Min lejlighed står tom pt.

Emner om udlejning af andelsbolig, lejekontrakter, lejens størrelse og andelsboligforeningens lejere.

Min lejlighed står tom pt.

Indlægaf Himself » 12/02/2012 20:36

Hejsa

Jeg har boet i Sverige siden midt juli 2011, da min nu kone kommer udefra EU. Derfor benytter vi os af Sverigesløsningen, da de Danske regler var/er for stramme.
Jeg fik bestyrelsens accept på at jeg må fremleje lejligheden ud, i op til 2 år. Den har været lejet ud til 2 forskellige personer, siden juli. Den sidste lejer flyttede for 9 dage siden, så ingen er pt. tilmeldt adressen. Fik så mail fra bestyrelsen om at administrator havde gjort opmærksom på at min lejlighed ikke må stå tom (hallo, vi taler om 9 dage pt.) I Københavns kommune må de max stå tomme i 6 uger, så bestyrelsen vil høre hvad min plan er. Vi er tæt på at kunne flytte retur, så jeg vil ikke ud i en ny lejer og vil selvfølgelig heller ikke have at kommunen efter 6 uger kan anvise folk til MIN lejlighed.

Da vores situation er særlig, gælder 6 ugers reglen så stadigvæk?

Vi snakker om at vi højest sandsynligt får svar inden for 1-2 mdr. Vi kan godt rykke retur nu, når vi ved at vi opfylder EU reglerne, og vi har indgivet ansøgning. Men så inddrager Sverige min kones 5 årige opholdstilladelse og så er hun ulovligt i EU, så det kan ikke lade sig gøre.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 12/02/2012 21:06

Bestemmelsen står i § 48 i boligreguleringsloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 32872#KVII
§ 48 Stk. 3. Efter udløbet af den angivne frist kan kommunalbestyrelsen anvise en lejlighedssøgende, til hvem ejeren straks er pligtig at udleje boligen, jf. dog stk. 6.

§ 48 Stk. 6. Stk. 3 og 4 gælder ikke for ejere og andelshavere, som er fraflyttet deres bolig, og som uanset forsøg derpå ikke har kunnet afhænde den.


Som du kan se er der en lille åbning i stk. 6.

Kommunen anviser normalt ikke lejere til andelslejligheder og kommunen ønsker istedet en forklaring om dine planer, herunder at lejligheden forventes at blive beboet indenfor 1-2 måneder.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Himself » 12/02/2012 21:11

Takker for hurtigt svar..
Så jeg skriver til bestyrelsen og administrator at jeg har kendskab til boligreguleringsloven og agter at flytte retur indenfor en periode på 1-2 mdr og skriver det samme til kommunen? Og hvilken afdeling på kommunen skal jeg skrive til?
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 12/02/2012 22:37

Du kan vente med at skrive til kommunen indtil kommunen anmoder om forklaring. I første omgang kan du skrive til bestyrelsen og administrator.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 13/02/2012 13:24

Admin. Jens Arentoft, har som sædvanlig givet det rigtige svar.

Kan blot tilføje, at når din kone har fået adgang til Sverige kan hun også tage til Danmark, efter EU's bestemmelser.

Det forudsætte naturligvis at Sverige ikke fratager hende opholdstilladelsen hvis hun flytter til DK. Alternativt kan du selv flytte for en kort periode, du skal bare overnatte ca. 1/2 af dagene i perioden for at stå som boende.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Himself » 13/02/2012 18:02

Problemet er min folkeregisteradresse.. Rykker jeg den fra Sverige, så kan hun ikke blive i Sverige, når de opdager det. Jeg forsørger hende, og det var også kravet for at hun fik opholdskort derovre.
Vi kan flytte straks retur, Sverige tager først hendes opholdskort efter ½ år. Problemet er, hvis Udlændingeservice giver afslag på ansøgningen, så skal hun udrejse af landet og er vi rejst ud af Sverige, så kan det give problemer. Derfor er det bedste at vi venter med at rejse retur til hun har fået grønt lys fra Dk.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Indlægaf molan » 14/02/2012 12:22

Det lyder fornuftigt, så kan du jo som Admin sagde, I første omgang skrive til bestyrelsen og administrator og forklare dine hensigter og etv. grunden.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Himself » 14/02/2012 12:26

molan skrev:Det lyder fornuftigt, så kan du jo som Admin sagde, I første omgang skrive til bestyrelsen og administrator og forklare dine hensigter og etv. grunden.

Har skrevet til bestyrelsen og admin, at vi agter at flytte retur indenfor en periode på 1-2 mdr.

:smile2:
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København


Tilbage til Udlejning og lejere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster