bopæls pligt efter fra flytning.

Om husorden, vedtægter og vedtægtsbestemmelser som ikke er omtalt i en anden tråd

bopæls pligt efter fra flytning.

Indlægaf bedal » 16/05/2012 23:03

Jeg har ikke boet i min andel i 1 år nu. Så den har stået tom.
Har haft den til salg, og næsten fået den solgt men foreningen afslog køber ( har lavet et emne herinde )
Nu har de så lavet nye vedtægter på et møde jeg ikke er blevet informeret om.
Får bare et brev med nye vedtægter.
I det står der man har tvunget bopæls pligt. Og at når man er fra flyttet må man ikke leje den ud. Først når man har boet der i 6 måneder (igen) må man fremleje den.
Og man skal minimum leje den i 1 år af gangen.

Hvad kan jeg gøre?
Jeg har mit liv og arbejde et helt andet sted og vil bare væk derfra.

Bliver jeg tvunget til at flytte tilbage og sætte mit liv og firma på pause?
bedal
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19/04/2012 22:22

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/05/2012 13:54

Alle andelshavere skal indkaldes til generalforsamlingerne og trufne beslutninger er kun gyldige hvis alle er indkaldt.

Den bedste løsning er at du sælger din andel til markedsprisen. Ellers kan foreningen ekskludere dig af foreningen og sælge andelen til markedsprisen, og du skal betale alle salgsomkostningerne. Det billigste er at du selv styrer forløbet og får solgt. Prisen må løbende nedsættes til du rammer markedsprisen hvor nogen vil købe. Måske er din udbudspris for høj.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf bedal » 17/05/2012 21:27

Admin. Jens Arentoft skrev:Alle andelshavere skal indkaldes til generalforsamlingerne og trufne beslutninger er kun gyldige hvis alle er indkaldt.

Den bedste løsning er at du sælger din andel til markedsprisen. Ellers kan foreningen ekskludere dig af foreningen og sælge andelen til markedsprisen, og du skal betale alle salgsomkostningerne. Det billigste er at du selv styrer forløbet og får solgt. Prisen må løbende nedsættes til du rammer markedsprisen hvor nogen vil købe. Måske er din udbudspris for høj.


Hej

Den står nemlig til salg, og har snart gjort det i et år, hvor jeg også har sat prisen længere og længere ned. Mister 100.000 kr hvis den bliver solgt til prisen nu, og banken vil ikke tillade et større minus.
Derfor er jeg magtesløs over for hvad jeg ellers kan gøre, andet end at vente.
Jeg tror foreningen har lavet disse nye vedtægter med henblink på at kunne smide mig ud, om de så skal ruinere mig.

Hvordan klare jeg den herfra?
Med de nye vedtæger som jeg ikke kan overholde, kan de smide mig ud.
Hvad vil det koste mig i sags omkostningen ?
Hvor meget under den pris den står til, kan de sælge min bolig til? Er det banken der styre det?
Hvad gør jeg med den månedlige leje hvis jeg bliver smidt ud? Den stopper jeg vel med at betale, men hvad sker der så med den tid fra jeg ikke betaler til boligen er solgt? Skal jeg betale det oven i med det resultat at jeg får en endnu større gæld?

Den bedste løsning var jo at jeg fik den solgt selv, så jeg slap for dette helvede.
Foreningen burde kunne se jeg prøver at komme af med den, da der lige har været en køber som de har afvist. Også kommer disse vedtægter efter som de ved jeg ikke vil ku overholde .
bedal
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19/04/2012 22:22

Bestyrelsens urimelige krav om bopælspligt ved fraflytning

Indlægaf Løvendahl » 29/05/2012 11:20

bedal skrev: Hvordan klare jeg den herfra?


Jeg vil foreslå, at du først og fremmest kommunikerer skriftligt med bestyrelsen. Mundtlige aftaler er ikke mere værd end det papir de er skrevet på. Du kan enten anvende breve med postkvitteringer eller mails, som du husker at tage et sikkerhedsprint af.

- Du skal have undersøgt om generalforsamlingsbeslutningen er gyldig. Hvis du ikke har fået en indkaldelse til generalforsamlingen, er den ikke gyldig, da du ikke har kunne gøre brug af din stemmeret. Du skal derfor straks reklamere overfor bestyrelsen straks skriftligt påtale, at du ikke har været indkaldt, og så spørg dem, hvorfor du ikke har været indkaldt? – Begrunder bestyrelsen, hvorfor de ikke har indkaldt dig, har du allerede her et bevis for, at bestyrelsen ikke har indkaldt og at generalforsamlingen er ugyldig. Svarer de, at du har været indkaldt, svarer du igen, at du ikke har modtaget nogen indkaldelse med posten, og at du derfor ikke kan anerkende afgørelsen. Hvis der har været en dirigent til generalforsamlingen udenfor bestyrelsen, eksempelvis en uvildig revisor, så skal du også klage til denne. Skriv til denne, at du ikke har modtaget en indkaldelse. Er det bestyrelsen, der har omdelt/udsendt indkaldelserne er dette meget uheldigt for bestyrelsen, da de hér har haft mulighed at undgå at indkalde dig, da de har haft en forhåndsformodning for, at du ville modsætte dig de ændringsforslag til vedtægterne de ville komme med, da de ændringsforslag vil ruinere dig økonomisk. Forklar at dirigenten også er ansvarlig for at generalforsamlingen er indkaldt lovligt, og at han kan blive medansvarlig, hvis han godkender en generalforsamling, som er ulovligt indkaldt. Bed ham herefter om at meddele dig og bestyrelsen, at han på baggrund af dit oplyste ikke længere anerkende generalforsamlingen for lovligt indkaldt. Dirigenten kan spørge bestyrelsen, og de eventuelt med en postkvittering kan bevise, at de har indkaldt dig til generalforsamlingen. Kan bestyrelsen ikke det, kan du forklarer overfor dirigenten at bestyrelsen er inhabil til at indkalde dig, da de ville kunne ”glemme” eller ”bortsmide” din indkaldelse, da bestyrelsen ved at du er fraflyttet, og de vedtægtsændringer, de vil have vedtaget, vil gå dig stærkt imod. Hvis bestyrelsen forsat modsætter sig, bør du enten kontakte din lokale retshjælp eller en advokat med speciale i bestyrelsesret, som kan skrive en stævning for dig.


bedal skrev: Med de nye vedtæger som jeg ikke kan overholde, kan de smide mig ud.
Hvad vil det koste mig i sags omkostningen ?


- Det vil koste dig sagsomkostninger i form af advokatsalærer mm., som du dog kan få tilbage, hvis du vinder sagen og retten mener, at bestyrelsen skal betale dine sagsomkostninger.

bedal skrev: Hvor meget under den pris den står til, kan de sælge min bolig til? Er det banken der styre det?


- Bestyrelsen har pligt til at være loyal overfor dig, således at de afhænder boligen til markedsprisen.

bedal skrev: Hvad gør jeg med den månedlige leje hvis jeg bliver smidt ud? Den stopper jeg vel med at betale, men hvad sker der så med den tid fra jeg ikke betaler til boligen er solgt?


- Bestyrelsen kan som sagen er forelagt modregne den leje ”boligafgift”, som du ikke har betalt i den periode, hvor du har været ekskluderet og til de har solgt din bolig. Bestyrelsen har forsat en loyal pligt til at begrænse dine tab og sælge boligen hurtigt.


bedal skrev: Skal jeg betale det oven i med det resultat at jeg får en endnu større gæld?


- Ja.

Nøglen til dine rettigheder ligger i jeres vedtægter. Spørgsmålet er, hvilket sæt af vedtægterne der gælder. Er det de gamle, som giver dig mange fordele, eller der det de nye, som fratager dig mange rettigheder, med en begrundelse, der ikke giver mening i et faldende boligmarked, hvor det er næsten umuligt at sælge boliger. Med de nye vedtægter, har bestyrelsen ikke blot gjort det sværere for dig at være fraflyttet. Den nye vedtægt jagter også kommende kunder væk, da ingen vil købe din bolig, da de kan se at deres bopælspligt bliver stavnsbundet til andelen. Jeg vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at der i andelsboligloven ikke er nogle krav om, at andelshavere har bopælspligt i deres andelsboliger. Det er kun vedtægterne der bestemmer det. Det er derfor, at det er vigtigt for dig, at få tilsidesat den nye vedtægt.


Herudover mener jeg, at der er forskel på et fraflyttet medlem og et udtrædende medlem, som er fralyttet. Har et medlem i mit første eksempel sat sin andelsbolig til salg, og er vedkommende herefter fraflyttet, så kan foreningen jo bare købe andelen, som den herefter råder over og kan sælge videre til en ny andelshaver. Hvis foreningen er generet af, at du er fraflyttet, kan den jo bare købe din andel, hvilket den har mulighed for.

I det andet eksempel, har du en andelshaver, som ikke har sat sin andel til salg, men som blot er fraflyttet. I dette tilfælde er foreningen nød til at ekskluderer vedkommende for at tiltvinge sig ret til at overtage og sælge vedkommendes bolig.

Jeg mener der er forskel på de pligter, man med rimelighed kan pålægge udtrædende medlemmer, og de krav bestyrelsen kan sætte overfor de medlemmer, som uretmæssigt fraflytter uden at sætte deres bolig til salg. Bestyrelser har det med at blande de to ting sammen, og dårlige forsvarer hopper med på deres tankegang.

De virker ubegrundet bebyrdende, at du som udtrædende medlem skal bebo en bolig, som du ikke er interesseret i at bebo længere, og som allerede er sat til salg. Vil retten kunne give dig medhold i dette, vil bestyrelsen ikke kunne ekskludere dig.

Find en god jurist, som kan finde nogle modkrav, som du eventuelt kan gøre gældende mod bestyrelsen. Hvis de for eksempel har afvist den køber du har foreslået, på andet grundlag end at denne er dybt insolvent, og ikke kan betale huslejen, så er bestyrelsen skyld i det tab du lider, fordi du ikke fik solgt boligen tidligere. Herefter kan du måske anlægge erstatningssag for alle de udgifter, som du må afholde fra den dag, du kunne have haft solgt din bolig. Bestyrelsen må ikke afvise en køber på grund af religion, sexualitet eller etnisk herkomst. Har den gjort det, kan den blive erstatningsansvarlig.

Du har en spændende og omfattende sag, som du måske ikke bør sidde med alene.
P.S. Det er altid interessant for alle at høre, hvordan et problem blev løst i sidste ende, husk derfor at skrive, hvordan problemet blev løst.

Venlig hilsen

Løvendahl
Cand.jur.


Kontakt mig hos Justa Advokatfirma på info@justa.dk. - tlf: 75 71 10 00
Brugeravatar
Løvendahl
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 9/11/2007 01:55


Tilbage til Vedtægter og husorden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron