Vi har i vor forening iflg vore vedtægter fri fremleje ifl. Nedenstående:
”En andelshaver kan helt eller delvist udlåne eller fremleje sin bolig
Fremleje skal altid godkendes af bestyrelsen efter betingelser fastsat af denne”
Der har hidtil ikke været lagt nogle betingelser til grund fra bestyrelsens side for godkendelse af fremleje og emnet har aldrig været diskuteret på f.eks. en generalforsamling.
Bestyrelsen har nu udformet (iøvrigt yderst dårligt formuleret - se vedhæftet) regler på området (som de kan iflg. Vedtægterne). Disse regler er lagt på forenings hjemmeside her sidst i oktober – selvom reglerne er dateret maj 2010! Dette er den første aktivitet på hjemmesiden siden april 2012 og reglerne kan iøvrigt ikke være fra 2010 da undertegnede sad i bestyrelsen på dette tidspunkt.
Disse regler giver fremover udelukkende mulighed for fremleje – både hel og delvis - ved midlertidig fraflytning (studier,forflyttelse e.lign.) og kun af begrænset varighed. Andelshavere har ikke tidligere skulle have godkendt f.eks. udlejning af værelser.
Vi har pt i vor lille forening på 24 andele mindst 5 fremlejer plus nogle delvise , ingen af disse opfylder ovennævnte betingelser. Dette giver anledning til yderligere bekymring for foreningens i forvejen anstrengte økonomi, såfremt disse andelshavere ikke er i stand til at betale boligafgiften ved nuværende fremlejes ophør.
Spørgsmålet er derfor om en sådan drastisk ændring af praksis, med potentielle alvorlige økonomiske følger for foreningen ligger indenfor bestyrelsens beføjelser, og/eller om ikke dette burde have været vendt på en generalforsamling?
Kan man ikke som et minimum forlange at andelshavere bliver informeret direkte om sådanne voldsomme ændringer, idet man jo ikke kan forvente at alle kan orientere sig på nettet (eller holder dagligt øje med hvad der dukker op) eller som i dette tilfælde – ikke dukker op.
MVH
speedy