Forbedringer eller ej

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Forbedringer eller ej

Indlægaf MFK » 2/01/2011 16:34

Hej

Her en lang historie kort:

Min mand og jeg købte i 2004 loftrummet på 48 m2 over vores andelslejlighed, som var indrettet med 9 loftrum.

Vi købte det med udgangspunkt i, at vi skulle blive boende og havde ikke forudset, at vi i 2007 gik fra hinanden. Min mand blev boende i lejligheden og jeg flyttede med børnene. Det er nu sådan, at vi har fundet sammen igen og min mand vil nu sælge lejligheden og flytte ned til os.

Vi har nu fået bygget det sidste færdigt og færdigmeldt byggeriet. Vi har haft en vurderingsmand/valuar, som er andelsboligforeningens mand, ude og syne lejligheden. Vi fremlagde vores regnskab samt bilag som vi havde sammensat som en samlet entreprise sum, med køb af materialer og værdi af eget arbejde. Det er sådan, at min mand har lavet stort set al ombygning og er ”professionel håndværker” (elektriker).

Vurderingsmanden fik regnskabet med sig og ville ikke have bilagene med. Han skulle så hjem og lave en Vurderingsrapport – Andelsoverdragelse. Den fik vi tilsendt på mail den 14. december 2010 kl. 12.08, men kl. 14.38 samme dag kommer endnu en mail, med indsigelse til rapporten fra Bestyrelsen (formanden).

Efterfølgende har vi snakket med formanden og vurderingsmand/valuar pr. telefon og kommet frem til følgende:

Formanden siger: Der er gjort indsigelse på forbedringerne, da de ikke mener, at hele byggeriet skal med som forbedringer, kun at trappe - tagterrasse og badeværelse skal med, da det ikke stammer fra oprindelig indretning og resten(opsætning af nye væge, vinduer, soveværelse, depot, radiatorer mv.) må være for egen regning, da vi har købt loftrummet til specialpris samt fået halv boligafgift.

Johnny (vurderingsmand/valuar) siger: Han har været lidt for hurtig med, at få sendt rapporten ud og efter endnu en gennemgang af regnskabet vil han nu skrælle 213.000 kr. af værdi af eget arbejde, da han mener at sådanne en byggesag kun vil tage ca. 1250 timer at lave for 1 professionel håndværker. Endvidere siger han, at rapporten først bliver lavet færdig, når der ligger en afklaring på hvad der skal med i forbedringer og at vi sammen med bestyrelsen skal finde ud af dette.

Vi siger: Alle udgifter skal under forbedringer, da der ikke er noget der stammer fra oprindelig indretning, som var et råt loftrum på 48 m2 indrettet med 9 loftrum. Endvidere siger vi, at man ikke, som 1 professionel håndværker, kan nå lave et byggeprojekt som vores på 1250 timer. Vi har afleveret et samlet regnskab på hele byggeprojektet som ender med en m2 pris på 7371,41 kr., hvilket vi ikke kan få billigere andre steder.

Så nu er vores spørgsmål:

1. Hvordan står vi stillet i forhold til ”bestyrelsen”, er det os der læser overdragelsespapirer /købskontrakt forkert eller er det bestyrelsen? I kontrakten står følgende: "Ved salg betales intet for forbedringer i loftdelen hvis dette stammer fra den oprindelige indretning."

2. Hvordan står vi stillet i forhold til ”vurderingsmand/valuar”, skal vi ud og indhente tilbud fra håndværkere og lægge det til grundlag for værdi af eget arbejde og kan han godt bare skrælle 213.000 kr. af den pris som han accepterede første gang han kiggede på regnskabet?

Vi har bestilt tid hos en advokat på torsdag den 6. januar 2011, da vi ikke kan acceptere bestyrelsens indsigelse og heller ikke kan acceptere at der skrælles 213.000 kr. af værdi af eget arbejde. Men vi kunne rigtigt godt tænke os, at høre jeres mening i dette super gode forum, om det er os der er helt galt på den.

På forhånd tak og rigtigt godt nytår til alle
MFK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29/12/2010 20:20

Indlægaf Simons » 12/01/2011 20:54

Hvordan gik jeres møde med advokaten?
Simons
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 13/03/2007 14:20

Indlægaf MFK » 15/01/2011 11:03

Advokaten kigger på sagen og så får vi en tilbagemelding i næste uge.
MFK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29/12/2010 20:20


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron