Salg uden om ventelisten

Om ventelister og penge under bordet.

Salg uden om ventelisten

Indlægaf Enghavevej » 10/06/2010 13:03

Som optaget på en venteliste i en andelsboligforening siger man nej til at overtage en ledig andel fordi prisen er for høj. Hvis det så viser sig, at ingen på ventelisten vil overtage andelen er det så lovligt at sælge den til en udenforstående til en væsentlig lavere pris uden igen at rette henvendelse til de, der er optaget på ventelisten? Det kunne nemlig meget vel tænkes, at disse var interesserede til at overtage andelen til den nu væsentligt lavere pris.
Enghavevej
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10/06/2010 11:39

Skal man ventelisten igennem igen, hvis man reducere prisen!

Indlægaf Løvendahl » 10/06/2010 18:15

Jeg kan ikke se, hvorfor man på grund af prisreduktioner skal have tilbudt en bolig igen, som man allerede har afvist at købe. Et nej er et nej, og så er ventelistekøber ude af spillet, ellers må køber tage forbehold, og har køber ikke gjort det, er et nej et nej uanset at salgstilbuddet ændre sig.

Hvis andet ikke er bestemt om ventelisten på en generalforsamling, end at det er en liste, hvorpå interesserede købere kan skrive sig på og få tilbudt en bolig efter anciennitet. Er formålet alene at give købere efter anciennitet tilbuddet, og de skal forholde sig tilbuddet, ellers må det efter min opfattelse stå sælgeren frit for, at sælge andelen til en anden. Hvis man som køber derfor siger nej tak, er det et afslag, og sælger kan nu sælge boligen til en anden. Siger køberen derimod; nej tak, da prisen på 1.000.000,- er for høj, men tilbyder 750.000,-, er det et afslag i forbindelse med fremsættelse af et nyt tilbud. Herefter må sælgeren kunne sælge til anden side, men sænker sælger prisen til 750.000,- skal sælgeren acceptere ventelistekøberens tilbud, såfremt ventelistesystemet er vedtaget på en generalforsamling. Det er alene proceduren for salg og fremgangsmåde i vedtægterne der skal anvendes, såfremt de er i overensstemmelse med andelsboligloven.

En mammonglad administrator kan måske tjene nogle ekstra tudser ved at påstå, at alle ventelistekøbere skal have tilbuddet igen ved prisreduktioner. Ved at genudsende alle forbedrede tilbud med små prisreduktioner (under 15%) kunne en eller anden køber måske acceptere tilbuddet, og den mammon glade administrator kan nu inkassere den store check for udfærdigelsen af overdragelseskontrakten.
Senest rettet af Løvendahl 18/01/2012 00:41, rettet i alt 2 gange.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Enghavevej » 11/06/2010 18:29

Løvendahl skrev:Jeg kan ikke se, hvorfor man på grund af prisreduktioner skal have tilbudt en bolig igen, som man allerede har afvist at købe. Et nej er et nej, og så er venteliste køber ude af spillet, ellers må køber tage forbehold, og har køber ikke gjort der. Er et nej et nej uanset at salgstilbuddet ændre sig.

Hvis andet ikke er bestemt om ventelisten på en generalforsamling end, at det er en liste, hvorpå interesserede købere kan skrive sig på og få tilbudt en bolig efter anciennitet. Er formålet alene at give købere efter anciennitet tilbuddet, skal de forholde sig tilbuddet, ellers må det efter min opfattelse stå sælgeren frit for, at sælge andelen til en anden. Hvis man som køber derfor siger nej tak, der det et afslag, og sælger kan nu sælge boligen til en anden. Siger køberen derimod; nej tak, da prisen på 1.000.000,- er for høj, men tilbyder 750.000,-, er det et afslag i forbindelse med fremsættelse af et nyt tilbud. Herefter må sælgeren kunne sælge til anden side, men sænker sælger prisen til 750.000,- skal sælgeren acceptere ventelistekøberens tilbud, såfremt ventelistesystemet er vedtaget på en generalforsamling. Det er alene proceduren for salg og fremgangsmåde i vedtægterne der skal anvendes, såfremt de er i overensstemmelse med andelsboligloven.

En mammonglad administrator kan måske tjene nogle ekstra tudser ved at påstå, at alle ventelistekøbere skal have tilbuddet igen ved prisreduktioner. Ved at udsende forbedrede tilbud igen kunne en eller anden køber måske acceptere tilbuddet, og den mammon glade administrator kan nu inkassere den store check for udfærdigelsen af overdragelseskontrakten.
En mammonglad administrator! Han er vel fyret for længst? Hvor finder du hjemmelen der legitimerer din påstand? Sælger er forpligtet til at give et tilbud til de, der står på ventelisten, det er vi vel enige om? Når han så derefter giver et væsentligt bedre tilbud til en helt udenforstående finder jeg det stærkt kritisabelt. Det kan ikke være meningen, at man som optaget på en venteliste i en andelsboligforening skal være bekendt med de juridiske spidsfindigheder for tilbud, nyt tilbud, modbud mm. Som jurastuderende med interesse for andelsboliglovgivning kender du vel også baggrunden for, at der i det hele taget eksisterer andelsboliger?
Enghavevej
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10/06/2010 11:39

Indlægaf Løvendahl » 11/06/2010 19:27

Enghavevej skrev: Som jurastuderende med interesse for andelsboliglovgivning kender du vel også baggrunden for, at der i det hele taget eksisterer andelsboliger?


Fordi du er fræk, kan du sejle din egen sø, jeg er her kun for at hjælpe!
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Enghavevej » 11/06/2010 21:21

Ja når argumenterne ikke holder kan man jo atid blive personlig. Men det får man jo ingen hjælp af.
Enghavevej
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10/06/2010 11:39

Indlægaf Løvendahl » 11/06/2010 23:24

Det er jo dig som bliver personlig, når du upassende stiller spørgsmålstegn ved, om jeg i det hele taget kender baggrunden for, at der eksisterer andelsboliger.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55

Indlægaf Udkanten » 17/01/2012 20:28

I ABF's standardvedtægter er en procedure, der tager højde for spørgsmålet i denne tråd. (Standardvedtægtense § 13.4.) I kort sprog: Hvis der ikke er en køber til maksimalprisen, skal en køber, der vil købe til en lavere pris i overdragelsesaftalen være bundet i 10 dage, hvis nedsættelsen af prisen er mere end 15 % af den lovlige pris. De indtegnede på ventelisten skal så tilbydes andelen igen til den tilbudte pris med acceptfrist, der udløber dagen før købers vedståelsesfrist udløber. Det kan være aftalt ved optagelse på ventelisten, om man ønsker andelen tilbudt igen i den situation. Der kan også tænkes andre modeller, som man selv udformer i sine vedtægter.
Udkanten
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/01/2012 12:00

Indlægaf Enghavevej » 17/01/2012 23:05

Mange tak til "Udkanten" for det brugbare og venlige svar.

[Jens Arentoft har slettet den mudderkastning der oprindeligt var i dette indlæg]
Enghavevej
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10/06/2010 11:39


Tilbage til Ventelister

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron