Branddør i lejlighed

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Branddør i lejlighed

Indlægaf Kilroy » 27/09/2012 18:11

Hej

Min kæreste og jeg er så heldige at vi har købt en lejlighed som vi har total renoveret.
Dog er vores hoveddør altså den ud til opgangen, ikke er renoveret eller skiftet. Døren vi har nu er 9mm tyk på de store flader og lige knap 2.5 cm tyk rundt i kanten hvor håndtag og lås sidder.
Vi kunne derfor godt tænke os at skifte den ud med branddør af flere årsager. Hoved formålet er dog at de ikke er særlige lydtæte, og man kan tydeligt hører folk på trappen, samt at der et kæmpe træk fra døren da den jo ikke er helt ny mere.

Vores spørgsmål er om vores forening kan nægte os at skife døren ud med en brandør (BD 30 eller BD 60), da det jo helt klart er for sikkerheds skyld, samt stoppe støj.
Det skal lige siges at vores dør er meget simpelt, så jeg vil lime en liste rundt i kanten, samt få den malet så den ligner den gamle dør? Så rent kosmetisk vil der ikke være nogen forskel den vil ligne 95 % den gamle dør.

Håber i kan hjælpe med nogle svar.
Kilroy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/09/2012 17:59

Re: Branddør i lejlighed

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 27/09/2012 21:56

Du skal kigge i vedtægterne for at se hvad du har ret og pligt til.

Hvis foreningens vedtægter svarer til normalvedtægten skal du især kigge i § 9 om vedligeholdelse og § 10 om forandringer.
http://www.andelsbolig-debat.dk/Normalvedtaegt2006.pdf

Det vil sige, at du ikke må skifte døren, medmindre foreningen giver tilladelse.
Det kan blive lidt af et kludetæppe at kigge på hvis alle andelshavere i en opgang skifter døre til noget der hver især afviger i udseende fra de oprindelige døre.

Det nytter ikke noget at henvise til at den nye dør er bedre end den gamle. Løsningen er istedet at stille forslag på en generalforsamling om at alle opgangsdørene skiftes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Branddør i lejlighed

Indlægaf Kilroy » 28/09/2012 12:14

Jeg kan godt se pointen med at dørene ikke kommer til at ligne hinanden. Den eneste forskel der kommer til at være på vores dør, vil der ikke være nogen brevsprække, samt intet nøgle hul til kasselåsen. Så ellers ville de jo ligne. Det er derfor jeg ikke forstår at man ikke må udskifte den. For jeg må gerne renovere min gamle dør, blænde brevsprækken, udskifte indenmaden i lås i selve døren og få blindet mit nøgle hul til kasse en. I bund grund vil det jo ligne den selv samme dør som er en brænddør jeg vil montere.

Men men, verden skal måske ikke være altid lige være lige rationel :)

Ps. Det skal lige siges det som sagt ikke er en hvid grim brænddør, men en dør der for limet diverse lister på, for at den får de rigtig sprosser mønstre osv, som i øvrigt er lavet af en snedker, samt malet i samme farve som resten af opgangen.
Kilroy
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/09/2012 17:59

Re: Branddør i lejlighed

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 28/09/2012 13:59

Det er derfor jeg ikke forstår at man ikke må udskifte den.


Vedtægterne giver dig ikke ret til at foretage udskiftning.

Eventuelt kan du på en generalforsamling stille forslag om at andelshaverne kan udskifte deres døre når det passer dem, hvis de selv betaler og hvis de nye døre ligner de gamle.

Der skal så tages stilling til hvad der skal ske hvis foreningen senere beslutter at udskifte alle døre som et fælles projekt, som betales af boligafgiften. Du kommer så til at betale din andel af projektet, selvom du ikke får ny dør. Man kan så overveje en refusionsordning.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron