vedr ulovligt badeværelse

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

vedr ulovligt badeværelse

Indlægaf tjoog » 8/01/2012 01:17

Hej Alle.

Har læst en del af de tråde der er herinde, og synes der er meget kompetent hjælp at hente herinde.

Derfor spørger jeg om I nu har mulighed for at kigge på min følgende sag:

Min kæreste, nyfødt barn og jeg har lige købt vores første fælles hjem.

Sælger er ikke særlig venlig og siger vi bare skal "sagsøge", velvidende at vi skal bruge en masse penge på dette.

Efter at have overtaget en andelslejlighed har vi fundet ud af, at vores badeværelse er ulovligt opsat, da der aldrig er søgt tilladelse hos kommunen til udvidelse.

Vi kan konstatere der på et tidspunkt er blevet udvidet fra oprindeligt toilet/bad, til et nuværende hvor man har ombygget et tilstødende skab til brusekabine.
Jeg har ringet til kommunen og de siger de ikke kan finde nogen ansøgning om udvidelse af bad/toilet på adressen.
Det er evt flere rørsamlinger muret inde, evt manglende våderumssikring mm, som vi ikke ved om er ansøgt, lavet og lovliggjort.
Gulvet er også skævt, som gør vandet ikke løber ordentligt ned i afløbet.

Jeg har været nede i administrationen og det eneste der foreligger af kvitteringer på udvidelsen fra 2001 er daværende ejers(tidligere ejer, sælger har haft lejligheden siden 2003) egne kvitteringer fra Silvan. Kvitteringerne er bl.a køb af våderumsplader, som den udvidede brusekabine er beklædt med. Derfor kan det kun antages at det er hjemmegjort, også når der vigtigere mangler de nødvendige ansøgelser til kommunen.

Vi har lavet indsigelse inden 14-dagsreglen, men vi har fået brev fra administrationen der skriver det udelukkende er en sag imellem os og sælger.

Sælger vil ikke kommunikere, så vi er helt på bar bund.

Hvordan får vi sælger i tale og hvordan kan vi få dækket udgifterne til lovliggørelse af badeværelset, når personen ikke vil kommunikere?

Mvh Os.
tjoog
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6/01/2012 00:34
Geografisk sted: Danmark

Sælger skal betale for ulovlige ændringer af boligen

Indlægaf Løvendahl » 8/01/2012 03:12

Hej tjoog

Det er fint, at I umiddelbart efter overtagelsen har reklameret overfor bestyrelsen eller dennes repræsentant; administrationen. I den forbindelse skriver du, at I har lavet en indsigelse inden 14-dagsreglen, hvilken regel, lov og paragraf, tænker du på I den forbindelse?

Jeg kender ikke jeres vedtægter, og dermed de rettigheder og forpligtelser som jeres andel er købt under.

Hvis I anvender normalvedtægten, er det noget vrøvl, når administrationen siger, at det alene er en sag mellem jer og den tidligere ejer af andelsboligen at få lovliggjort badeværelset og indhentet de fornødne tilladelser. I må jo ikke lave overdragelsesaftalen, hvor I ville kunne tage forbehold for disse mangler, derfor er det administrationens pligt at tilbageholde fornødne midler indtil badeværelset er lovliggjort. Har administrationen ikke gjort det, skriver de nok sådan til jer, for - på baggrund af en løgn – at slippe for deres eventuelle erstatningsansvar, på baggrund af deres handlinger.

Bestyrelsen skal normalt ved jeres henvendelse umiddelbart efter overtagelsen tilbageholde fornødne midler af den købesum, der skal overdrages til sælger. Disse midler skal bruges til at lovliggøre og udbedre mangler, således at bestyrelsen kan godkende badeværelset, eksempelvis på baggrund af en autoriseret håndværkers rapport, der godkender badeværelset.

Umiddelbart skulle I kontakte bestyrelse og forklarer, hvad I mener der skal laves. Bestyrelsen giver herefter normalt sælger en kort frist til at få forholdene bragt i orden. Vil sælger ikke bringe badeværelset i orden, bestiller bestyrelsen en autoriseret håndværker til at udføre arbejdet. Udgiften for udførelsen af arbejdet modregnes i det beløb, som sælger skal have udbetalt.

Der kan stå noget om voldgift eller syns- og skønsmand i forbindelse med tvist i jeres vedtægter, men som sagt, har jeg desværre ikke jeres vedtægter.

En sidste ting. I har en sag kørende, så stol aldrig på noget, der bliver sagt! Et mundtligt løfte er ikke bedre end det papir, det er blevet skrevet på! Mail frem og tilbage mellem jer og administrationen/bestyrelsen, optag telefonsamtaler, hvis de ringer op.

Kan du bevise, at sælger har sagt: ”så bare sagsøg mig!” ? – I så fald kan I tage det for, at sælger ikke vil udbedre manglerne i badeværelset. Han har gjort sin retsstilling klar. Påstår sælger bagefter, at det har han aldrig sagt, og at I derfor skulle have bedt ham udbedre manglerne, hvilket I ikke har gjort, så står I bevismæssigt med en meget dårlig sag. Overlad derfor intet til tilfældighederne.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf tjoog » 8/01/2012 17:09

Hej Løvendahl.

Først mange tak fordi du tager dig tid til at svare, det sætter vi pris på.

I vores overdragelsesaftale står der at vi snarest muligt og senest 14 dage efter overtagelse, skal indsende skriftlig mangelliste til administrationen. Det er gjort. Der er blevet tilbageholdt et beløb på 50.000kr, som først kommer til udbetaling når der vil dom eller forlig mellem parterne er afgjort, hvem beløbet tilkommer.
Jeg er ked af at jeg ikke fik skrevet at der er tilbageholdt et beløb.
Men som administrationen skriver i efterfølgende brev, blander de sig ikke i sagen, men tilbageholder kun beløbet.
Men har administrationen stadig ikke et ansvar? De har jo godkendt et salg mm?

Jeg har igår, været inde hos Center For Byggeri og kigge alle ansøgninger/godkendelser igennem på lejligheden, tilbage fra 1930´erne. Der er 100% aldrig ansøgt om udvidelse af pågældende bad, og jeg har samtidig fået kopier af plantegningerne, der bekræfter at det har været et skab, ihvertfald frem til 1994 hvor den seneste tegning er fra.

Du skriver at bestyrelsen normalt giver køber en frist til at bringe forholdende i orden, men de blander sig jo ikke i sagen?

Jeg kan desværre ikke bevise, at køber sagde "at vi bare kan sagsøge", da det var et, desværre, ikke optaget telefonopkald.
Men du råder mig vel til at køre en sag, på trods af det kan koste mig en del. Jeg skal ihvertfald have et svar på skrift fra sælger, hvor personen som du skriver gør sin retsstilling klar, ikke?

Synes bare det er meget at påtage sig for os som købere, nu administrationen er så passive.

Hvis du kunne give mig næste træk?

Er lidt i vildrede, som du kan se.. ;)
Men tusind tak for din hjælp.

Mvh Os.
tjoog
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6/01/2012 00:34
Geografisk sted: Danmark

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 8/01/2012 20:36

50.000 kr. lyder i underkanten som tilbageholdelse for et badeværelse. Det skulle nok nærmere have været 100.000 kr.

Du må starte sag mod sælger og måske kan du få retshjælpsdækning via din husstandsforsikring.

Det kan ikke udelukkes at andelsboligforeningen kan få et medansvar for ulovligt badeværelse. Se nærmere om dette her:
http://www.ejendomsadministration.nu/fe ... sbolig.htm
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Køber kan kræve at bestyrelsen får lovliggjort mangler

Indlægaf Løvendahl » 8/01/2012 23:57

Hej Tjoog

En andelsforening består af andelsforeningsmedlemmerne. Medlemmerne vælger på generalforsamlingen en bestyrelse. Den valgte bestyrelse foretager den daglige administration af foreningen. Den daglige administration (huslejeopkrævning, rykkere, varme, udarbejdelse af overdragelsesaftaler osv.) sker typisk ved, at bestyrelsen uddelegerer denne opgave til et administrationsfirma. Det kan sagtens tænkes, at administrationsfirmaet kun i sin administrationsaftale har lov til at tilbageholde 50.000,-, men ellers må de ikke yderligere blande sig i en tvist, uden at bestyrelsen beder dem om det. Det er derfor den valgte bestyrelsen, der skal bede sælger om at få lovliggjort badeværelset.

Næste træk:

Du kan på dit lokale bibliotek – via bibliokte.dk - låne bogen: Håndbog for private andelsboligforeninger (fra 2008), den har ISBN nummer: 87-87-983935-3-7. Afsnit E i denne bog handler om overdragelse af andele. På side 162 er der et længere afsnit om, hvad der skal gøres, hvis sælger har indrettet ulovlige bygningsindretninger, og der dermed er mangler i boligen.

Jeg synes du skulle få fat i bogen, kopiere de relevante sider, og sende dem til bestyrelsen, og bede om et møde med bestyrelsen. På dette møde kan I måske få bestyrelsen til at gå ind i sagen. Som tidligere nævnt, kender jeg ikke jeres vedtægter, men i de fleste vedtægter står der en paragraf om, at ændringer af andelsboligen skal anmeldes til bestyrelsen. Dette sker primært fordi, at det er bestyrelsen, som skal godkende ændringen. Typisk vil bestyrelsen først godkende nye projekter på betingelse af, at andelshaveren bagefter kan fremvise kvitteriger for, at det er autoriserede håndværkere, der har udført arbejdet. Kan andelshaveren ikke fremvise kvitteriger for en autoriseret håndværker, kan forbedringen ikke godkendes, og andelshaveren kan ikke kræve penge for den.

Sælger andelshaveren sin andelsbolig uden at have fået godkendt ændringerne, må denne på baggrund af vedtægterne kunne forvente, at bestyrelsen får gennemgået arbejdet af autoriserede håndværkere. Kan badeværelset ikke godkendes pga. at kommunen ikke vil eftergodkende ændringerne eller lignende. Skal badeværelset tilbageføres til sin oprindelige stand for sælgers regning.

Hvis du kan få bestyrelsen til at følge fremgangsmåden på side 162-163 i Håndbog for private andelsboligforeninger kan du begrænse dine sagsomkostninger.

Lån bogen og brug den til at inspirere bestyrelsen til at handle.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron