Køb af pantsat andelsbolig

Om forbud og muligheder for pantsætning af andele samt optagelse af banklån.

Køb af pantsat andelsbolig

Indlægaf benholm » 31/08/2009 14:53

Jeg vil høre, om man som køber af en andelsbolig har krav på at få at vide af administationsselskabet som administrerer andelsboligerne, om boligen er pantsat inden kontrakten underskrives? Eller om det er op til køberen selv at finde ud af det?
benholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/08/2009 14:39

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 31/08/2009 15:16

Det er sælgers pligt at give alle nødvendige oplysninger til køber.

Inden administrator begynder at afregne salget, skal administrator kontrollere at handlen hænger sammen økonomisk. Hvis gælden overstiger købesummen kan handlen kun gennemføres hvis der findes en aftale om aflysning af udækket gæld.

Sælgers eventuelle tinglyste ejerpantebreve kan genbruges af køber, og disse bør derfor ikke aflyses fra andelsbogen.

Du kan formentlig finde oplysninger om tinglyst pant ved at søge her
http://www.statstidende.dk/left.aspx?pg=33.1.15
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf benholm » 31/08/2009 15:58

Tak for svar!
Jeg står netop i en situation, hvor jeg har købt en andelslejlighed og pantet beløber sig til mere en købsprisen, hvilket jeg ikke blev gjort opmærksom på ved underskrivelsen af kontrakten. Og nu kæmper jeg mod administrationsselskab, som forsøger at få mig til at betale for deres pligtforsømmelse.
Suk...
benholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/08/2009 14:39

Indlægaf benholm » 31/08/2009 16:42

"afregne salget" ... Hm... Vil det sige, at administrationsselskabet kan lade køber vente til længe efter kontrakten er underskrevet og køber har solgt sin gamle lejlighed og er i gang med at renovere den nye lejlighed med at informere om pant i den nye lejlighed? Kan administrator godkende salgspris før han har undersøgt lejligheden for pant?
benholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/08/2009 14:39

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 31/08/2009 21:45

Sælger skal levere en gældfri andel - ellers kan du hæve købet og kræve dine penge tilbage. Det er ikke køber der skal betale underskuddet.

Nu kender jeg ikke den præcise rollefordeling i dit køb. Hvis sælger selv har været "ejendomsmægler" er det også sælgers pligt at holde styr på at købesummen kan dække gælden.

Der findes ingen faste regler om hvornår administrator skal kontrollere om salget hænger sammen økonomisk. Sidste chance for at udføre den kontrol er umiddelbart før afregning påbegyndes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf benholm » 1/09/2009 01:21

I denne sag har administrator først informeret om pantets størrelse over en måned efter kontrakten er underskrevet af køber, sælger og bestyrelse. Kontrakten er udformet af administrator. Administratorens administrationssystem indeholder information om pant i foreningens lejligheder - det til trods er jeg først blevet meget sent informeret herom.
benholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/08/2009 14:39

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/09/2009 10:53

Det kan godt virke amatøragtigt hvis administrator udarbejder en overdragelsesaftale hvor købesummen ikke kan dække de tinglyste lån, men jeg kender ingen lovregel du kan henvise til i den forbindelse.

Sælger er den første til at vide om gælden kan dækkes. Hvornår har administrator modtaget oplysning om aktuel restgæld på de tinglyste lån ?

Hvor mange penge mangler der i salget?

Har administrator foretaget delvis afregning af panthavere?

En løsning kan være at træffe aftale med panthaverne om at de accepterer at lade deres udækkede tilgodehavende udgå af pantet. Er det forsøgt?
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf benholm » 1/09/2009 16:14

I dag er der indgået aftale mellem min og de tre panthaveres advokat, som er tilfredse med kr. 150.000,- (reduceret med ca. kr. 100.000) udover købesummen. Men det er et nyt lån, som jeg (køber) skal tage.

Ja, sælger var klar over pantets størrelse, men holdt det skjult for mig. Men administrator og foreningens formand var også klar over pantets størrelse og sælgers utilregnelighed (han havde ikke betalt boligafgift i 10 måneder og stod til eksklusion) og kunne derfor have advaret mig i tide. Og det er mig en gåde, hvorfor de ikke advarede mig. Nu vasker de begge hænder.

Hele denne misere kunne være undgået, hvis jeg var blevet informeret om pant i lejligheden, før kontrakten blev godkendt, udformet og sendt til underskrivelse (og ikke over en måned efter), før indflytningen, før jeg solgte min egen lejlighed (mit sikkerhedsnet) og før jeg modtager regninger i mit navn, så jeg havde haft en mulighed for at sige nej til handlen. Hvor længe kan administrator vente med at fortælle køber, at pantet overstiger købesummen?

Jeg er helt enig i, at administrators opførsel i denne sag er amatøragtig.

Hvis du kender til præcedens eller andet, som kunne være mig og min advokat behjælpelig i denne vanskelige sag, så er det meget velkomment.
benholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/08/2009 14:39

Indlægaf nibi » 1/09/2009 18:27

Stop en gang og drik tre øl !!! Skal du betale 150,000 ud over købesummen,for at gøre andelen gældfri ? Er en handel ikke en handel når den er godkendt og underskrevet af bestyrelsen ? Jeg ville ikke betale en krone ud over handelsprisen,Bestyrelsen må havde en forsikring der dækker deres fejl.
nibi
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17/12/2007 19:38

Indlægaf benholm » 1/09/2009 19:31

Jeg har stået overfor to valgmuligheder:
1. Enten ophæver jeg handlen og mister dermed både den nye lejlighed og min gamle lejlighed, som jeg har solgt for at få råd til den nye. Og med det beløb jeg så har til rådighed, har jeg ikke råd til at købe noget tilsvarende.
2. Acceptere at betale det overskydende pant for at undgå at panthavernes advokat begærer lejligheden sat på tvangsauktion indenfor en uge og håbe på at få retshjælp og vinde en retssag mod administrator.

Men som Jens Arentsen er inde på, er der tilsyneladende ingen lovregel som beskriver præcis dette tilfælde. Derfor håber jeg, at min fornemmelse for logik og retfærdighed svarer til dommerens.
benholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/08/2009 14:39

Indlægaf benholm » 1/09/2009 19:33

Arentoft, sorry.
benholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/08/2009 14:39

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 1/09/2009 20:29

Selvom der ikke direkte findes en lovregel som tager stilling til den opstående situation, vil en domstol kunne tage stilling.

Valgmulighed 1 om ophævelse en den mest nærliggende.

Valgmulighed 2 ligner afpresning. Man må formode at andelen er overdraget til markedsprisen og panthaverne burde derfor afstå fra at kræve yderligere betaling.

Du kunne måske have købt andelen billigt på tvangsauktion, men det forudsætter at du kunne få tilbagebetalt din oprindeligt betalte købesum.

Bestyrelsen må havde en forsikring der dækker deres fejl.

Det er normalt begrænset hvad bestyrelsen kan komme til at få ansvar for.

Der hvor det bliver mest alvorligt mener jeg er hvis administrator begynder at afregne overdragelsessummen til de første panthavere og samtidig klart kan se at der ikke er penge til alle panthaverne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf benholm » 2/09/2009 07:33

Andelen er købt for under markedspris, da det er noget af et håndværkertilbud. Og jeg var i fuld gang med renoveringen, da administrator kom med meddelelsen om pantet. Men lejlighedens beliggenhed er meget attraktiv, så jeg har ikke lyst til at risikere at miste den. Så hellere forsøge med en retssag mod administrator samt sælger.
benholm
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31/08/2009 14:39


Tilbage til Pantsætning og banklån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron