valg til bestyrelse

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

valg til bestyrelse

Indlægaf Jensens » 7/04/2007 01:34

Hvi man ønsker at udvide en eksisterende bestyrelse med f.eks. et medlem, kan man så vælge dete nye best. medlem for kun 1 år for at tilpasse valgperioderne så alle ikke er på valg samtidigt ?
Jensens
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31/03/2007 10:13

Indlægaf kontapus » 8/04/2007 11:17

Hvad siger jeres vedtægter vedrørende valg til bestyrelsen? Jeg formoder næsten at I har en bestemmelse om, at halvdelen af bestyrelsen er på valg hvert år...
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Afstemningsregler - hvem afgør disse ?

Indlægaf kis » 14/05/2010 12:54

Hej

I vedtægten står det intet om, hvilke afstemningsregler der skal anvendes ved valg bestyrelsen.

Er det dirigenten eller Gf som så beslutter, hvilken afstemningsregel der gælder ?

I en best. er 3 medlemmer på valg for 2 år og et medlem for 1 år. Skal der afvikles to separate valg eller er eet valgt tilstrækkeligt ?

I vedtægten står : " Gf vælger desuden for et år ad gangen 3 bestyrelsessuppleanter med angivelse af deres rækkefølge". Når det ikke er sket, hvad stiller man så op ? Kan formanden/bestyrelsen så selv afgøre rækkefølgen ?

På forhånd tak for svar

Kis
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg

Indlægaf kis » 23/05/2010 14:16

I en best. er 3 medlemmer på valg for 2 år og et medlem for 1 år.


Hø, ja nu kan jeg takke mig selv for et svar. Jeg har undersøgt hvilke afstemningsprocedurer der kan være for valg til bestyrelsen. Som jeg har forstået det, skal afstemningsreglerne afgøres før GF går igang, med mindre reglerne er beskrevet i vedtægterne - for så er det naturligvis dem som følges. Mit eget svar er, at der skal ske to valg.
Desuden skal vedtægten overholdes, så hvis medlemmerne er utilfreds med at afstemningsproceduren til suppleantposterne ikke er sket korrekt, må de indkalde til en ekstraordinær GF. Det er ganske vist helt forkert, hvis best. selv afgør rækkefølgen på supl. men da bestyrelsens beslutninger i princippet er ukrænkelige, kan de komme afsted med næsten hvad-som-helst. Især hvis de har foragt for kritikere og iøvrigt ikke anerkender vores såkaldte samtale-demokrati. Fusk,tusk og lusk er der blevet rigeligt med plads til, efter min opfattelse.
kis
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 1/04/2009 13:01
Geografisk sted: esbjerg


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster