Erhvervsandel

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Erhvervsandel

Indlægaf Grebleif » 20/09/2012 15:32

Jeg er ved at købe en erhvervsandel. Jeg har eget ApS, men jeg har også intention om at benytte boligen som almindelig bolig. Er det et problem? Ifølge BBR må ejendommen benyttes som erhverv. Kan jeg få problemer med at have folkeregisteradresse på adressen, hvis det er rent erhverv?
Er det simpelt at få andelen konverteret til erhverv og bolig eller til ren bolig?
Lige ny er der fri markedspris ved salget, og det vil efter sigende ændres til den almindelige værdiansættelse jf vedtægterne i foreningen (andelskrone + forbedringer). Det vil medføre et tab for mit vedkommende. Kan dette tab kompenseres? (i skattefradrag for mig privat eller for mit firma?).
Kan man bibeholde retten til fri prisfastsættelse, hvis andelen får blandet status (bolig og erhverv)?
Vil en evt. gevinst ved salg være skattepligtig (for mig eller for min virksomhed)?

Håber at du har mulighed for at svare, og eventuelt supplere, hvis der er andre problemstilling med at bo i en erhvervsandel.

mvh. Grebleif
Grebleif
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20/09/2012 15:11

Re: Erhvervsandel

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/09/2012 21:00

Lokaler som i BBR er registreret som erhverv må ikke benyttes til bolig og det er ikke muligt hos folkeregisteret at tilmelde sig som boende på adressen.

Andelsboligforeningen og kommunen skal ansøges om ændring til beboelse. Kommunen vil formentlig stille krav om isolering. Hvis du skal etablere brystningsmure og udskifte butiksruder til boligvinduer kan det blive ret store byggeomkostninger.

Du kan ikke trække et fiktivt tab fra i skat. Lokalerne vil måske være mere værd som bolig end som erhverv. Det hjælper ikke at der er fri pris på erhverv hvis ingen vil købe.

Hvis dit firma køber andelen vil udgangspunktet være skattepligt.

Hvis du køber andelen privat, ombygger den til beboelse og flytter ind, vil der som udgangspunkt ikke være skattepligt.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Erhvervsandel

Indlægaf Grebleif » 21/09/2012 15:05

Tak for hurtigt svar. Kan man omregistrere andelen til blandet erhverv og bolig? Andelen er tidligere beboet af en selvstændig erhvervsdrivende med kontor i del af boligen. Og det vil være let at definere et område som ren kontor. Andelen er indrettet som bolig med køkken, bad og isolering m.m.

Hele andelsboligforeningen er erhvervsandele jf BBR, men der bor folk i dem alle, og vedtægterne følger en almindelig andelboligforening, med pris fastsættelse som man kender det fra normale andelsboliger.

Mvh. Grebleif

Admin. Jens Arentoft skrev:Lokaler som i BBR er registreret som erhverv må ikke benyttes til bolig og det er ikke muligt hos folkeregisteret at tilmelde sig som boende på adressen.

Andelsboligforeningen og kommunen skal ansøges om ændring til beboelse. Kommunen vil formentlig stille krav om isolering. Hvis du skal etablere brystningsmure og udskifte butiksruder til boligvinduer kan det blive ret store byggeomkostninger.

Du kan ikke trække et fiktivt tab fra i skat. Lokalerne vil måske være mere værd som bolig end som erhverv. Det hjælper ikke at der er fri pris på erhverv hvis ingen vil købe.

Hvis dit firma køber andelen vil udgangspunktet være skattepligt.

Hvis du køber andelen privat, ombygger den til beboelse og flytter ind, vil der som udgangspunkt ikke være skattepligt.
Grebleif
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20/09/2012 15:11

Re: Erhvervsandel

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/09/2012 17:05

Du kan godt etablere en blandet lejlighed, hvis andelsboligforeningen og kommunen tillader det.

Det er ulovligt at bebo en erhvervslejlighed og man er tvunget til at have sin folkeregisteradresse et andet sted.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron