Har jeg loven på min side?

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Har jeg loven på min side?

Indlægaf ineedadvice » 17/09/2011 18:58

Hej,

Jeg ved ikke om jeg er havnet på et forkert forum, men umiddelbart er det et af de få steder på nettet med et forum omkring lejelov osv. Nu til sagen.

Jeg skal på studie i 6 mdr. Udlejer nægter at lade mig fremleje min lejlighed pga § 70 a) ejendommen omfatter færre end 13 beboelseslejligheder. Fair nok, vi har 12 her i opgangen og dette accepterer jeg selvfølgelig.

Sagens kerne ligger i, at jeg nu bare gerne vil fremleje et ud af mine 3 værelser, mens jeg er væk. Det kan udlejer jo ikke nægte mig, men fremlejeren vil så i princippet have råderet over hele lejligheden, dog ikke på papiret. Jeg vil selvfølgelig kun tage halvdelen af min nuværende husleje, så jeg ikke kan få fingrene i klemme der. Problemet er så, skal jeg kunne bevise jeg stadig bor der? eller er jeg i min gode ret til at sige at jeg f.eks har stuen og sover på sofaen, mens min fremlejer har soveværelset hvor min seng jo står. De kan jo godt ligge 2+2 sammen og regne ud der kun bor 1 i lejligheden, hvis de vil kontrollere. Men kan de gøre noget juridisk og smide mig ud?

Håber ikke det virker alt for indviklet, ellers må i jo spørge ind.

Håber der sidder nogle skarpe hoveder herinde som kan hjælpe.
ineedadvice
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/09/2011 17:10

Indlægaf ineedadvice » 17/09/2011 18:59

Det skal måske lige siges at den vil være fremlejet møbleret.
ineedadvice
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/09/2011 17:10

Indlægaf molan » 20/09/2011 09:22

Det er rigtigt at §70 punkt a, giver udlejeren ret til at modsætte sig fremlejeforholdet hvis ejendommen omfatter færre end 13 beboelseslejligheder.

Du kan derfor ikke gøre noget, hvis du forsøger at snyde som du giver udtryk for, kan du blive opsagt for misligholdelse af lejekontrakten.

Du har ikke ret i at udlejer ikke kan nægte dig fremleje af et værelse, det har han gjort med udgangspunkt i §70 punkt a. Et værelse eller hele lejligheden, gør ingen forskel.

Spørgsmålet er om du har bopligt i hele perioden, ellers kan du jo tage dit studie ophold uden at fremleje.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf ineedadvice » 20/09/2011 13:19

Der tager du altså fejl ang fremleje af et enkelt værelse i en flerværelses lejlighed.

§ 69. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

Så ja, det gør en forskel om det er hele eller dele af lejligheden.
ineedadvice
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/09/2011 17:10

Indlægaf molan » 20/09/2011 15:08

§70 punkt a, giver udlejeren ret til at modsætte sig fremlejeforholdet hvis ejendommen omfatter færre end 13 beboelseslejligheder.

De i §69 benævnende betingelser, omhandler netop fremlejeforhold. Som i hht. §70 punkt a er blevet dig nægtet.

Jeg siger det ikke for at generer dig, kender dig ikke og er ret ligeglad. Jeg svare bare på dit spørgsmål og giver dig et svar.

Hvis du ikke tror på mig, så kan du jo undersøge det ved at spørge en bolig jurist eller fortsætte som du har lyst til med risiko for at blive sat på gaden.

Så, nej, juridisk er der ingen forskel på fremleje af hele eller dele af lejligheden.

Havde det være en andelsbolig, kunne det have set lidt andeles ud, men det er det jo ikke ud fra det du selv skriver. Antager du bor hos privat udlejer.

PS: Der er på dette punkt ingen forskel på om du bor hos privat udlejer eller almennyttigt. I en andelsbolig ville det afhænge af vedtægterne og etv. bestyrelsens beslutning hvis vedtægterne overlade det til dem.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf ineedadvice » 20/09/2011 17:35

Ved godt det ikke er for at genere mig, men må indrømme jeg er splittet. Har netop talt med en advokat som har speciale i lejeloven. Personen fortæller mig at de kan nægte mig at fremleje HELE lejligheden ud, hvis jeg ikke opfylder betingelserne, men de vil aldrig kunne nægte mig at leje et værelse ud med en tidsbestemt kontrakt, som må formodes at være en fremleje? eller misforstår jeg det helt?
ineedadvice
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/09/2011 17:10

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/09/2011 17:42

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=132875
Seneste udgave af lejeloven

ineedadvice har ret i at der er forskel på fremleje af højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum (§ 69) og fremleje af hele lejligheden (§ 70).
Det fremgår af teksten i bestemmelserne.

ineedadvice, du har ikke loven på din side hvis du forsøger at snyde ved at lade som om du udlejer 1 værelse og så iøvrigt selv fraflytter lejligheden i 6 måneder.

§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:
d) Når lejeren fraflytter det lejede i utide uden aftale med udlejeren.

Udlejer kan derfor ophæve dit lejemål når du fraflytter.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 20/09/2011 20:42

Jeg ved godt at der er forskel på at fremlej et værelse og hele lejligheden.

Men eftersom du har bopligt og ikke skal bo der i 6 måneder, så er der tale om fremleje efter lejeloven §70, eftersom §69 kun omfatter delvis fremleje dvs. at du stadig skal bo i lejligheden. Du må altså ikke undlade at bo der samtidig under §69.

Derfor er det kun §70 tilbage, og den er du blevet nægtet efter §70 punkt a.

Det burde din advokat vide.

Anyway, hvis din advokat siger go for det, så kan du bare gøre det og så lade ham føre sagen i retten hvis det bliver nødvendigt. Du handler jo sådan set i godt tro eftersom du handler efter din juridiske rådgivers råd.

Det er bare ikke et råd jeg ville give.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf ineedadvice » 20/09/2011 23:46

For mig virker det som en gråzone. Havde jeg fundet en fremlejer til en tidsbestemt kontrakt, for derefter at tage på ferie i 6 mdr, havde jeg loven på min side? men skal jeg 6 mdr til udlandet på et studieophold, så klapper fælden? Underligt :)

Men i skal have mange tak for hjælpen. Dejligt i vil give jeres syn på sagen :)
ineedadvice
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 17/09/2011 17:10

Indlægaf molan » 21/09/2011 08:59

Men nu er dit problem jo netop at du ikke kan få lov til at få en fremlejer til en tidsbestemt kontrakt. Problemet ville have været det også selv hvis du have fremlejer et værelse ud først. Loven er her lavet for at skytte små udlejeres mulighed for at handle, hvorimod større (>13 lejemål) skal yde en vis fleksibilitet.

Jeg vil klart medgive at når der kun er tale om 6 måneder studie, så er udlejer urimelig rent morask, det skal der ikke herske tvivl om.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Løvendahl » 22/09/2011 01:17

Jeg har følgende retsopfattelse:
Senest rettet af Løvendahl 22/09/2011 01:24, rettet i alt 1 gang.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Delvis fremleje, midlertidig fraflytning, lejelovens § 69 70

Indlægaf Løvendahl » 22/09/2011 01:20

molan skrev:Jeg ved godt at der er forskel på at fremlej et værelse og hele lejligheden.

Men eftersom du har bopligt og ikke skal bo der i 6 måneder, så er der tale om fremleje efter lejeloven §70, eftersom §69 kun omfatter delvis fremleje dvs. at du stadig skal bo i lejligheden. Du må altså ikke undlade at bo der samtidig under §69.

Derfor er det kun §70 tilbage, og den er du blevet nægtet efter §70 punkt a.


Dette er ikke korrekt, da der er tale om to forskellige kontraktsforhold, som er uafhængige af hinanden.


Det første kontraktsforhold (lejeaftalen mellem lejer og delvis fremlejer).
Lejer må gerne fremleje et separat værelse, jf. lejelovens § 69, medmindre lejligheden er en 1-værelses lejlighed. Udlejer skal naturligvis orienteres om, på hvilke vilkår lejemålet er fremlejet, således at udlejer ikke risikere en bøde efter § 69. Herefter har lejer en fremlejer boende i overensstemmelse med dette kontraktsforhold. Udlejer kan ikke med lejer aftale, at lejer ikke må fremleje lejemålet delvist efter lejelovens § 69. En sådan aftale om et delvist fremlejeforbud er ugyldig efter lejelovens § 79. Dette betyder, at lejer ikke skal respektere en aftale, hvor udlejer kræver et delvist fremlejeforbud. Lejelovens § 70 har ingen betydning for denne § 69 ”delvis fremleje aftale” mellem lejer og den logerende. Det betyder blandt andet, at lejer gerne må leje et værelse ud også selvom der er under 13 beboelseslejligheder i ejendommen. Ovenstående citat fra molan er forkert, da lejelovens § 69 ikke stiller ikke krav om, at du skal bo i lejemålet samtidig med, at du har en fremlejer boede i et enkelt værelse. Du må gerne midlertidigt fraflytte, mens du har delvist fremlejet dit lejemål ud til en (delvis) fremlejer, som forsat kun har lejet et værelse, men ellers er alene i lejligheden. Du må altså gerne undlade at bo der samtidig under § 69.

Det andet kontraktsforhold (lejeaftalen mellem lejer og udlejer).
Lejer ønsker at fraflytte midlertidigt pga. et 6. mdrs. studieophold, kan han det? Svaret er ja, da udlejer ikke har rimelig grund til at modsætte sig en midlertidig fraflytning grundet uddannelsesophold. Vi skal her huske på, at lejer ikke ønsker at fremleje efter lejelovens § 70, da han allerede har en delvis fremleje, jf. lejelovens § 69. Lejer ønsker blot midlertidigt at fraflytte grundet et uddannelsesophold. I Grundejernes Domssamling 1998, side 64 (jf. Boliglejeret s. 123), er der den Vestre Landsretsdom, hvor en lejer havde fremlejet med begrundelsen, at han skulle på en 10 måneders ferie. Udlejer ville ikke acceptere denne begrundelse, men det ville landsretten til gengæld! Jeg opfatter derfor dit 6. mdrs. uddannelsesophold som en endnu bedre begrundelse for midlertidig fraflytning.


I GD 1999 side 48, en Østrelandsretsdom, ville en udlejer smide en lejer ud efter lejelovens § 93, d, som Jens fremhæver ovenfor. Lejer skulle udstationeres 3 mdr. i USA og havde delvist tømt lejemålet for indbo. Dette midlertidige fravær kunne dog ikke sidestilles med en flytning.


I en Østre landsretsdom nævnt i Ugeskrift for Retsvæsen fra 2002, side 1105, havde en lejer fået en fængselsstraf på 7 år, hvilket også blev anset som midlertidigt fravær, hvorfor udlejer ikke kunne ophæve lejemålet efter lejelovens § 93, d.


Opsummeret er det tale om 2 aftaler. En aftale mellem lejer, delvis fremlejer af et værelse og udlejer (som i § 69 forholdet blot skal orienteres). Den anden aftale er den lejer har mellem sig selv og udlejer, hvor lejer midlertidigt fraflytter grundet et studieophold. Efter min opfattelse, bør retten betragte et studieophold som et midlertidigt fravær, hvilket ikke er en fraflytning, hvorfor udlejer ikke kan anvende lejelovens § 93, stk. d, mod lejer.

Jeg håber vi dermed har fået lagt låg på denne sag.
Senest rettet af Løvendahl 24/09/2011 01:44, rettet i alt 3 gange.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf molan » 22/09/2011 11:12

Løvendahl du bekræfter sådan set det jeg har sagt, dog var jeg uvidende om Østre landsrets dom som siger de 6 måneder studie ikke var fraflytning men midlertidigt fravær og dermed at bopælspligten er opfyldt.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron