Adninistrator

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Adninistrator

Indlægaf kis » 16/11/2009 16:52

Hej !

Jeg kan ikke finde nogen lovgivning eller bekendtgørelser vedr. ejendomsadministration, så jeg har brug for hjælp til at afklare følgende spørgsmål :

Hvis administrator ikke selv yder juridisk rådgivning og bistand til AB, men benytter en extern advokat til at afklare juridiske anliggender i foreningen, hvem har så anvaret, hvis det viser sig, at den eksterne advokats påstand i en sag underkendes af en myndighed ?

Jeg vil også gerne finde ud af, hvem der skal betale for advokatregningen ? Administrator eller foreningen ?

På forhånd tak !
Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/11/2009 18:13

Udgangspunktet er at foreningens aftalepart vedrørende rådgivningen er ansvarlig overfor foreningen.
Hvis administrator på foreningens vegne indhenter en udtalelse hos advokaten og videresender den uden kommentarer til foreningen, så hænger advokaten på ansvaret, da administrator jo ikke har rådgivet.

Hvis administrator kopierer advokatens rådgivning over på sit eget brevpapir og sender det som sin egen rådgivning, så hæfter administrator overfor foreningen, men advokaten hæfter overfor administrator.


Med hensyn til regningen, skal skal den altid betales af den der bestiller arbejdet.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kis » 16/11/2009 19:07

Med hensyn til regningen, skal skal den altid betales af den der bestiller arbejdet.

Tak for dit hurtige svar. I dette tilfælde er det foreningens formand, som af admin. er blevet anbefalet at kontakte den eksterne advokat, fordi admin. tilsyneladende ikke selv kendte svaret på et spørgsmål. Formanden og admin. kan vel næppe stilles til økonomisk ansvar ?
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Daemon » 23/11/2009 13:06

Hvis foreningens vedtægter angiver, at formanden alene tegner foreningen, kan han godt alene indhente rådgivning på foreningens vegne.

Normalt vil det dog være en bestyrelsesbeslutning og normalt skal der en formand+et medlem eller en næstformand til at tegne foreningen.

Bestyrelser består jo som regel af lægmænd og kan ofte have behov for professionel rådgivning. Og en ejendomsadministrator er ikke nødvendigvis advokat, så det kan ofte være nødvendigt med ekstern juridisk bistand. (Men selvfølgelig skal man holde foreningens budget for øje, som ikke pga. en sådan regning må overskrides væsentligt).

Det er dog sjældent, at man med rimelighed kan klandre en bestyrelse for at søge juridisk rådgivning. Hellere det end at rode foreningen ud i uføre efter min mening.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Ansvar

Indlægaf kis » 23/11/2009 14:10

Tak for dit svar.
Det der undre mig er, at den advokat som har påtaget sig at repræsentere best. tilsyneladende ikke ved, at persondataloven også gælder for private foreninger. Advokaten er iøvrigt admin.´s juridiske rådgiver, ligesom han er dirigent på GF.
Havde advokaten vist, at persondataloven også omfatter AB, havde alle sparet tid og ærgelser og foreningen havde sparet udgifterne til ham.

Det undre mig iøvrigt også, at admin. og best. tilsyneladende opfatter, at de må registrere personfølsomme oplysninger om andelshavere uden at informere de enkelte andelshavere om de registreringer, de foretager.
At best. ikke har kendskab til persondataloven, kan jeg til nød forstå, men for mig er det et problem, at deres rådgiver og admin. er parate til at føre en sag på, hvad de tror og åbenbart ikke på, hvad de ved. Det kalder jeg inkompetent rådgivning.

Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Daemon » 26/11/2009 12:34

Jeg tror du bliver nødt til at uddybe problemstillingen i den aktuelle sag lidt nærmere - jeg er ikke helt med på, hvad du mener.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Ansvar

Indlægaf kis » 26/11/2009 14:02

Tak igen for din interesse.
Problemstillingen er for mig, at foreningens eksterne advokat tilsyneladende ikke ved, at persondataloven også omfatter de personfølsomme oplysninger admin og best. efter eget udsagn registrerer om medlemmerne.
Jeg har ihenhold til persondatalovens § 31, stk. 1 søgt om Indsigt i de oplysninger admin. og best. eventuelt har om mig og min personlige forhold.
Best. valgte at overdrage min anmodning til foreningens eksterne advokat, som i første omgang gav et negativt svar. Derefter henvendte jeg mig skriftligt til Datatilsynet.
Jeg har nu fået et svar, hvor datatilsynet overfor advokat og admin. præcierer, dels Lovens anvendelsesområde § 1, stk. 1, dels Indsigtsretten §§ 31 - 32 og sluttelig at der skal ske en fornyet behandling af min anmodning.
Sagsbehandlingstiden har været næsten 7 måneder. For mig er det helt åbenlyst, at alle har Indsigtsret i personlige registreringer. Som Loven beskriver, er der ganske vist begrænsninger i denne rettighed, med det kan næppe komme på tale i en AB ?
Jeg håber, dette kan kaste lidt lyst over, hvad jeg mener, og hvordan det kan være jeg stiller spørgsmål.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Daemon » 27/11/2009 10:11

Det eneste jeg umiddelbart kan komme frem til af oplysninger som en administrator og en bestyrelse kan komme i besiddelse af, er de tinglyste pantsætninger i andelen, som jo lyses på den enkelte person frem for boligen (fordi man som andelshaver ikke ejer en bolig). Hver gang man handler er det nødvendigt at se, om der er pant i Andelsbogen. Andre oplysninger kan jeg slet ikke se (bortset fra Ribers, men det er lidt a la samme dur) kan være interessante for en administrator eller en bestyrelse... Og jeg kan heller ikke komme med tips eller erfaring, desværre.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf kis » 27/11/2009 14:37

oplysninger som en administrator og en bestyrelse kan komme i besiddelse af,


Jeg venter i uro og spænding. De har 4 uger til at svare. Hvis det viser sig, at de ingen personfølsomme oplysninger har registreret, så forstår jeg slet ikke, hvordan det kan være, at de har brugt tid hos en advokat, til andet end at få svar på om AB er omfattet af persondataloven.
Jeg vil lige minde om, at det er formanden og admin., som har sagt, at protokollatet indholder personfølsomme oplysninger om andelshavere, men ikke hvilken type eller hvad formålet er og hvem disse indsamlede oplysninger i øvrigt tilgår.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Daemon » 3/12/2009 23:29

Jamen de formulerer sig vel bare sådan, fordi at det er de færreste, der ønsker at deres naboer skal vide om de f.eks. står i Ribers eller har gæld til op over begge ører. Sådanne "personfølsomme" data kommer jo ingen udenforstående ved.

Det kunne f.eks. være, at en kreditor henvender sig itl foreningen fordi de ønsker at gøre udlæg i en andelshavers andel og så finder bestyrelsen/administrator jo ud af, hvordan det står til med diverse tinglysninger på andelshaveren.

Andet kan jeg simpelthen ikke se, hvad en AB'er skulle bruge "personfølsomme" oplysninger til...

Hvad er det du frygter, at de "har" på dig af personfølsomme oplysninger?
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Ansvar

Indlægaf kis » 4/12/2009 23:46

Hej Daemon

Jeg kan godt sætte mig ind i, hvordan det kan være, du ønsker at forsvare best. og admin. med argumentet om, at det vel er deres måde at formulere sig på.
Ja, måske drejer det sig om den lille hvide løgn, vi så ofte sikker ud til folk, fordi ærlighed er for pinlig, tabu eller lidt for besværlig. Den lille finke kunne de vel selv have konstrueret og dermed sparet foreningen for udgiften til advokaten ! De kunne også have sparet Datatilsynet for besværet og ikke mindst min tid.

Desuden er jeg den regelrette type, så jeg vil gerne have formaliseret de registreringer, som foreningen foretager om medlemmerne især de personfølsomme af slagsen. Jeg mener, at foreningens medlemmer har krav på at få information om, hvordan proceduren er, altså hvordan det helt konkret foregår, hvad formålet er og hvem de fortrolige oplysninger iøvrigt tilgår eller deles med.
Med andre ord, så må best. og admin registrerer hvad-som-helst om mig, så længe de overholder Persondataloven.

Det rædselsvækkende for mig er, at både admin og advokaten tilsyneladende tror, at personfølsomme oplysninger er så fortrolige, at de skal holdes hemmelige for selv den person, de indsamler informationer om !
Jeg er ikke tilhænger af den slags arkiver i en AB.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

personlige oplysninger

Indlægaf kis » 5/01/2010 15:38

Til dem det måtte interessere.

I november måned 2009 meddelte Datatilsynet AB´s advokat, at andelshavere er omfattet af Persondataloven. Altså, at foreningens medlemmer individuelt har ret til, at få en udskrift af de personfølsomme oplysninger foreningen har registreret om enkelte andelshavere, samt meddelelse om, hvad formålet med denne registrering er og hvem disse indsamlede oplysninger i øvrigt tilgår og/eller deles med.

En afgørelse som jeg er meget glad for. Jeg har ganske vist ikke været i tvivl om, at andelshavere naturligvis er omfattet af almene borgerrettigheder, men nu har jeg en myndighedsafgørelse og dét gør naturligvis en forskel.

Som jeg tidligere har skrevet, så skulle jeg have svar fra advokaten eller administrator inden 4 uger, fra den dag afgørelsen blev meddelt dem, så jeg har tålmodigt men desværre forgæves ventet på et brev.

Lige før jul 09 henvendte jeg mig til Datatilsynet for at få afklaret, hvordan jeg skal forholde mig og hvad jeg kan gøre for at få et svar.
Til min store lettelse, så har Datatilsynet påtaget sig ansvaret for at skrive et rykkerbrev til foreningens advokat, hvor han meddeles at han snarest skal give mig de ønskede oplysninger. Desuden skal han sende en "kvittering" til Datatilsynet for afgivet svar.
Jeg har forstået det sådan, at "snarest" betyder 10 dage, som regnes fra den 5/1 10.

For mig giver det stof til eftertanke, at et menneske som bestrider en betydningsfuld post ikke blot i foreningen men også set ud fra et samfundsmæssigt perspektiv, tilsyneladende kan tilsidesætte en offentlig myndigheds afgørelse uden nærmere forklaring.
Et spørgsmål kunne være, hvilken styreform kommer efter demokrati ?

Godt nytår
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indsigt i personlige oplysninger

Indlægaf kis » 15/01/2010 02:45

Så har jeg langt om længe modtaget svar fra advokaten via administrator på min begæring om indsigt i de personlige og private oplysninger bestyrelsen og administrator har indsamlet og registreret om mig.

Det giver stof til aftertanke på flere forskellige måder.

Jeg har tilsyneladende fået udskrifter af protokollatet. Efter min vurdering, er det ikke det samme som, at få indsigtsret efter Persondataloven.

Eksempel. Af flere papirer fremgår det, at bestyrelsen ønsker at fratage mig brugsretten over min altan !!
Efter min vurdering er det ikke en fortrolig og personfølsom oplysning. Tværtimod. Det er helt almindelig aktindsigt.

For det andet, såfremt bestyrelsen/advokaten/administrator vurderer, at denne oplysning også er omfattet af persondataloven, anvender de ikke den fremgangsmåde Datatilsynet har angivet, der skal anvendes i forbindelse med registrering af personfølsomme oplysninger.
Som nævnt har jeg fået en bunke papir, hvor nogle er valide udskrifter af protokollatet mens andre alene er papirer, hvor der står underlige oplysninger på vedrørende min altan. Det fremgår alene, at det er " et protokollat ", men der er hverken dato, dagsorden eller noget-som helst der dokumenterer, at det skrevne er et referat af et bestyrelsesmøde.

Det er meget anstrengende og jeg voldsom forarget over at en advokat og en administrator tilsyneladende ikke kan løse en meget enkel opgave.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indsigtsret contra aktindsigt

Indlægaf kis » 16/01/2010 16:17

Det er åbenlyst, at jeg har brug for advokatbistand både mht. bestyrelsens beslutning om, at de vil ændre i min boligaftale samt Indsigtsret efter Persondataloven.

Jeg vil blive glad, hvis nogen her i netværket kan anbefale én eller flere advokater, hvis kompetenceområde er Andelsboligloven, vedtægter samt andelshaveres rettigheder ?

I det brev jeg har modtaget vedr. indsigtsret meddeles jeg ikke, hvordan bestyrelsen/administrator i fremtiden vil agere i forhold til indsamling, registrering, behandling og formidling af private og personfølsomme oplysninger.
Jeg har altså ikke fået garanti for, at best. og admin. fremover vil handle i overensstemmelse med Persondataloven, hvilket konkret fx. kunne være en samtykkeerklæring, hvor jeg og andre medlemmer af AB, mundtligt eller skriftligt indvilger i, dels at foreningen registrerer private oplysninger, dels at vi skriftligt meddeles når oplysninger om os behandles jf. Persondataloven.
For mig betyder det iøvrigt, at jeg ingen garanti har for, at jeg fremover automatisk vil modtage meddelelse om den behandling, som åbenbart pågår vedr. min altan.

Jeg føler, at andelshavere som ikke har juridiske forudsætninger, som mig selv, ikke har reel mulighed for at fastholde åbenlyse rettigheder, hvis man er så uheldig, ar man ved et tilfælde får valgt en formand og bestyrelse, som handler ud fra lystprincippet og uden hensyn til lov og ret. Ulovligt kan åbenbart gøres lovligt, når det ulovlige blot sker i et demokratisk organ idet besltyrelsens beslutninger tilsyneladende er ukrænkelige.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf Daemon » 21/01/2010 14:35

Helt ærligt, så lyder det en tand for underligt det hele. Men held og lykke. Find nogle advokater tæt på hvor du bor og tag en snak med dem og vælg så den du har tillid til.
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Advokat

Indlægaf kis » 21/01/2010 15:31

Tak for din interesse.

Jeg har flere steder læst, at når man har brug for en advokat, så skal man sikre sig, at man får den "rigitige". Jeg opfatter derfor, at jeg har brug for en advokat, som har erfarning med fx. andelsboligloven. Her i mit lokalområde er åbenbart meget få - nærmest ingen - advokater, som har de kompetencer, jeg efterspørger. Jeg har søgt på nettet, jeg har kontaktet Advokatvagten, ja, jeg har søgt med lys og lygte. Det er åbenbart en kompliceret sag, jeg sidder med. Den sidste advokat på min liste, har nu fået sagens akter, hvis han ikke selv kan "føre sagen", er han så venlig, at han vil han anbefale een, der kan.

Jeg kan godt forstå, hvis det lyder underligt, det der foregår. For mig er det en voldsom belastning og en særdeles ubehagelig situation at være anbragt i.
Der er heldigvis den alternative løsning, at jeg kan arbejde for, at vi får en anden formand, ligesom jeg kan vælge at flytte.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 8 gæster

cron