Honorar til Bestyrelsen

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Honorar til Bestyrelsen

Indlægaf Behring » 18/09/2005 00:04

Der har tidligere været en debat om honorar til bestyrelsen med få deltagere. Nu prøver jeg igen at varme lidt op under emnet.

Vores bestyrelse får hver udbetalt 30.000 kr./år ved siden af middage ved hvert bestyrelsesmøde. Posten på budgettet for honorar, møder, telefon og Generalforsamling udgør 174.000 svarende til 4% af budgettet.

Er det normalt ??????
Hvad er normalt ?????
Hvor stor er arbejdsindsatsen for et best. medl. i timer pr. uge?

Hilsen Novisen
Behring
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/09/2005 23:13

Indlægaf 4ndelshaveren » 19/09/2005 14:54

Det er ALT for meget. I min bestyrelse får vi 2000 kr årligt for at dække tlfregning, porto og transport. Det lyder som en bestyrelse der tager sig meget meget godt betalt.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf 4ndelshaveren » 5/10/2005 09:46

Der kan henvises til reglerne her,

http://www.ejendomsadministration.nu/sk ... relsen.htm

Synes bestyrelsen i jeres forening træder ved siden af.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf kandidat » 6/10/2005 00:18

Det komme an på hvad de og hvor meget de laver. personligt har jeg ca. 15 timer om ugen med bestyrelses relateret arbejde, så min timeløn er ca. 3 kr. da jeg også kun får 2000,- om året. Så udfra et økonomisk synspunkt kan det temligt dumt at sidde i bestyrelsen.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Andels And » 6/10/2005 08:50

15 timer pr uge er helt urealistisk som frivillig bestyrelsesmedlem. Har I ingen administrator??? Hvordan opdeles de 15 timer? Er det en stor andelsboligforening?
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf puttetøs » 6/10/2005 09:04

jeg sad i bestyrelsen i min andelsbolig forening og der var det kun formanden der fik et honora.
puttetøs
Novice
Novice
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20/09/2005 09:11
Geografisk sted: Falster

Indlægaf 4ndelshaveren » 6/10/2005 09:58

Tidsforbrug på 15 timer ugentligt er enten mangel på produktivitet, mangel på administrator eller ufattelig mange sager. Sidder selv med områder hvor der er kog i gryden, tager måske 1-2 timer ugentligt.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf kandidat » 6/10/2005 10:12

Det er en kombination af vi af forskellige omstændigheder kun sidder 3 personer tilbage i bestyrelsen, og at vi har et admin skift, bygningsarbejde samt en del klager for tiden.

Men det er pisse surt at bruge så meget tid.
-Kandidat-

-Har du har læst vedtægterne?-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Andels And » 7/10/2005 16:07

Så kan jeg godt forstå. Håber det er kun midlertidigt og at foreningen snart kører optimalt!
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf cyberduck » 10/10/2005 21:44

Livet som medlem af bestyrelsen kan være lidt hårdt ... måske interessant og fedt med medbestemmelse, men god "løn" naaaa!

Jeg er formand og bruger ca. 5-6 timer i ugen på en forening med 35 andele og 3 erhverv. Jeg modtager kun de kr. 2.000 skattefrit pr. år.

Behring; Hvordan kommer man i jeres bestyrelse ... jeg vil gerne være medlem der ;)

Note: Alt "løn" til bestyrelsesmedlemmer gør at ALT (deri også tillæg, goder og "disse 2.000 kr." er skattepligtige).

/CD
cyberduck
Novice
Novice
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25/06/2004 13:24
Geografisk sted: Bagsværd

Men hvad er normalt?

Indlægaf Bin Larsen » 17/09/2006 13:17

Jeg sidder i en lille bestyrelse med 3 medlemmer. Foreningen består af 18 boliger. Vi bruger ekstern boligadministrator.
Da vores bestyrelse pt ikke rigtig fungere efter hensigten pga visse tvister medlemmerne imellem, så bliver der ikke holdt møder eller andet.
Ingen gider sidde i bestyrelsen. Jeg har foreslået mig selv som formand, hvis jeg kunne få de 2000 skattefri kroner om året, for mit arbejde, men områdets andelshaver vil ikke betale en krone til betyrelsen/formanden.
Men er det normalt?
Brugeravatar
Bin Larsen
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 15/08/2006 11:49

Indlægaf zuma » 18/09/2006 11:10

Det er svært at svare på, men omvendt er ses det ofte (i de større foreninger), at bestyrelsesmedlemmer får penge eller spiser gode middage for det store arbejde, der lægges i arbejdet.

Alternativet er jo, at de selv kan træde ind i bestyrelsen, hvis de er utilfredse med den siddende.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Bjarke » 27/03/2007 15:53

zuma skrev:Det er svært at svare på, men omvendt er ses det ofte (i de større foreninger), at bestyrelsesmedlemmer får penge eller spiser gode middage for det store arbejde, der lægges i arbejdet.

Alternativet er jo, at de selv kan træde ind i bestyrelsen, hvis de er utilfredse med den siddende.


Kære Zuma, Jens og jer andre

Jeg har læst tråden her om honorarer for bestyrelsesarbejde. Men jeg er lidt usikker på fortolkningen af tråden.

Er det korrekt forstået, hvis jeg siger, at bestyrelseshonarer skal holde sig til Ligningslovens §7, såfremt det skal være skattefrit, men at det principielt ikke er ulovligt at udbetale højere honorar?

En kammerat spurgte mig den anden dag, om det var lovligt, at hans andelsforening i flere år har udbetalt 180.000 om året til deres bestyrelsesformand. En rimelig almindelig forening med fire opgange og uden større problemer. Mit umiddelbare svar til ham var, at jeg mente, at det - udover at være helt og aldeles urimeligt - endvidere var på kant med loven.

Men det er det måske ikke, såfremt formanden har betalt skat af pengene?

Bedste hilsner
Bjarke
Bjarke
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11/02/2005 14:28
Geografisk sted: København

Indlægaf zuma » 1/04/2007 11:20

I princippet findes der ikke regler for, hvad man som formand må modtage i betaling. Det er jo i princippet op til foreningen at vurdere, men det nævnte beløb virker for mig at se helt ude i hampen.

Der skal naturligvis betales skat af beløbet, siom modtages udover den skattefrie godtgørelse:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=146450 ... 1301&i=644
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf kam11382 » 3/04/2007 11:25

Jeg kan da tilføje, at i vores halvstore forening (300 andele) får bestyrelsesmedlemmer ca. 30.000,- om året. Foreningen er selvadministrerende men får regnskabshjælp i byen.
kam11382
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9/01/2007 12:13

Indlægaf kontapus » 3/04/2007 13:03

Vedr. betaling udover den skattefri godtgørelse: Hvis beløbet overstiger 2000 kr, bliver hele beløbet skattepligtigt, inklusive de oprindelige 2000 kr.

En forening med 300 andelshavere, er da absolut en stor forening.

Hvis man i øvrigt vil vurdere om en selvadministrerende forening lønner sin bestyrelsesmedlemmer for gavmildt, vil det korrekte vurderingsgrundlag være at undersøge hvad en administrator ville tage for at løfte de samme opgaver. Dvs. i ovenstående forening skal det i grove træk vurderes om bestyrelsens samlede honorar, samt udgiften til "regnsskabshjælp" ligger over eller under det honorar som et administrationsselskab ville betinge sig.

Først derefter vil man med god samvittighed kunne brokke sig over, at de får alt for meget i løn.
kontapus
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 27/09/2005 00:43
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf zuma » 17/04/2007 13:35

Og det er altid en god idé med hjælp udefra, så undgår man også diverse beskyldninger om plat og svindel m.m.
zuma
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 11/06/2004 15:44

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 17/10/2007 11:50

Grænsen for skattefri godtgørelser til bestyrelsesmedlemmer forhøjes fra 1/9 2007 fra 2.000 kr. til 3.200 kr. årligt.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 8342&exp=1

Bekendtgørelse om udbetaling af skattefri godtgørelse til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller til frivillige, ulønnede medhjælpere, der yder bistand som led i foreningens skattefri virksomhed

I henhold til § 7 M i lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, har Skatterådet fastsat følgende:

Kapitel 1
Ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller frivillige ulønnede medhjælpere

Befordrings-, rejse- og telefonudgifter

§ 1. Der kan udbetales godtgørelse til dækning af udgifter til befordring i egen bil med Skatterådets satser for erhvervsmæssig kørsel, jf. ligningslovens § 9, stk. 5.

Stk. 2. Begrænsningen i ligningslovens § 9 B finder ikke anvendelse.

§ 2. Der kan udbetales godtgørelse til dækning af rejseudgifter efter ligningslovens regler og satser herfor, jf. ligningslovens § 9 A.

Stk. 2. Til dækning af merudgifter til fortæring kan der ved deltagelse i en-dags-arrangementer, udenbys kampe, stævner m.v. af mindst 5 timers varighed udbetales indtil 60 kr. pr. dag.

§ 3. Der kan udbetales godtgørelse til dækning af udgifter til telefonsamtaler og internetforbrug med indtil 2.000 kr. pr. år.

Andre udgifter

§ 4. Der kan udbetales godtgørelse til dækning af andre udokumenterede udgifter:

1) Til administrative omkostninger fx kontorartikler, porto og møder kan der udbetales indtil 1.200 kr. pr. år.

2) Til køb, vask og vedligeholdelse af særlig beklædning (fx sportstøj) o. lign. kan der udbetales indtil 1.650 kr. pr. år.

3) Til idrætsdommere kan der i stedet udbetales en skattefri omkostningsgodtgørelse på op til 200 kr. pr. kamp, dog højst 400 kr. pr. dag.

Kapitel 2
Generelt for udbetaling af godtgørelser mv.

§ 5. Udbetales godtgørelse med beløb, der overstiger de nævnte satser, bliver alle godtgørelser, der er udbetalt til den pågældende, skattepligtige. De almindelige regler om indeholdelse af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, SP-bidrag og oplysningspligt vil herefter være gældende.

§ 6. Foreningen kan i stedet for udbetaling af godtgørelse efter ovenstående satser, vælge at godtgøre udgifterne efter dokumentation ved eksterne originale bilag.

§ 7. D er kan ikke for et indkomstår skattefrit udbetales godtgørelse samtidig med, at udgifter refunderes efter regning. Dette princip gælder for hver af de anførte udgiftstyper for sig.

§ 8. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2007. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1293 af 13. december 2005 om udbetaling af skattefri godtgørelse til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller til frivillige, ulønnede medhjælpere, der yder bistand som led i foreningens skattefri virksomhed.

Skatterådet, den 21. august 2007

Lida Hulgaard
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Daemon » 26/01/2012 12:52

OK - men det er vel modtager af beløbet ud over det skattefrie beløb, der skal sørge for at indberette til SKAT og ikke andelsboligforeningen selv?
Daemon
Novice
Novice
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12/11/2008 11:23
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 26/01/2012 14:41

Andelsboligforeningen er arbejdsgiveren og har derfor pligt til at overholde skattelovgivningen og indberette til Skat. De 3.200 kr. må kun udbetales til ulønnede bestyrelsesmedlemmer. Hvis der betales mere end 3.200 så er bestyrelsen lønnet og dermed kan der ikke udbetales 3.200 skattefrit og resten med skattetræk.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf molan » 28/01/2012 17:48

Det er som Admin. Jens Arentoft har sagt.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Honorar til Bestyrelsen

Indlægaf PeterLib » 29/10/2012 21:36

Kære Forum

AB XXX er en forening i Valby med cirka 430 andele, dvs. vel 500-600 beboere i alt. Der er 5 medlemmer af bestyrelsen, inkl. formand. Der er to gårdmænd ansat. Jeg er ikke medlem af bestyrelsen, men jeg kan fornemme, at der nok er en del arbejde. Dels løbende klager om dit og dat, små og store forespørgsler, salg af andele, bestyrelsesmøder hver 14. dag, åbent kontor hver mandag osv. På det seneste er der dukket en del uenigheder om skimmelsvamp op i et antal lejligheder.

Der er ikke tvivl om at bestyrelsesmedlemmerne skal høre på meget brok og at de får en beskeden løn. Formanden får 3000 kr. / måned, menige medlemmer 1500 kr/måned. Jeg skønner at arbejdet udgør i gennemsnit 5-10 timer pr. uge for menige medlemmer (dvs 30-60 kr/time) og 10-15 timer pr. uge for formanden (dvs 45-60 kr/time). Bestyrelsen må betegnes som forholdsvis passiv mht til at søsætte større initiativer. Man forstår dem godt, for hvorfor give sig selv mere arbejde og besværligheder?

Det er også svært at få nogen til at stille op til bestyrelsen, og særligt dygtige folk tror jeg holder sig tilbage, fordi det er for meget besvær til for lidt aflønning. Bestyrelsen har også rodet sig lidt ud i nogle problemer (2 andelshavere er blevet husvilde, en har lagt sag an) med de 3-4 lejligheder, der er ramt af skimmelsvamp. Jeg tror at dygtigere folk i bestyrelsen ville have kunnet navigere uden om disse problemer.

Det skal retfærdigvis siges, at jeg synes foreningen ellers er rimeligt velkørende, nok også fordi der er råd til en god administrator. Det eneste der virkeligt halter er: periodevis dårlig sagsbehandling, og at bestyrelsen tager initiativer som fx igangsættelsen af (større) projekter såsom cykelstativer, renovering af varmeanlæg og lignende.

Min analyse af problemets kerne er: Bestyrelsen er for lavt aflønnet. Man kan ikke forvente at dygtige folk for håndører skal bruge deres sparsomme fritid på at bestyre så stor en forening.

Hvad siger forum?
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Re: Honorar til Bestyrelsen

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 30/10/2012 00:04

Det er lysten der driver værket.

Bestyrelsen bør hjælpe sig selv ved at lægge uinteressante opgaver over på vicevært, teknisk rådgiver og administrator.

Skimmelsvamp opstår ofte fordi beboeren ikke lufter tilstrækkeligt ud eller stiller møbler helt op ad kolde ydervægge. Der gælder det om hurtigt at få en skimmelsvampeekspert på sagen, så ansvaret for skaden kan placeres og udbedring kan igangsættes.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Honorar til Bestyrelsen

Indlægaf PeterLib » 4/11/2012 01:07

Jf. ovenstående indlæg. Nu har vi så haft generalforsamling. Bestyrelsen gik alle af, men blev valgt ind igen, fordi ingen andre ønskede at stille op. Jeg må konkludere at hovedparten af forsamlingen synes at det var for meget arbejde og for meget brok til at nogen synes det ville være besværet værd. Burde der ikke være lidt konkurrence om at komme i bestyrelsen for en AB med 430 andele?

Hvad er erfaringen med andre store andelsforeninger?

Hvilke arbejdsopgaver bør bestyrelsen tildele sig selv og hvilke skal gives til administrator og andre?
PeterLib
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 245
Tilmeldt: 24/08/2005 22:22
Geografisk sted: København

Re: Honorar til Bestyrelsen

Indlægaf molan » 14/11/2012 10:16

Jeg er i bestyrelsen i den lille andelsforening hvor jeg bor, vi 20 andelshavere, og sidder 3 i bestyrelsen. Vi får 500 kr. om året til dækning at udgifter.

Men vi også en administrator som styre det meste, jeg har ca. 4-6 timers arbejde om måneden i bestyrelsen.

Så vi må bare konkluder at der er store forskel på arbejdsbyrden og honorering i de forskellige andelsforeninger.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst