler skal selvfølgelig præciseres for at man kan blive ansvarsfri. At gulvvarmen ikke virker ordentligt i badeværelset er ikke præcist nok, og du skal ikke lade dig spise af med hurtige håndøre. Mangen skal undersøges, udbedres og derefter opgøres som et afslag i den endelige købesum når dener udbedret. Derfor skal bestyrelsens kasser/administrator holde ca. 50.000,- tilbage indtil manglen er udbedret og modregnet i det beløb sælger skal have udbetalt.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.
Venlig hilsen
Løvendahl
Cand.jur.Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på
info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00