Advokatudgifter

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Advokatudgifter

Indlægaf svb » 15/12/2010 11:23

Vi har her hos os en ældre fin dame som i længer tid har været i konflikt med bestyrelsen. Nu har bestyrelsen så søgt råd og vejledning hos en advokat og det eneste der kom ud af det var en regning på ca`20,000, den har bestyrelsen så via en anden advokat sendt til inkasso hos vores ældre bebor. Vi er nogle der har den opfattelse at det kan bestyrelsen ikke gøre uden om en generalforsamling har taget stilling Bemærk at der ikke i budget er afsat penge til køb af rådgivning .Så er det ikke bestyrelsen selv der skal og kan hinges op på en sådan regning ??
svb
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22/11/2009 15:09

Indlægaf Korkia » 15/12/2010 13:00

Jeg tvivler stærkt på at jeres vedtægter indeholder regler, som tillader bestyrelsen at tørrer ekstern rådgivning af på enkelte andelshavere.
Så der er næsten ingen tvivl om at bestyrelsen er trådt ud over deres mandat. Så længe det er dem selv der har henvendt sig til advokaten, så er der intet at rafle om.
Korkia
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14/03/2005 00:55

advokatudgifter som bestyrelsen vil tørre af hos andelshaver

Indlægaf Løvendahl » 18/12/2010 23:39

Et gammelt ordsprog siger:

Den der bestiller musikken skal også betale for den.

Den ældre dame skal ikke betale for regningen, medmindre hun overfor bestyrelsen har accepteret, at de må rekvirere en advokat for hendes regning. Har hun det?

Hvis ikke, er den ældre dame helt ude af billedet, hvad angår regningen. I forbindelse med inkassosagen bedes den ældre dame overfor inkassoadvokaten udbede et eksekutionsfundament. Det er det dokument, hvor hun enten efter en dom er blevet dømt pligtig til at betale, eller den aftale, hvor hun har skrevet under på, at hun vil betale bestyrelsens inkassoregning.

Det tyder på, at et sådan ikke eksisterer, og dermed eksisterer der intet krav mod hende, uanset rykkere og trusselsbreve om fogedret mm. Sådanne breve skal meldes til inkassobrancheforeningen eller advokatrådet (hvis det er en advokat), da det er overtrædelse af god inkassoskik, hvilket kan medføre bøder for inkassatoren.

Hun kan skrive et brev til det advokatfirma, som mener de har et tilgodehavende hos hende, og bede dem forklarer, hvorfor hun skal betale en regning for et stykke arbejde hos dem, som hun aldrig har bestilt!

Generalforsamlingen skal kun bruges til at godkende, at bestyrelsen må afholde udgiften på foreningens vegne - SÅ STEM NEJ til regnskabet som godkender det!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf svb » 17/01/2011 18:11

Som Løvendahl anbefalet skriver vore ældre bebor et brev til det advokatfirma, som mener de har et tilgodehavende hos hende,En uge efter modtager hun en stævning i en såkaldt småsags stævning og skal så nu komme med et svar inden 1.Feb Af stævningen som alle andelshavder har modtaget en kopi af (bestyrelsen er godt nok tosset over at hun har udleveret en sådan kopi til os alle) Kan vi læse at bestyrelsen har modtaget rådgivning for 22,650 kr,Hun er fast besluttet på at sagen nu skal køre helt frem til en dom.og hun vil selv føre sin sag//der bliver trænksel i retslokalet//
svb
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22/11/2009 15:09

Indlægaf lyrakken » 18/01/2011 13:28

Glæder mig til at se hvad der sker videre i forløbet.

Derudover finder jeg det morsomt at bestyrelsen er sure over at hun har informeret resten af andelshaverne om sagen. Hvis det havde været den anden vej rundt havde det været et problem, men som sagen er er det godt med åbenhed.

En ting jeg mener mangler lidt i denne sag er hvad problemet er i første omgang, man bestiller jo ikke for ~20.000 kr. blandet advokat for sjov.

Derfor er det lidt svært at bedømme om bestyrelsen reelt har et krav, der kan muligvis være noget i vedtægterne.
lyrakken
Novice
Novice
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20/01/2010 22:36

Indlægaf svb » 7/03/2011 20:00

Hej
Så blev der igen ro i vores lille A/B, efter et par generalforsamlinger .På forslag fra vores revisor , træk bestyrelsen sig og sagen mod vores ældre bebor kaldt tilbage , den afgået bestyrelse indbetaler 21,000 kr i fællesskab resten af advokatudgifterne betales af A/B. Der er nu vedtaget at bestyrelsen ikke kan starte en sag ved retten før den har været forlagt generalforsamlingen. (beløber er indbetalt)
svb
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22/11/2009 15:09

Indlægaf Løvendahl » 7/03/2011 23:31

Glæder mig at høre!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf molan » 24/08/2011 09:50

Fint det er løst rimeligt.

Men A/B ville have tabt sagen i retten, kun en dommer kan dømme damen til at skulle afholde modpartens advokat udgifter. Og dette vil kræve at hun bevist havde kalkuleret med at de ville opgive sagen selvom de "åbenlyst" måtte have ret, grundet de høje advokat omkostningerne.

Det ville jo ikke være tilfældet her, ergo ville hun vinde den sag. Yderligere brude advokatfirmaet vide det og deres krav altså udelukkende være rettet mod A/B.

Dette brude faktisk komme for advokatrådet, det er inkompetent af dem ikke at vide det. Men sender sine regninger til sin kunde som har bestilt og fået varen, og ikke hvem denne kunde tilfældigvis føler brude betale for varen.
Senest rettet af molan 29/08/2011 08:34, rettet i alt 1 gang.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf svb » 27/08/2011 19:56

Hej !
jeg kan oplyse at sagen er indsendt til Advokatrådet, vores ældre bebor har lovet at vi få en kopi når rådet har udtalt sig. og at den må bringes her i dette forum
svb
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 22/11/2009 15:09

Indlægaf molan » 29/08/2011 08:36

Fantastisk, hun kan simpelthen ikke tabe den sag og jeg tror at vores allesammens retsbenvished har godt af at denne sag kommer for Advokatrådet.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Løvendahl » 29/08/2011 21:03

Advokatrådet tager sig af disciplinærsager. Advokaten skal derfor have truet den ældre dame med noget.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf molan » 30/08/2011 12:23

Advokatrådet er Advokatsamfundets bestyrelse.

Advokatsamfundet fører tilsyn med advokaterne og sikrer, at kunderne bliver behandlet ordentligt. Det er altså en del at deres opgave at tage sig af dette også selvom der ikke var trudlser med i spil - hvilket der var, hvis der var tale om rykker, med gebyr eller trusler om retssag eller incasso.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster