Købt lejlighed med mangler

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Købt lejlighed med mangler

Indlægaf delanvital » 22/07/2010 22:15

Hej alle,

Dette virker som et godt og kompetent forum, så jeg håber der er nogen, der kan hjælpe mig.

Ganske kort. Jeg har netop købt en andelslejlighed med min kæreste. Den er handlet til makspris og der er efterfølgende givet fradrag for mangler.

Handlen skulle først indgås på en vurderingsrapport, som beskrev disse mangler. Fint nok. Administrationen finder så ud af, at der skal laves en ny rapport, da den gamle er udløbet, og tingene ikke er afskrevet tilstrækkeligt. Tiden er ved at løbe ud og det hele skal gå stærkt. På dagen hvor vi skal underskrive ser vi først den nye rapport og vi ser den på sælgers pc, på gulvet i lejligheden, ganske kort. Jeg ser ikke store ændringer. Jeg spørger sælger og han oplyser, at det er der heller ikke. Der er de ændringer der er, som følge af nedskrivning. Vi underskriver derefter.

Jeg får først rapporten nogen dage senere på email. Da erfarer jeg, at der nu står fradrag for bl.a. el-mangler m.v. På forsiden af rapporten står der nu "el-tjek udført med anmærkninger". Jeg undrer mig over hvad anmærkningerne egentlig rummer og i kombination med at vi erfarer at komfur m.v. er ulovligt(!) tilsluttet, så sporer vi os frem til den ene elektriker, som har udført (de lovlige) dele af installationerne og han henviser til en anden elektriker, som siden hen har lavet en rapport - måske den eltjek? - for sælger, som viser at flere dele af installationerne er ulovlige! Dette eltjek er tilbage fra 2009 og burde altså også have været i den første vurderingsrapport.

Den første elektriker oplyser, ham før rapporten, at han desuden havde sagt til sælger at disse var ulovlige.

Jeg forstår, at jeg har skrevet under på en handel med "anmærkninger" til el-arbejder, men jeg har aldrig fået den eltjeksrapport (sælgers ejendomsmægler ej heller, det har jeg på email). Jeg forstår heller ikke at anmærkninger kan dække over noget så grelt ulovlige installationer. ikke andre steder står der noget om ulovlige installationer.

Ejendomsmægler bliver overrasket over den nye rapport, som vi selv først får på mail dage efter handlen og jeg sender denne til ejedomsmægler som retter henvendelse til bestyrelsen og sælger (som er formand!) for at høre mere om de ulovlige installationer - foruden at de beskrevne fradrag sammenlagt giver mere end anført på sammentællingen. Her står sagen nu.

Jeg vil høre - hvordan står jeg? Jeg har stoppet den elektriker, der skulle udbedre "anmærkninger" fordi jeg ikke vil destruere beviser...

Jeg så gerne at sælger, uanset hvad der er sat af til "anmærkninger" til el, for egen regning udbedrer disse ulovlige mangler. Så kan vi få en ny rapport på de resterende elarbejer og regulere afslaget i h. t. dette. Faktisk så jeg helst, at han lavede alle el-mangler, for at være ærlig.

Og 10.000 kr. spm - jeg har ikke fraskrevet mig mulighed for at få sælger til at dække eventuelle andre fremtidige mangler? Det er klart, at sælger har sprunget voldsomt over flere steder for hurtigst muligt at blive færdig.

Jeg kan dårligt selv hitte ud af sagen, men det vel det vigtigste. Jeg anede ikke der var ulovlige installationer, jeg har ikke fået alle informationer, men sælger vil sikkert sige, at jeg skulle have spurgt til hvad anmærkningerne dækkede over? Jeg fangede det slet ikke, at der var såkaldte ændringerne var med skriftstr. 6,5 i bunden af vurderingsrapporten og de henviste bare til den mystiske eltjeksrapport.

Jeg ringer til forsikring i morgen, vi har retshjælp- hvad skal der til for at de tager sagen?

Jeg har tænkt mig at maile til administration, bestyrelse og sælger (som nok ikke er formand mere) at jeg ikke vil indgå en handel med ulovlige installationer og at jeg desuden vil have aftalen til at have det korrekte beløb for de mangler der er (sammenlægningsfejl).

Jeg er inden for de 14 dage.

Håber på at høre fra jer...
Senest rettet af delanvital 22/07/2010 22:46, rettet i alt 1 gang.
delanvital
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/07/2010 21:33

Indlægaf delanvital » 22/07/2010 22:27

Jeg ved, jeg vrøvler derudaf, men altså:

- sælger vidste, at der var ulovlige installationer jf. rapport
- denne rapport fik sælgers ejendomsmægler først nys om, da jeg oplyser den findes og at der er anmærkninger, så sælger har ikke oplyst det til ejendomsmægler
- sælger har dog sagt det til administrationen, da vi også før den tilsendt, hans ejendomsmægler og jeg, da vi forespørger der

Jeg føler, han har handlet i ond tro, specielt som formand for bestyrelsen?
delanvital
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/07/2010 21:33

Indlægaf delanvital » 22/07/2010 22:32

ps - jeg ved endnu ikke om den rapport jeg har sporet mig frem til ER det eltjek, men det venter jeg på svar om.
delanvital
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22/07/2010 21:33


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster