Prissætning af leje af fælleshus/fælleslokale

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Prissætning af leje af fælleshus/fælleslokale

Indlægaf JeppeLK » 17/02/2011 13:04

Vi er en 4 år gammel andelsboligforening, med et fælleshus bestående af sale, køkken og værelser.

Lejen af fælleshuset er sat relativt højt af bestyrelsen, da de ønsker den skal dække en del af foreningens drift og vedligehold, udover det forbrug der reelt er forbundet ved at leje en sal eller et værelse.(her tænker jeg på den støm og det vand der bruges når man lejer en sal i f.eks et døgn)

Nu har bestyrelsen så svært ved at få budgettet 2011 til at hænge sammen pga. udgifter til advokat og stigende ejendomsskatter.
De har derfor foreslået at lejen for fælleshuset hæves for at dække disse eller en del af disse udgifter.

Det synes jeg ikke er rimeligt og det har fået mig til at tænke over hvordan man prissætter leje af fællesejendom i andelsboligforeninger, generelt?

Principielt synes jeg ikke lejen skal dække mere en den mere-udgift der er forbundet med ophold i fælleshuset.
Afdrag på byggelån, vedligeholdelse og opvarmning skal jo betales uanset om fælleshuset udlejes eller ej.
Derudover er det vel ikke rimeligt at de der lejer et fælleshus skal bære en større byrde af fællesudgifter, som grundskyld, advokat mm.

Hvad synes I? Hvordan prissætter man lejen af fællesejendom?
JeppeLK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/02/2011 12:11

Indlægaf Løvendahl » 17/02/2011 17:58

Når en bestyrelse skal lave et driftsbudget, skal faste indtægter og budgetterede driftsudgifter give kr. 0,-, når de trækkes fra hinanden. En andelsforening skal ikke give overskud, men heller ikke underskud. Hvis en del af foreningens indtægter skal finansieres via udlejning af fælleslokaler tiltænkt beboerarrangementer, løber I ind i det problem, at denne indtægt ikke er sikker. Hvis lejen sættes højere kunne det medføre at lokalerne blev lejet mindre ud, og dermed ville de ikke bidrage til driften med det budgetterede beløb, som disse lejeindtægter er tiltænkt at skulle dække.

Min holdning er derfor, at hele andelsforeningens drift skal finansieres over fællesudgifterne, som andelshaverne betaler hver måned. Kort sagt: Driftsudgifterne skal afspejles i huslejen!

Fælleslokaler er den del af disse driftsudgifter, som finansieres af alle beboere og er indeholdt i det bidrag I betaler til foreningen hver den 1. Lejen af festlokalet er derimod et symbolsk beløb, som ikke skal kunne finansiere en renovering af lokalerne på sigt, men blot dække nyanskaffelser af borde, stole, service og andet løsøre. Når bestyrelsen i cigarkassen med festlokalepenge har sparet sammen til en ny kaffemaskine i til fælleslokalet, kan den købe denne, da midlerne ikke er bestemt til en renovering til flere hundredetusinder engang om 20 år. De store renoveringsudgifter o. lign. bør ikke finansieres af brugerne, men af alle beboere. Thi det er jo disse beboere som procentuelt for del i gevindsten ved et frasalg af fælleslokalerne, hvorfor de også bærer byrderne ved lokalernes vedligeholdelse. Det er jo ikke brugerne, som der er særligt begunstiget, hvis I solgte fælleslokalerne fra.

Hvor jeg har boet, har vi normalt taget 100,- for leje af lokalerne, og 500,- i depositum. Er der ikke ryddet op eller er noget ødelagt, skal brugeren naturligvis erstatte dette. De 100,- gik til bestyrelsens administration af ordningen, udlejningsaftalen og tjek af rengøring, samt besværet, hvis noget skulle påtales brugeren. Møbler mv. i fælleslokalet var finansieret over driften. De 100,- gik så til, at bestyrelsen én gang om året kunne gå ud og holde en middag, for den sammenskrabede beløb som tak for bestyrelsens ulønnede arbejde for foreningen. Det kan ingen have ondt af.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 9 gæster

cron