Uretmæssigt inddraget fællesareal

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Uretmæssigt inddraget fællesareal

Indlægaf Tøger83 » 23/03/2012 19:02

Hej,

I forbindelse med køb af andelsbolig nr.3 i vores forening i vinter 2011/2012 blev vi af ejendomsmægleren gjort opmærksom på, at sælgeren i forbindelse med istandsættelse af ejendommen og haven i sommeren 2011, havde hevet buske og træer op og således inddraget, hvad der før var fællesareal i foreningen, og gjort dette til del af sælgers egen grund.

Vi bad i den forbindelse om en redegørelse for, hvordan forholdet her var, og fandt at fællesarealet skulle tilbageføres og at det skulle betales af andelsbolig indehaveren af nr. 3 (og nr. 5, idet de adspurgt af sælger havde givet deres samtykke til at de alligevel ikke brugte det område).

Vi skrev i den forbindelse under på kontrakten, og flyttede ind.

I forbindelse med velkomst fra bestyrelsens side blev vi gjort opmærksomme på, at tidligere ejer (sælger) VAR blevet gjort opmærksomme på, at fællesarealet skulle tilbageføres til at være en del af fællesarealet. Derfor skulle enten stakit eller buske/træer nyplantes.

Min vurdering er at skal buske og træer op i den størrelse som resten af andelsforeningens er, vil dette tage flere år, og således først om "langt" tid kunne virke som barriere mellem fællesareal og privat grund. Hvorfor jeg mener, at det vil kræve et stakit, der løber i grundens fulde længde.

Mit spørgsmål går i den forbindelse på. Kan jeg kræve fuld dækning ved sælger i forbindelse med opførelse af dette stakit. (hvilket jeg selv, efter alt fornuft er fuldt overbevist om) ?.

Jeg har været forbi en trælasthandel og forhørt mig vedr. materialer, der vil beløbe sig i totalt 9500 kr. (Kan jeg være så fræk at kræve et firma opfører det for mig også)?

Mange tak.
Tøger83
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23/03/2012 17:07

Indlægaf molan » 26/03/2012 14:43

Det afhænger af hvad du har været vidne om ved købet og hvad der er aftalt og etv. om der er taget højde for det i prisen.

Som udgangspunkt er det sælgers ansvar hvis der er væsentlige mangler, om det kan kaldes det ved jeg ikke. Men hvis det koster 10000+ , så antager jeg du også har betalt mindst tilsvarende minder end maksimalprisen - ellers har du betalt overpris og kan gøre krav mod sælger/foreningen for overprisen (bestyrelsen her jo godkendt prisen så de har også et ansvar).

Det forudsætte jo så at du gennemføre en etv.civilt søgsmål mod sælger hvis han/hun ikke vil betaler og det vil vedkommende nok ikke.

Ja, prisen vurderes ikke kun efter materialer men også med arbejdskraft (enten professionelt, eller en timesat for din egne arbejdskraft i det antal timer en professionel skulle have brugt).
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Tøger83 » 27/03/2012 13:01

Boligen var udbudt til 475.000, og vi bød 425.000 som blev afslået, og købte således til 450.000 ( med med de div. hårdehvidevare).

Vi blev gjort opmærksomme på at fællesarealet skulle genetableres, og at det var Andelbolig nr. 3, der skulle betale.

Men blev senere gjort opmærksomme på, at rigtigt nok var det Nr. 3, men det var tidligere ejere der havde fået det afvide.

Ok, måske jeg skulle tage fat i foreningen og snakke med dem først så....

Tak så langt - Jeg har den frækhed, at vende tilbage, hvis jeg har yderligere.

Mange tak!.
Tøger83
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23/03/2012 17:07

Indlægaf molan » 27/03/2012 15:40

Det skal jo så overstige 25.000 kr. før I kan gøre noget (altså 475.000 - 450.000) når I var vidne om det på forhånd.

Med en materiale omkostning på under 10.000, jeg vil mene det er en tabt sag at forsøge at få penge af sælger eller foreningen, men det skader aldrig at snakker med foreningens ledelse.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Indlægaf Tøger83 » 28/03/2012 00:30

Jamen,

Når de nu HAVDE fået afvide, at det skulle laves, af dem, inden de solgte boligen?....

Kan man bare sælge en bolig og så regne med at de ting man er blevet bedt lave som man selv har "ødelagt" forsvinder?...

Forholder mig dybt forundret og stærkt skeptisk.. :)
Tøger83
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23/03/2012 17:07

Indlægaf molan » 28/03/2012 10:50

Nej, men eftersom det ikke er ulovligt (ulovlige EL eller VVS skal udbedres for sælgers regning, man kan dog godt aftale at køber får et tilsvarende nedslag i prisen og selv får det udbedret), så skal det være en kritisk mangel (gør boligen ubeboelig), være en mangel som overstiger 10% af købssummen eller være en forringelse så stor at prisen bliver for høj og dermed ulovlig. Endelig er der også skjulte mangler, hvor man skal gøre indsigelse inden for 6 måneder.

Ingen af delende ser ud til at være opfyldt her. Men du kunne have gjort indsigelse inden for de første 2 uge, så skulle foreningen have tilbageholde et beløb til dækning af udgiften.

Når først sælger har fået sine penge, så er den svær at vinde i retten - retten vil sige du har været for langsom og du har haft tid til gøre indsigelse.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster