Rykkergebyr og administrationsgebyr ved salg af andel

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Rykkergebyr og administrationsgebyr ved salg af andel

Indlægaf Lis » 11/12/2009 20:32

Så har jeg atter brug for hjælp/gode råd!

Jeg sidder i disse dage og sender rykkerskrivelser ud til 2 beboere, som endnu ikke har betalt deres forfaldne boligafgift samt andet udestående.

Jeg bruger meget tid på det, og vil gerne vide, om andre andelsboligforeninger evt. opkræver et rykkergebyr? Og hvis I gør, hvor stort er beløbet så? Tilfalder rykkergebyret foreningen eller formanden?

Ved salg af andele og klargøring af alle papirer til salget, syn, etc. etc., opkræver andre andelsforeninger så et beløb til dækning af arbejdet? Og hvor meget beløber det sig til i de forskellige foreninger?? Og hvem tilfalder beløbet? Foreningen eller formanden?

Jeg vil blive meget taknemmelig for forskellige svar, så jeg kan blive lidt klogere på dette område!!

Venlige hilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf aratan » 12/12/2009 10:30

Alle papirer i forbindelse med salg håndteres af administrator og alle gebyrer og andet tilfalder foreningen...

Selv hvis man håndterer disse ting internt i foreningen, så vil jeg mene at alle gebyrer skal gå til foreningen, af 2 grunde:

Ellers skal den relevante person beskattes af dem
Det er lidt ligesom at provisionslønne p-vagter (med tungen solidt plantet i mundvigen)

Hvis der er mere arbejde forbundet med at være formand end rimeligt for et ulønnet job så må GF vedtage en aflønning, det skal ikke ske rent administrativt ved at formanden aflønnes ad hoc via gebyrer...
aratan
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 19/01/2006 16:42
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Lis » 12/12/2009 21:40

Kære Aratan

Tak for dine svar!

Jeg er både formand og administrator i vores lille ABF med 6 lejligheder (og en ejerlejlighed i tagetagen), og jeg modtager et mindre honorar.

Jeg er nu ved at rykke for 2. gang pga. manglende indbetalinger, et problem vi aldrig før har haft i foreningen, - derfor ville det være rart for mig at vide noget mere om rykkergebyrer, da vi er 4,5 år gamle og jeg ikke har fortilfælde at rette mig efter.

Mange venlige hilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Løvendahl » 13/12/2009 00:15

Jeg ville passe på med at afkræve rykkergebyrer, men ved forsinket betaling rykke skriftligt 3 gange med 10 søgnedages mellemrum og derefter sende andelshaveren til restlig inkasso. Jeg håber jeres ved hjemler, at bestyrelsen/foreningen må antage bistand udefra i fornødent omfang.

Jeg vil ikke sætte rykkergebyrer på, hvis andelshaveren ikke har kendskab til dette foreningsgebyr evt. fra udlevering af bestyrelsens forretningsorden.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/12/2009 00:39

Der kan ifølge § 9 B i renteloven opkræves gebyr på 100 kr.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1408
Se også inkassoloven.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=84744
Der skal gives 10 dages betalingsfrist, som anført i loven og nævnt af Løvendahl.

Hvis der stadig ikke betales skal forskellige muligheder overvejes og undersøgelser foretages. Det er kompliceret og bistand udefra anbefales.
Hvis restancen, tinglyst gæld og salgsomkostninger kan dækkes af salgssummen kan andelshaveren ekskluderes og andelen sælges.
Hvis salgssummen ikke kan dække alle udgifter skal panthaverne spørges om de vil aflyse deres pant frivilligt - hvis panthaverne siger nej skal andelen gennem en tvangsauktion, så udækket pant kan slettes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Lis » 13/12/2009 10:22

Mange tak for fyldestgørende svar!

Jeg er meget taknemmelig for at have Andelsbolig-debat at støtte mig op af.

Fortsat god søndag til alle!

Venlige hilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 13/12/2009 13:48

Selv tak.

Her er et par gamle domme om honorar for overdragelser.
http://www.ejendomsadministration.nu/andelshonorar.htm
Den nyeste sagde 2.000 kr. for en overdragelse omkring år 2000.
Det var dengang salgene gik langt nemmere end i dag, så et honorar omkring 4.000 kr. er vist rimeligt i dag.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Lis » 22/12/2009 22:46

Kære Andelsbolig-debat!

Mange tak for fyldestgørende, brugbare og gode svar!

Alle ønskes en Glædelig Jul samt et Godt Nytår 2010.

Tak for 2009!

Glædelige julehilsner

Lis
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst