nedtagning af radiatorer

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

nedtagning af radiatorer

Indlægaf LasseA » 16/01/2012 15:47

Jeg bor i en andelsbolig i København. Jeg har en del radiatorer i min lejlighed, og nogle af disse radiatorer er defekte.

I følge vores vedtægter må jeg gerne foretage forandringer i min lejlighed. Dette skal dog meddeles vores bestyrelse.

Da jeg aldrig bruger visse radiatorer, og da jeg finder disse radiatorer enormt grimme, må jeg så nedtage disse radiatorer?

Hvis jeg nu får en autoriseret til at udføre arbejdet?

Vi har fjernvarme i vores forening, og vores forbrug måles via en fordampningsmåler fra brunata.

Er der noget til hinder for, at jeg nedtager disse radiatorer?
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 16/01/2012 17:37

Radiatorerne tilhører normalt andelsboligforeningen og må derfor ikke fjernes uden tilladelse fra andelsboligforeningen.

Hvis du ifølge vedtægterne selv har ansvaret for vedligeholdelse og fornyelse af radiatorer kan du fjerne de defekte hvis andelsboligforeningen tillader det.

Du skal fortsat betale tomgangsstreger for de fjernede radiatorer.

Det er billigst at opvarme med så mange radiatorer som muligt, da varmeafgivelsen over måleren er "gratis".

Ved salg af andelen vil det være en mangel at der mangler radiatorer og du kan derfor blive pålagt at montere de manglende radiatorer.

Det er derfor umiddelbart en dårlig ide at fjerne radiatorer.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf LasseA » 16/01/2012 22:42

Jeg takker for svar.

Jeg forstår dog ikke følgende punkter:

- Du skal fortsat betale tomgangsstreger for de fjernede radiatorer.

- Det er billigst at opvarme med så mange radiatorer som muligt, da varmeafgivelsen over måleren er "gratis".

På forhånd tak :-)
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf LasseA » 16/01/2012 23:45

Jeg selv fundet svaret vedrørende tomgangsstreger vha google.

Som jeg forstår det, så er det ikke alle foreninger der bruger disse tomgangsstreger.
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/01/2012 00:29

Logikken med tomgangsstregerne er at der fordamper tomgangsstreger fra alle radiatorer så alle betaler tomgangsstreger - derfor skal der også betales for en fjernet radiator.

Hvis du åbner så lidt for radiatorventilen at radiatoren kun er varm over der hvor måleren sider, så måles der ikke forbrug. Hvis du f.eks. fjerner alle radiatorer undtagen 1, så skal den radiator køre med fuld varme for at give varme til lejligheden og måleren vil nærmest blive kogt. Dermed mister du den "gratis" varme når du fjerner radiatorer.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf LasseA » 3/04/2012 19:59

Hej igen og tak for svarene.

Min bedre halvdel og jeg, overvejer nu, at lægge helt nyt trægulv.
I den forbindelse overvejer vi så, at få el-gulvvarme.

Det vil sige, at vi så har en varmekilde i rummet, nemlig gulvvarmen. Derfor bør radiatorerne være overflødige.

Mit spørgsmål er så:

Kan bestyrelsen nægte mig tilladelse til, at fjerne radiatorerne?
Skal bestyrelsen ikke have en rigtig god grund til, at stride imod, da jeg jo har ret til, ifølge vedtægterne, at foretage forbedringer i min bolig?

Med andre ord, så skal bestyrelsen vel godkende mit ønske, såfremt min hensigt er reel?

på forhånd tak :-)
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/04/2012 20:49

Opvarming med el-gulvvarme er formentlig langt dyrere end fjernvarme.

Hvis du udelukkende opvarmer med el-varme, så skal ejendommen måske bekoste nye kraftigere forsyningsledninger til ejendommen.

Der kan findes flere argumenter for at bestyrelsen bør afvise din plan om at fjerne radiatorerne.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf LasseA » 3/04/2012 21:09

ok, tak for svaret.

1. Man kan vel selv regulere hvor meget varme man ønsker? Man kan vel også vælge helt, at slukke for gulvvarmen og acceptere et koldt rum, således vil det jo koste ingenting?

2. Bestyrelsen kan vel ikke nægte mig tilladelse med den ENESTE begrundelse, at radiatorerne tilhører ejendommen (og såfremt mit projekt ikke forvolder nogle "problemer såsom, at bekoste kraftigere forsyningsledninger")?
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/04/2012 22:32

Jeg vil foreslå at du spørger bestyrelsen hvad de mener om din ide.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf LasseA » 3/04/2012 23:25

"Jeg vil foreslå at du spørger bestyrelsen hvad de mener om din ide."

Det er netop problemet, at jeg på forhånd kender bestyrelsens potentielle svar. De vil gøre alt for, at modarbejde mit projekt.

Vores andelsboligforening er ikke en dans på roser. Bestyrelsens medlemmer er i familie med 2/3-dele af alle andelshaverne. Det smager nærmest af indavl, og den sidste 1/3-del kan ikke gøre en forskel. Vi bliver altid stemt ned. Meget frustrerende.

Strider man imod, ja så bliver man nærmest frosset ud. Generalforsamlingernes deltagere består nærmest efterhånden kun af "familien", dvs rygklapperne.
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf molan » 4/04/2012 13:07

LasseA skrev:"Jeg vil foreslå at du spørger bestyrelsen hvad de mener om din ide."

Det er netop problemet, at jeg på forhånd kender bestyrelsens potentielle svar. De vil gøre alt for, at modarbejde mit projekt.

Vores andelsboligforening er ikke en dans på roser. Bestyrelsens medlemmer er i familie med 2/3-dele af alle andelshaverne. Det smager nærmest af indavl, og den sidste 1/3-del kan ikke gøre en forskel. Vi bliver altid stemt ned. Meget frustrerende.

Strider man imod, ja så bliver man nærmest frosset ud. Generalforsamlingernes deltagere består nærmest efterhånden kun af "familien", dvs rygklapperne.


Hej LasseA,

Når du bor i en andelsbolig i København, så har i fjernvarme aftagningspligt (dvs. i ikke bare har fjernvarme, I er tvunget til at have fjernvarme).

Radiatorer er en del at den fælles installation, og altså ikke noget du som udgangspunkt råder over. Ejendommen må søger for at lave de defekte radiatorer.

Du må sådan set gerne nedtage dine radiatorer i teorien, men du skal for egen regning opsætte dem igen når du sælger/fraflytter (uden mer udgift for køber). Du kan heller ikke undslå dig, at betaler til den lovpligtige fjernvarme forsyning, inkl. aflæsning og varmeregnskab.

Du skal også fortsat betaler for varmen på baggrund af din forbrugsmålere, som SKAL forblive på stregsystemet i lejligheden. Det skal også laves forbrugsregnskab og du skal betaler din del af den fælles varmeudgift som I er pålagt af myndighederne.

Mit råd er at beholder radiatorerne, alt andet er dyre for dig selv, da du ikke kan unddrage dig aftagerpligten.

PS: I bør overveje at udskift fordampningsmåler med nye elektroniske måler som også kan aflæses uden adgang til lejlighederne.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf LasseA » 4/04/2012 13:53

Molan

Først for fremmest, tak for dit svar.

Hvad angår disse her fordampningsmålere, så er der flere gange været ønske om, at skifte dem ud med elektroniske målere. Men det bliver ganske enkelt ignoreret hver eneste gang. Efter sigende, har jeg hørt, at dem der sidder i bestyrelsen ikke har de store udgifter mht varmeforbrug. Mine radiatorer er aldrig tændte, alligevel får jeg efterregninger på 6500 kroner om året. Hvis en del af foreningens medlemmer sidder med de små regninger, så er de jo ikke interesseret i, at få nye målere.

Mht til forbrug, så mener jeg da, at hvis man har x antal radiatorer i lejligheden (feks 8), og så nedtager de 4 radiatorer, således at man kun har 4 tilbage, så skal der også kun aflæses 4 målere?
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf molan » 4/04/2012 14:56

Ja, bortset fra at din del af fællesudgifterne er beregnet på baggrund af de eks. 8 målerer. Har du så kun 4 målerer, så skal deres andel justeres for fælles udgifter (altså fordobles), så resultater bliver det samme. Det er din fordelingsnøgler som andelshaver som er centralt for din varme fordelingsnøgle, ikke antallet af radiatorer.

Antallet af radiatoren har mest betydning for dit reelle varmeforbrug. Færre radiatoren er dyre end mange, hvis de er godt fordelt - dit forbrugsregnskab bliver dog lidt minder med 4 frem for 8, på den måde at du jo betaler for aflæsning af 4 frem for 8, men det er meget små beløb i denne sammenhæng.

Beklageligt at bestyrelsen ser sådan på det mht. elektroniske målere. De er bedre på alle måde og billige på sigt. Omkostninger til udskiftning tjenes hjem i løbet af få år, da aflæsning omkostningerne er laverer og udskiftning er billig hvis den foretage sammen med en sidste aflæsning.

Du skal i øvrigt være opmærksom på af fordampningsmålere kan snydes med isolering, så dit varmeforbrug sænkes (hviler er ulovligt naturligvis). Så hvis der er meget store udsving i varmeforbrugt mellem andelshaver bør men ser det efter, eller skift til elektroniske måler. Gad vide om der er nogle som har en interesse i at have fordampningsmålere (alle som snyder vil selvfølgelig gerne beholde dem)?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf LasseA » 4/04/2012 15:16

Molan

Tak for nogle gode og saglige indlæg. Det er med stor fornøjelse, at blive klogere :-)

Jeg havde ikke tænkt over, at man kan isolere sine målere. Nu du siger det, så er jeg temmelig sikker på, at nogle benytter sig af denne metode.

Foregår en sådan isolering med folie eller sølvpapir? Jeg har ikke tænkt mig, at snyde, men jeg vil være opmærksom på, hvis andre gør det.

Hvor isolerer man sine målere?
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 4/04/2012 20:07

http://www.ke.dk/portal/page/portal/Pri ... t?page=227
siger:
Forblivelsespligten medfører at ejendommen, som én gang er tilsluttet fjernvarme, forsat skal betale den faste årlige effektbetaling, også selvom der eventuelt benyttes en anden varmekilde end fjernvarme.


Det er endnu et argument for at du skal beholde fjernvarmen og radiatorerne.

Jeg har ikke tidligere hørt om varmesnyd ved isolering af målerne. Jeg har derimod oplevet, at en beboer kendte en person som arbejdede hos målerfirmaet, og som derfor kunne få udskiftet målerglassene til næsten fyldte målerglas kort før aflæsningen fandt sted. Beboeren var så stolt af ordningen at hun begyndte at prale med den i ejendommen og så fik nogle af de øvrige beboere lukket den fidus.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf LasseA » 4/04/2012 20:55

admin Jens

Tak for svaret.

I har overbevist mig om, at det er ikke er nogen god ide med nedtagning af radiatorerne.

Hvad angår snyd, så har jeg fundet følgende på en anden hjemmeside:

"Ellers kan du indpakke måleren hermetisk, så fordampningen
standser når den indespærrede luft er mættet med damp."

Det giver jo egentlig god mening (selvom der er tale om forsøg på snyderi)? Er det teknisk muligt?


ps. Måske burde nogle af indlæggene slettes efter endt debat? Det kunne virke som enten en opfordring til snyd eller inspiration til snyd.
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27

Indlægaf molan » 5/04/2012 00:58

Jeg vil bare sige, at der desværre findes eksempler med snyd - ønsker ikke at give opskriften.

En anden ulempe ved fordampningsmålere er i øvrigt at de også måler varme fra bla. sol, det er noget skidt at skulle betale varme fordi solen skinder ind af ens vinduer, men sådan er den teknologi.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf LasseA » 5/04/2012 11:32

Molan

Jeg har sendt dig en privat besked..
LasseA
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 16/01/2012 15:27


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron