Salg, leje og banklån

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Salg, leje og banklån

Indlægaf Donnerfar » 30/11/2009 11:07

Hej Jeg har et par spørgsmål omkring min kærestes Andelsbolig, vi bor ikke sammen.

1. Kan hun sælge den til anden person, for herefter at leje den af den person? Det vil hun nemlig få betydelige økonomiske fordele af, i så fald hvor billigt må hun sælge den?

2. Kan det passe, andelen er vurderet til 465.000 men banken vil kun lade hende låne 95.000 i den, da de tilsyneladende som de eneste i verden ikke mener den kan sælges for mere?
Banken "Arbejderneds Landsbank" har ellers nogle gode Andelsbolig lån, men sådan et vil de ikke give hende. Kan det virkelig passse?

Mvh
Sune
Donnerfar
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/11/2009 23:26

Indlægaf aratan » 30/11/2009 12:42

Hvem hun kan sælge den til er styret af vedtægterne. Er der ventelister? Kan hun selv frit indstille hvem der overtager?

Om hun efterfølgende kan (frem)leje den tilbage er også styret af vedtægterne, tillader de fremleje? På hvilke betingelser? I hvor lang tid?

Hvad angår størrelsen af det lån en given bank vil tillade så kommer det helt an på bankens vurdering, det er der ingen udefra der kan se eller styre. De har et system for at rate hvor meget de vil låne til en given person med en given økonomi til et givet formål og det tror jeg ikke der er nogen her som vil prøve at kloge sig på...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Donnerfar » 30/11/2009 15:14

Tak for hurtigt svar.


Kan sådan en forening overtage hendes andelsbolig også leje den ud til hende i stedet?

Eller afhænger det også af vedtægterne.

Foreningen har i forvejen nogle huse som de lejer ud.
Donnerfar
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/11/2009 23:26

Indlægaf aratan » 30/11/2009 16:54

Det kan foreningen principielt godt, men det er nok tvivlsomt om den vil...

Min forening har ca 5 resterende lejelejligheder, men så snart den nuværende beboer fraflytter (i de fleste tilfælde falder bort) en af dem så bliver de solgt som andele og jjeg har meget svært ved at forestille mig at man ville gøre det modsatte...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Donnerfar » 30/11/2009 17:04

Okay tak for svar.

Foreningen har vist en del tomme boliger, de er ikke rigtig til at sælge for tiden.

Ligesom min kæreste har prøvet at sælge hendes og haft den helt nede på omkring 150.000, men ingen bed på.
Donnerfar
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/11/2009 23:26

Indlægaf aratan » 30/11/2009 18:20

mener du ikke at foreningens andelshavere har en del boliger de ikke kan sælge? Hvis det er andele så er de næppe ejetaf foreningen men af andelshavere.

Iøvrigt hvis du oplyser at kæresten ikke kan sælge sin lejlighed til 150.000 trods en nominel andelsværdi på over 465.000, så er det vist ikke helt urimeligt at banken ikke vil låne mere end 95.000 i den... ???

(personligt er jeg ret glad for det, jeg er selv kunde i den nævnte bank...)
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Donnerfar » 1/12/2009 00:28

Hmm ved ik hvordan det hænger sammen.

Foreningen blev oprettet tidligere på året, og har overtaget alle husene fra et boligselskab som er lukket.

Ved overtagelsen, blev alle lejerne tildbudt at overtage husene som andelsboliger kvit og frit, det var dog ikke alle der sagde ja, samt der var tomme huse på overtagelsestidspunktet.

Det er bla. disse huse, samt fraflyttede lejere jeg mener foreningen står med og ikke kan komme af med.

Det var blot for at forklare. Mht. til resten af dit indlæg kan jeg godt se din pointe.

Meeen, min kæreste skylder i forvejen ca. 200.000 til den nævnte bank, og det er de penge vi ikke kan forstår de ikke vil lægge om til et andelslån. Som er betydeligt billigere for hende, og for mig at se kan det vær eligegyldigt for dem om hun skylder dem pengene på den ene eller anden måde.
Donnerfar
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29/11/2009 23:26

Indlægaf Smiley » 2/12/2009 14:26

Hvis andelen ikke kan sælges for 150.000,- kr, så er det klart banken ikke vil flytte et lån på 200.000,- over som et andelslån.
Det bliver vel nærmest det man kalder teknisk insolvens?
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster

cron