Fradrag

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Fradrag

Indlægaf HansogGrethe » 15/08/2009 23:02

Vi er en lille andelsboligforening på 14 ens boliger, bortset fra spejlvendinger.
Én af disse boliger skal nu sælges, og her har bestyrelsen konstateret, at den adskiller sig fra de øvrige boliger. Boligtageren sidder i elektrisk kørestol, og derfor er der fra gang til badeværelse isat skydedør i stedet for almindelig dør. Endvidere er der fra stuen til et værelse lavet hul i muren og isat en skydedør. Der er, som i de øvrige boliger også almindelig dør fra gang til dette værelse.
Beboeren hævder, at begge disse ting er foretaget fra opførelsen af boligen, hvilket vi imidlertid ikke kan finde dokumentation for, i foreningens papirer.
Spørgsmålet drejer sig dels om selve lovligheden af disse døre, og dels om der skal fradrag – væggen i stuen forringes væsentligt af den isatte skydedør.
Et tillægsspørgsmål er, om der skal fradrag for ramponerede døre og dørkarme på grund af påkørsel med omtalte kørestol.
HansogGrethe
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15/08/2009 14:04

Indlægaf Løvendahl » 16/08/2009 16:18

Det afgørende for salgsprisen af en andelsbolig er dens andel af fællesformuen, som ofte opgøres på det antal kvardratmeter boligen er. Dermed er det underordnet om væggene er hvide eller lilla.

Med mindre indsættelsen af skydedøren medfører, at der er fare for, at de bærende vægge er ved at falde sammen, savner kategorien væsentlig forringelse af væggene et begrundet fundament. Vil køber have andelen får han det han ser, og sælger kan tage fuld pris for det. Det er derefter op til køberen at forhandle prisen ned.

Jeg ville måske, hvis jeg så det, synes at det var grimt og ufunktionelt, men det betyder ikke, at jeg kan kalde det en væsentlig mangel ved væggene, det er bare grimt.

Det betyder ikke at andelens værdi i foreningens formue bliver mindre, og at salgsprisen dermed kan reduceres.

Har man et fast krav i vedtægterne om, at andelens vægge skal være nymalede, når en ny andelshaver flytter ind i foreningen. Kan bestyrelsen naturligvis tilbageholde midler til opgaven, hvis den fraflyttende andelshaver ikke har fået malet.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster